Tesla har uppdaterat sina Supercharger-kartor och markerat var de tänker bygga nya snabbladdar-stationer. Till skillnad mot förr är det inte enbart på “Laddning” sidan de markerat de nya stationerna utan även på “Hitta oss” sidan. Förutom att den senare medger mycket mer exakt positionering av var de nya stationerna ska komma är det även ett tecken på att Tesla ämnar bygga dessa nya stationer tämligen snart, innan slutet av 2017 enligt texten man får upp när man klickar på de planerade stationerna.
Tesla planerar bygga nya Superchargers i:
Halmstad – positionerad endast 4 mil söder om Falkenberg för att kunna avlasta denne.
Borås – kommer bli en mycket välkommen tillskott för dem som åker Stockholm-Göteborg. Idag är man tvungen att destinationsladda i Göteborg innan man kan vända hemåt igen.
Tanum – placerad mittemellan norska Solli och Uddevalla kommer den avlasta båda dessa Superchargers.
Töckfors – precis innan norska gränsen på E18 kommer den vara välkommen av dem som åker Stockholm-Oslo. Idag är man tvungen att destinationsladda i Oslo innan hemfärd.
Fullerö – strax norr om Uppsala är den kanske lite udda placerad då den knappast kommer avlasta Sveriges mest belastade Supercharger i Infra City, Sollentuna.
Torsby – precis innan norska gränsen på E16 möjliggör den dels en alternativ väg mot mellersta Norge dels möjliggör den resor längs E45 mellan Superchargrarna i Karlstad och Mora.
Sveg – placerad på E45 mellan Superchargrarna i Mora och Krokom möjliggör den resor mellan dem men blir även välkommen av dem som vill åka skidor i Lofsdalen, Vemdalen, Ramundberget mfl.
Töre – placerad på E4 mittemellan Luleå och Haparanda kommer den Superchargern bli Sveriges nordligaste och användas vid resor till Finland eller Gällivare/Kiruna.
Dessutom planerar Tesla förstärka de befintliga Superchargrarna i Falkenberg och Uddevalla med fler stolpar. Dessa Superchargers är redan tidvis överbelastade när norrmän vid storhelger ska åka mot Europa. Köer på 18 bilar väntandes på sin tur har rapporterats. Genom att både sätta fler laddstolpar där, och att införa alternativa laddplatser i närheten hoppas Tesla kunna tillfredsställa laddbehovet.
En välkommen nyhet är elektrifieringen av E45 från Karlstad upp till Östersund/Krokom. Nu slipper man åka enorma omvägar via E4 eller Norge.
Det som saknas dock är den tidigare planerade Superchargern i Gällivare. Den är nu spårlöst borta från alla kartor. Därmed fortsätter Kiruna och övriga nordligaste Sverige vara svåra att nå.
Och hur Tesla tänkte med Fullerö är svårt att förstå. Placeringen norr om Uppsala grusar alla förhoppningar om avlastning till Infra City. Avståndet från Stockholm till Gävle är heller inte lång ens för Teslor med minsta batterierna. En placering söder om Uppsala, i närheten eller på Arlanda skulle varit mycket mer användbart med tanke på alla taxibilar som ständigt ockuperar Superchargern i Infra City, Sollentuna.
Blickar vi ut över Europa ser vi planer på utbyggnad i Spanien och östra europa, och ännu mer förtätning i redan väl täckta Tyskland/Frankrike. Spanien och Irland hoppas Tesla bygga Superchargers i redan i år, medans östliga länder som Romanien, Bulgarien och Turkiet har inte fått något öppningsdatum satt. De planerade Superchargrarna i Finland och Polen utlovas bli invigda i år medan de i Estland, Lettland och Litauen har inte fått samma utfästelse. Inte de i Ryssland heller. Den redan täta Supercharger-nätverket i Tyskland, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Österrike och Schweiz förtätas ännu mer – Superchargers var femte mil ungefär!
Tesla har dessutom spännande framtidsplaner på utformningen av deras Supercharger laddstationer – mer om det i morgon!
TCS ett år sedan: Destinationsladdning i Sverige
För ett år sedan släpptes de första 9 Tesla destinationsladdplatserna i Sverige. Destinationsladdare är Typ 2 laddboxar skänkta av Tesla till hotell, köpcentra och liknande ställen där elbilister stannar i flera timmar. Under året som har gått har 40 platser till fått destinationsladdare.
I viss mån kan man väl säga att Fullerö avlastar Upplands Väsby, Den gör att alla som inte har ärenden i Stockholmsområdet kan ta sig Fullerö – Sillekrog tor utan problem. Det är bara 16 mil enligt rutt.se
Bra tesla! Framförallt bra att dom går ut med att detta ska göras innan model 3 släpps för att till viss del lugna nuvarande tesla ägare och även blivande att dom är medvetna om att det behövs fler laddplatser och att dom jobbar på det. Själv inte ägare (eller blivande än på ett tag) men följer med på vad som händer och detta har varit ett av orosmomenten. Det andra är, i mina ögon, service centers. Skulle gärna se åtminstone ett eller två till ( utöver de som finns och Malmö som är på g). Teslarangers välkomnar ja med öppna armar, vilken service det skulle va om mekanikern kom och fixa småfix medan du är på jobbet! 🙂
Den i Uppsala kommer väl visst avlasta Upplands Väsby? När den i Uppsala är byggd så behöver jag ju inte stanna i Upplands Väsby om jag skall igenom Stockholm för att köra söderut via Tystberga.
I någon mån, men den klart största delen av belastningen för Infra City är taxibilar, som inte är på genomresa.
Är det klarlagt? Jag har haft min i över två år nu och har faktiskt aldrig varit där när majoriteten har varit taxibilar. Men jag kanske har haft tur? 🙂 Har ju sett några få bilder därifrån på många taxis och köer men är det ett konstant stort problem?
Känns bra att de bygger ut kraftigt med tanke på modell 3, bygger de detta innan 2017 är slut så är man redo för modell 3 under 2018.
Sedan har jag en annan fundering men de kanske är en annan diskution och de är hur belastningen av SUC påverkas av att nya bilar nu måste betala för att ladda där, hur påverkar detta antalet SUC laddningar/ per bil i förhållande till de som har fri SUC? I förlängningen funderar jag såklart på vad för behov de finns av utbyggnad av SUC efter 2017.
Ett korrekturinlägg: Det heter Töcksfors inte Töckfors som Tesla felaktigt har skrivit på sin hemsida!
Jag utgår ifrån att det i fortsättningen blir minst en eller två platser där man kan ladda utan att koppla av släpfordon. Men det får vi kanske läsa mer om i morgon.
De flesta svenska Supercharger-anläggningar är redan utformade så.
Mycket märkligt att inte Göteborg får någon, Dels för att den skulle avlasta både Falkenberg och Uddevalla.
Men framförallt med tanke på Teslas nya policy att lägenhetsboende kunder ska kunna ladda i större städer.
Även centrala Stockholm borde få minst en till på södra sidan.
Du får prata med Volvo
Du menar inte att Volvo “tvingar” Göteborgs Kommun att blockera Tesla från att bygga Superchargers i Göteborg!!??
Kan Volvo verkligen vara så ruttna?
Vänta bara tills det läcker ut o hamnar i rixmedierna, jag kan se framför mej vilka rubriker detta kommer att skapa!
Infra city ligger i upplands väsby och inte sollentuna, men det är väl ingen som har varit med sin tesla i upplands väsby..
Jag skrev så för Superchargern i Infra City heter officiellt “Sollentuna Supercharger” på Teslas kartor.
Och postadressen dit är faktiskt Breddenvägen 1, 19279 Sollentuna.
Torsby gillar jag, perfekt i framtiden om man ska åka från Hälsingland till Oslo
perfekt för vinter semestrande göteborgare. Värmlandsporten kommer få fullt upp. Gissar det blir där.
Tror det blir rondellen E45/E16 i Torsby. Passar Norge bättre.
Det här du nog rätt i. Lite biased i Värmlands porten eftersom det var visst kulturarv.
Är det inte lite glest på östkusten. Väldigt få alternativ. reser ju inte själv där men någon mitt i trangeln verkar ju logiskt
Jag tycker det saknas en på 45:an mellan Göteborg och Karlstad, det är långt om man inte åker via Uddevalla.
Jag tyckte dom skrev i sitt blogginlägg att dom skulle underlätta för citypersonerna och bygga fler i/runt om storstäder? Räknas inte Stockholm eller Göteborg som storstäder?
Fullerö blir perfekt och kommer så klart avlasta Infracity. Boeenden i Stockholm saknar ofta destinationsladdare så när en kommer norrifrån och ska vända åter norrut behöver man ladda Gävle Infracity och Gävle igen. Hädan efter blir det Fullerö.