OECR 2015

Kopenhamn

Tillbaks från Öresund Electric Car Rally kan jag avlägga rapport. Tävlingen gick i lördags och söndags från Köpenhamn, via Helsingör, Helsingborg till Malmö och lockade 60 ekipage. Fler fick inte vara med pga begränsat antal laddplatser.

På lördag morgon samlades bilarna på Frederiksbergs Rådhusplats i Köpenhamn, bilarna fick sina startdekaler, förarna sina instruktioner. En utstakad rutt till Helsingör skulle följas, med så lite energiåtgång som möjligt. Rutten var utritad på en karta tävlingsledningen verkar ha köpt in från Överskottsbolaget, det var väldigt svårt att hitta – vilket ju var meningen. Många körde vilse, vilket medförde att de fick gasa på (med ökad förbrukning som följd) för att hinna komma i mål inom utsatt tid (två timmar och en kvart).

Vi2

Kvinnan som står ut med mitt bloggande och undertecknad.

Efter målgång i Helsingör och båt över till Helsingborg var det dags för precisionstävling. Förarna skulle köra bilarna så deras hjul körde över plattor på marken och därefter köra slalom på tid. Missade man plattorna blev det tidspålägg. Jag måste tyvärr erkänna att energitävlingen mellan Köpenhamn och Helsingör blev total katastrof, vi körde rejält vilse vilket tvingade oss att gasa på alldeles för mycket på slutet, men precisionstävlingen gick däremot som en dans!

Helsingborg

Därefter ställdes bilarna i en ring runt festivalområdet i Helsingborg. Staden bjöd på en veritabel folkfest –precis som i fjol– med musik, tävlingar och utställare. Teslorna fick hedersplats vid ingången – mycket riktigt var det de som lockade mest nyfikna folk som ville titta på bilarna. Tidningen Elbilen i Sverige var där med en lånad Tesla Roadster som också drog många blickar till sig.

Medan bilarna parkerades undan för laddning checkade vi deltagare in på hotell och förberedde oss inför kvällens middag. Efter mingel med elbilsentusiaster, representanter från el- och laddföretag och kommunpolitiker satte vi oss till bords och avnjöt en god middag med intressanta diskussioner runt matbordet.

Diskussioner som tyvärr fick ett abrupt slut när tävlingsledningen avslöjade att söndagens uppgift blir en regelrätt Regularity-rally där en (åter igen katastrofalt dåligt) utritad körsträcka skulle köras med exakt rätt medelhastighet på 38 km/h så man kommer i mål på exakt (på minuten exakt!) tid. Efter att roadbooken med kartan delades ut lades det sordin på stämningen och alla började intensivt studera kartorna istället för efterrätten eller bordsgrannen.

Helsingborg2

Frugan och jag utarbetade dock snabbt en vinnande strategi: bilarna släpptes på morgonen iväg i nummerordning, med en minut emellan dem. Vi (i bil 15 ovan) körde snabbt ikapp bil 14 och hängde sedan på vart de än åkte 🙂 På så sätt fick de anstränga sig med att följa kartan, medan vi kunde koncentrera oss på att hitta de skyltar med bokstäver tävlingsledningen har dolt längs med sträckan. När de körde vilse och vände på en parkeringsplats följde vi efter och gjorde vi likadant 🙂 En gång försökte de skaka av oss, men det gick inte! Efter ett tag hängde även bil 16 bakom oss, på så vi blev en liten karavan 🙂

Malmo

Läste man kartan rätt -vilket bil 14 tack och lov gjorde- kom man till slut fram till Stortorget i Malmö. Det roligaste i det hela var att medan vi kom in på 17:e plats i den deltävlingen fick bil nr 14 endast 21:a plats – de hade missat en bokstav! 🙂

Även i Malmö ställdes Teslorna på rad och fick många intresserade åskådare. Jag fick även tillfälle att träffa Tibor… Tesla Motors nya säljare i Malmö heter också Tibor, precis som jag, så nu är det som upplagt för framtida missuppfattningar. Redan nu fick han höra från flera att “jaha du ska vara med i OECR hörde jag” 🙂

Jag vill redan nu slå fast att Tibor är ett vanligt namn i Ungern som vi båda kommer ifrån, och det enda vi delar är vårt gemensamma förnamn. Jag hoppas Tibor inte hamnar i nåt slags trubbel nån gång för det jag skriver eller säger 😯

Arets

Organisationen Elbil Sverige i samarbete med tidningen Elbilen i Sverige delade ut diplom för Årets Elbil och Årets Laddplats. Hur de kunde komma fram till att årets elbil skulle vara Volkswagen e-Golf övergår ärligt talat mitt förstånd, men årets laddplats på Hästtorget i Laholm är däremot välförtjänt. Kommunen har installerat gratis CHAdeMO, CCS och Mode 3 Typ 2 laddare på ett mysigt torg väl värt ett besök.

Vinnare

Vinnarna för årets tävling, när alla delmoment las samman, blev far och son Martin och Patrik Messer från Danmark – de som vann även i fjol. De bevisade att det inte hänger på bilarna – i fjol vann de i en Nissan Leaf, i år körde de en VW e-Golf. Tvåa blev Team VPA (till höger i bilden ovan) också i en VW e-Golf och trea blev elbilskändisen Gordon “Blixtgordon” Strömfelt i en Nissan Leaf.

På fjärde plats kom vår egen Johan Sörliden i sin Tesla Model S vilket kommer att gräma honom något oerhört ända till nästa år. I fjol åkte jag som co-driver med honom och vi lyckades även då hamna precis utanför pallen på en fjärde plats – ända tills arrangörerna senare mejlade och erkände att de räknat fel och vi egentligen blev trea. Johan sitter väl idag också hemma och väntar otåligt på det där mejlet 😉 Enligt egen utsago var det precisionskörningen som fällde honom även i år – i fjol stannade han för långt ifrån målpinnen, i år missade han en platta man skulle köra över. Kanske dags att öva hemma på gården Johan? 😉

Gokartcity

Men Tesla Club Sweden gick dock inte helt pokallös ifrån tävlingen: team Gokartcity med vår medlem Jonny i spetsen lyckades få Clever Sveriges specialpris… för bilen som har gjort av med mest el på lördagens tävling där man skulle köra som snålast. På 95 km lyckades han göra av med smått ofattbara 33.5 kWh – i en tävling där vinnaren körde samma sträcka på endast 10.2 kWh! Jonny försökte förklara resultatet med mystiska laddningar och ej fulladdad bil, men vi har vår egen teori bestående av missade kontroller och blyfot 😉

(Jag då? Ehem… 44:e plats av 60. Jag får väl skylla på frugan som är legendariskt dålig kartläsare. Om vi säger så här: vi höll på att köra vilse i hamnen också och missa båten. Tragiskt men sant…)

Morning

Så påbörjade vi den långa resan hem med vår Nissan Leaf. Ovanstående bild tog jag på måndag morgon vid Getesjön där vi övernattade. Sammanlagt tar det 16 timmar att åka från Malmö till Stockholm med en Leaf – till skillnad från dryga 7 timmar med en Tesla Model S… men jag är glad att det öht går. För bara en månad sedan, innan Clever satte upp sina snabbladdare längs med E4 skulle det ha tagit över ett dygn att åka. Och när deras laddnätverk blir helt färdig om någon månad kan tiden krympas till neråt 12-13 timmar – nu fanns det fortfarande vita fläckar där man fick långsamladda från vägguttag. Som (den av många medtävlande starkt gillade) dekalen bak på min Leaf säger: “This car will do until I get my TESLA model 3” 😉

 


TCS ett år sedan: Oresund Electric Car Rally 2014

Öresund Electric Car Rally är ett årligt arrangemang. I fjol var undertecknad med som co-driver i en Tesla Model S. Läs om hur vi hamnade på fjärde tredje plats och jämför årets tävling mot hur det var i fjol!

 

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 11 Responses to OECR 2015

    1. Filip says:

      Kul med racet!

      Vad menar du med svarta fläckar? Den längsta sträckan är på 122km mellan Linköping och Jönköping och ligger man i 80km/h eller bakom en långtradare så kommer man ju fram med det.

      Hade du ingen typ 2 typ 1 sladd med dig? Då går det nästan dubbelt så fort att långsmladda. Schuko ger typ 8A in i batterierna och typ 1 ger 15A.

      • Jag gillar inte att leka roadblock och sega fram i 80 på motorväg till omgivningens förtret. Eller att ha räckviddsångest.

        Därför höll jag 94 km/h på farthållaren hela resan – då slipper man bli omkörd av långtradare hela tiden. Och laddade så jag alltid hade minst 2 bars av 12 i batteristapeln kvar när jag kom fram till laddarna.

        Iom att Clevers laddare i Ödeshög och Ljungby inte är strömsatta än (de står redan på plats, väntar på elektrikern) fick jag toppa upp med långsamladdning där. På ena stället med 16A schuko (jag har specialsladd från EVSE där man kan ställa in ampertal), på andra med fast 16A Typ 1 sladd. Jag har även en typ 2 typ 1 sladd, som dock ej behövdes just vid denna färd.

        Du kan läsa mer här: http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-52598.html#52598

    2. karenaserna says:

      At least Bill didn’t arm Osama like Reagan did.

    3. karenaserna says:

      Bin Laden used guns on the 9/11 attacks?

    4. karenaserna says:

      Guns gave bin Laden power.

    5. karenaserna says:

      not as much power as letting his troops come here to crash planes into our buildings.

    6. karenaserna says:

      His troops were funded by Ronald Reagan.

    7. karenaserna says:

      Obama armed Isis.

    Lämna ett svar