Ofta när det talas om elbilar kommer argumentet med snåldieslar upp. Att det skulle vara mer miljövänligt med en snåldiesel istället för en elbil. Tack vare Volkswagens “Dieselgate” slipper vi den diskussionen hädanefter.
En programmerare någonstans i Tyskland lyckades med konststycket att med några rader kod inte bara åsamka Volkswagen miljardskador, utan även ge hela Tysklands rykte som kvalitetstillverkare ett törn och göra alla dieselbilar framöver suspekta. Snåldieslarnas miljögloria har hamnat rejält på snedden.
Nu ska vi -till skillnad från många media- på en gång slå fast att Volkswagens utsläppsfusk endast berörde deras tidiga dieselmodeller. Moderna dieselmotorer har behållare med urea som de blandar in i avgaserna för att omvandla kväveoxiden motorn spyr ut till ammoniak som sedan omvandlas till vatten och kväve i bilens katalysator. Tycker du att namnet urea påminner om något annat har du helt rätt: mänskligt urin består (utöver vatten) mest av urea. Fast att säga att moderna dieselbilar åker runt med 20-30 liters tankar fyllda med urinämne låter inte så bra, så tillsatsen har istället fått klatschiga namnet AdBlue. Om mens på reklam är blått så varför inte kiss också?
Men enklare, tidiga dieselmotorer hade inte urinämnestankar så biltillverkarna kom på andra kreativa sätt att minska på utsläppsnivåerna. Om inte alltid så åtminstone när bilarnas utsläppsnivåer testades. Det Volkswagen har gjort är att bilen känner igen när den körs i testbänk (inga rattutslag utan åker rakt fram i rumstemperatur) och då sänker de motorns kvävedioxidutsläpp till en fyrtiondel av de vanliga värdena.
Liknande kreativa lösningar görs även med koldioxidutsläppen och bränsleförbrukningen. Just nu är det Volkswagen som har ertappats med handen i syltburken, men fler biltillverkare undersöks – och flera tidigare fall av fusk är redan kända. Bilbatterier som inte laddas av generatorer under testmätningar, luft-bränsleblandningar som ändras, etc. Alla tester sker vid rumstemperatur. Svenska tidningen Auto Motor & Sport rapporterade redan för två år sedan att dieselbilar släpper ut 700% mer kväveoxid på vintern än på sommaren. De visade även att bilarnas bränsleförbrukning låg 30-50% över de uppgivna.
Alla vet att testernas förbruknings- och utsläppssiffror inte stämmer – ändå envisades folk med att jämföra elbilars (ofta överdrivna) elförbrukning mot NEDC-fantasisiffror. Krydda det med att 100% av elen räknas komma från kolkraft (vilket det aldrig gör ens i Sydeuropa) så försökte folk bevisa att en sportig premium-elbil skulle släppa ut mer än den snålaste dieselbilen i teorin skulle kunna göra. (I själva verket stämde inte ens de siffrorna – elbilar släpper även i de absurda uträkningar ut mindre utsläpp än dieselbilar.) Argumentet att “snål”dieslar inte är så snåla i verkligheten viftades undan som “religiös sekt”.
Vi får tacka Volkswagen med flera biltillverkare för att de nu effektivt har satt stopp för alla framtida jämförelser mellan elbil vs snåldieslar 🙂
Det positiva i händelsen är att nu när dieselbilar har tappat sin gloria, när deras försäljningssiffror oundvikligen kommer dala nu, kan biltillverkarna se sig om efter andra sätt att på riktigt sänka deras bilars utsläpp – genom att ta fram ordentliga elbilar med ordentliga räckvidd som riktiga människor kan använda som riktiga bilar. Tesla Motors har visat att det går.
Vi har i flera tidigare artiklar jämfört elbilars CO2 utsläpp med fossilbilars. Men vi har faktiskt aldrig jämfört deras NOx utsläpp. Dags att göra det:
Elbilar släpper naturligtvis inte ut några NOx över huvud taget lokalt – de har ju inga avgasrör. Men elkraftverken släpper ju ut en del kväveoxider.
Enligt Vattenfall släpps det i genomsnitt ut 0.11 g NOx per framställd kWh el i Norden. Vattenkraftverk släpper ut 0,002 g NOx per kWh, kolkraftverk 0,08 g per kWh. Så en Tesla Model S som körs på nordisk elmix släpper genom “det långa avgasröret” ut 12 g CO2 och 0,02 g NOx per km. Att jämföras med Volkswagen Golfs siffror på 109 g CO2 och 0.11g NOx per km – innan deras fusk avslöjats!
TCS två år sedan: Ladda din Tesla Model S
Att ladda sin Tesla med en Supercharger är ju lätt. Men hur ska man göra om man försöker ladda bilen någon annanstans? Vilka olika laddkontakter finns det – och vilka av dem passar ens bil? För två år sedan gick vi igenom alla de 13(!!!) olika kontakter som finns för elbilsladdning. Artikeln blev så lyckad och använd så den fick en permanent länk från vår huvudmenylist högst uppe på våra sidor: Laddstationer > Övriga Publika öppnar den sidan och låter dig hitta i kontaktdjungeln.
Tror tyvärr inte det blir en långvarig dipp. Jag har den fördomen om att de som köper dieselbilar inte gör det av miljöskäl, snarare struntar I miljfrågan. Misstänker också att Lasse Swärd o Robert Collin kommer att försöka släta over skandalen med påpekandet att skandalen bara rör äldre bilar och dagens dieslar är höjden av miiljövänlighet. Inte idag, men om en månad.
Det ska du inte vara så säker på. Jag tänker så kring mitt köp. Om trettio år när min bil ska gå i pension är alla bilar säkert eldrivna (host, host) det som är kvar att elektrifiera är maskiner som traktorer osv. Det är betydligt mycket enklare att framställa biodiesel än biobensin. Kort sagt bensin har ingen framtid som bränsle. Och eftersom min diesel redan går på delvis biodiesel är det långsiktigt bättre än bensinbilar. Men visst, det kräver att man använder den förnuftigt då Co2, NoX bara en del av transport problemet precis som med elbilar .
Nyteknik har idag en intressant artikel i ämnet: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/motor/article3933378.ece
Jag hoppas också dieselförsäljningen får sig en rejäl törn, men risken är väl att det här är glömt lagom till nästa flådiga bilmässa som alla andra diesellarmrapporter som kommit de senaste åren.
Det bästa är väl om man pö om pö hittar fler bilmodeller med regelrätt fusk, så mediabevakningen fortsätter ett bra tag till.
Tack Tibor , du är marknadens bästa motorjournalist. Alltid lika intressant att läsa dina inlägg och man blir lika imponerad av hur välskrivna och heltäckande dina artiklar är jämför med vilken journalist som helst.
Märks att jag varit borta från förbränningsmotorer några år nu. AdBlue wow, man måste imponeras av ingenjörernas teknik. Men samtidigt konstatera hur komplicerade dagens ICE bilar måste vara för att klara de krav som finns. Natuligtvis blir dessa avancerade system dyra och komplicerade att serva samtidigt som risken för fel ökar.
EV är ju raka motsatsen när det gäller service och driftskostnader.
Om det är något historien kan lära oss så är det att miljölarm sällan leder till varaktig förändring.
Det lär bli samma sak i detta fallet, om några månader är detta glömt. Tyvärr.
Vi vet att avgaser är livsfarliga och att miljontals människor dör av av dem varje år, men ändå gör vi ingenting för att få bort dem i våra städer. Trots att det finns gott om alternativa transportsätt och att privatbilism snabbt och enkelt skulle kunna förbjudas i stadskärnorna så vågar ingen sätta ner foten.
Själv har jag efter 7 år boende i Stockholms innerstad drabbats av astma, och jag kommer inom kort lämna staden pga det.
Hoppas att jag inom min livstid kan flytta tillbaka till en stad utan avgaser och massbilism.