Tesla Motors har börjat leta efter svenska affärsverksamheter som vill locka Teslaägare till sig genom att erbjuda destinationsladdning. Hotell, restauranger, köpcentrum och liknande verksamheter kan få gratis laddstationer från Tesla Motors där Teslaägare kan ladda sina bilar.
Laddstationerna är ordinära Tesla laddboxar som ansluts till trefas och har Mode 3 Type 2 sladd som passar Tesla Model S och X laddkontakt. Trots att kontakten rent fysiskt även skulle passa andra elbilar begränsas den elektroniskt till att endast Tesla bilar kan ladda från dem.
Tesla Motors ger bort upp till två laddboxar. Vill affärsinnehavarna erbjuda laddning för andra bilmodeller också kan de skaffa laddboxar från andra tillverkare och montera bredvid.
Tanken är att genom att erbjuda laddboxar gratis bygger Tesla Motors snabbt ut ett laddnätverk. Ett nätverk som medför ett mervärde då Teslaägare får tillgång till många hotell, restaurang och köpcentra där de kan ladda sina bilar. Affärsinnehavarna å sin sida kan utan ekonomisk ansträngning locka köpstarka Teslaägare till sig.
Exemplet Toftaholm visar hur kraftigt positiv inverkan en Tesla-laddare kan ha på en affärsverksamhet. De fick den bästa sommaren någonsin sedan de fick en Tesla Supercharger snabbladdare bredvid sig och har fått anställa extra personal för att möta ökade ruljansen.
Hotell som skaffar en destinationsladdare kan räkna med inte bara Teslaägare som vill övernatta hos just dem pga garanterat enkel laddning utav deras bilar – utan även indirekta effekter genom att tex bilisten väljer hotellet som plats för framtida konferens iom att hon tyckte det var trevligt där.
Restauranger och köpcentra som skaffar destinationsladdare får genom dem ett slags kundmagnet: Teslaägare som åker omvägar och väljer dem framför deras konkurrenter för det är ju så mycket enklare att ladda sin bil där.
Men största fördelen för affärsinnehavarna är faktiskt inte de tusenlappar de sparar genom att nappa på Teslas gratiserbjudande. Långt viktigare är marknadsföringsvärdet av att de då dyker upp på kartorna i bilarna. Navigatorn i Tesla bilarna visar endast Teslas egna Superchargers och destinationsladdare – och inga andra. Kommer en Teslaförare till en stad och ser direkt på kartan i bilens navigator att ett hotell i staden har destinationsladdare som passar hans bil kommer han inte börja ringa runt till konkurrerande hotell i jakt på andra laddmöjligheter. Den konkurrensfördelen skulle Tesla kunna ta många tusenlappar betalt för – istället bjuder de tom på laddarna!
Erbjudandet med gratis laddare är dock tidsbegränsat, gäller endast de partners som “hoppar på tåget” tidigt. Eftersläntrarna kommer att få betala för laddarna – fast de kommer få exponeringen i bilarnas navigator fortfarande gratis.
Skaffar hotellet, restaurangen eller köpcentrat laddare från någon annan kan de visserligen erbjuda laddning även för andra elbilmärken men kommer inte synas på Tesla bilarnas navigationsskärmar. Vill de erbjuda bästa service till alla kunder bör de skaffa både en Tesla destinationsladdare och en laddbox från annan tillverkare.
En ny sida på Tesla Motors sajt välkomnar partners som vill skaffa sig destinationsladdare. På samma sida kan även privatpersoner tipsa om lämpliga ställen som borde skaffa laddare.
Destinationsladdare är en nyhet i Europa men har redan fått stor spridning i USA. Många stora kvalitets-hotellkedjor har skaffat laddarna, och även en del köpcentra och parkeringshus – men förvånansvärt få restauranger. Vi ser med spänning(!) fram emot vilka som kommer erbjuda Tesla destinationsladdare i framtiden. De kommer få många nya köpstarka kunder!
TCS ett år sedan: Världsrekordförsök
För ett år sedan berättade vi hur över 150 elbilar slog Guinness världsrekord i flest elbilar i parad… och hur nära det var att det hela misslyckades.
TCS två år sedan: Vår första provkörning av Tesla Model S
Första provkörningsbilen från Tesla anlände Stockholm för två år sedan, och vi var bland de första som provkörde den. Redan då var det inte bara accelerationen som imponerade, utan även bilens andra kvaliteter.
Mycket bra! Detta, när det väl börjar ske, kommer att ge mig det näst sista argumentet för att firman bör skaffa elbilar. Visserligen väntar jag på Model 3, men detta, större energilager och “hypercharger” måste ske för att blidka företagsledningen. Jag tror allt borde vare uppfyllt till 2017-2018 🙂
Grymt initiativ men Tråkigt att de begränsas till bara model s. De borde ha dem öppna för alla som har typ2 och kunna ladda med allt från 230v 16A upp till 400V 63A, eller ev. 32A. Det borde inte kosta mycket extra. Sen om dessa laddare blir överutnytjade så kan de begränsa dem till teslor.
Hur många kW blir 400V 32A trefas? 12,8? Har aldrig riktigt fattat det. ='(
3*230*32=22kW eller rotenur(3)*400*32
Ja precis.
Det blir krångligt för att man pratar om “400V”. Det är det mellan faserna men det är rätt oviktigt för alla som inte är elektriker. Vi pratar egentligen fortfarande om 230V på tre faser dvs.
Effekt = antal faser x spänning x ström = 3x230x32 = 22,08kW
Tackar för uppklarandet! =)
Lite svårt att motivera att ett bilföretag skulle gratis ge bort laddstationer som passar även konkurrenternas bilar. Tesla vill ju att Tesla bilar laddas. Men i likhet med Superchargernätverket kan jag tänka mig att även destinationsladdarnätverket är öppen för andra biltillverkare att hoppa på.
Det är inget som stoppar dem som sätter upp laddarna från att även sätta upp andra laddboxar eller trefaskontakter bredvid Teslas laddare. Tesla kräver inte exklusivitet på så vis.
“I Love Immigrants” Quote:
” Bush diverted our forces from Afghanistan and from the search for Osama Bin Laden and instead sent them to murder hundreds of thousands ofIraqi men, women and children with an illegal war that was based on lies.”
So I take it you’re not going to vote for Democrat Hillary?
(See last comment!)
“One way or the other, we are determined to deny Iraq the capacity to develop weapons of mass destruction and the missiles to deliver them. That is our bottom line.”
President Clinton, Feb. 4, 1998.