Dagen innan Tesla Motors release av Model X ser vi en av prototyperna öppna sina dörrar.
Ojjjj… vad… lååååångsam… den… är… 🙁
De sex sekunder det tar i videon ovan att öppna bakdörrarna imponerar inte på någon. Inte på han som öppnade dörren heller – han orkar inte vänta ut den utan duckar under den med huvudet innan dörren helt öppnat sig. Nästa gång du öppnar din bildörr – räkna långsamt till 5 innan du sätter dig. 😯
För att undvika negativa artiklar måste dörrarna på de färdiga bilarna öppna sig snabbare! Att föraren tvingas hoppa ut och graciöst trycka till dörren för att få den att klicka på plats efter att man har stängt den slipper framtida Model X köpare dock. Den lilla behövliga knycket förklarar dock varför vi har sett så många prototyper av Model X med bakdörren på sniskan.
Vi hoppas och håller tummarna att i morgon när Model X visas upp för världen blir vi positivt överraskade av dörrarna. I morgon kväll kl 19 i USA -dvs natten till onsdag svensk tid- kommer eventet ske på Tesla Motors fabrik i Fremont. (Våra onsdagsnyheter kommer därför bli något försenade så vi får med de allra senaste om bilen.)
Då får vi också reda på om varianten av Model X med 6 säten (se ovan) är något mer coolt än en “vanlig” 7-sitsig Tesla Model X med mittenstolen i mittenraden borttaget? Rykten går om snurrbara stolar…
Lagom innan släppet har vi också fått reda på räckviddssiffrorna enligt amerikanska (ganska så rättvisande) EPA körcykeln: Tesla Model X P90D kommer ha 250 miles (402 km) räckvidd – att jämföras med P85D 253 miles (407 km). Model X behöver alltså ha de 6% större batterierna för att få samma räckvidd som vi har vant oss vid från Model S. Inte undra på – Model X är ju både tyngre och har högre luftmotstånd.
Tråkigt med dörrarna. Hoppas verkligen att de tystar alla kriterier imorgon.
Dessdå roligare med räckviddssiffrorna. Tror att jag har läst 240 förut och jag visste inte att d va till P-modellen. Bådar gott för de andra modellerna.
De siffror som cirkulerat ser ok ut, men inte mer. 11 km skillnad mellan X P90D och X 90D om man läser här:
http://insideevs.com/breaking-epa-rates-tesla-model-x-range-90d-257-miles-p90d-250-miles/
Dörrarna får ju en verkligen att tvivla på hela företaget. Hur kommer de egentligen att, som enskild komponent, reducera den potentiella försäljningen av Model X? 80%? 50%? Där nånstans ligger det nog tror jag. En bil med de dörrarna blir rimligen ingen volymbil iaf.
Idiotiska dörrar på en SUV som ska säljas in för folk som har ueliv som intresse. På Model X’s sida hos Tesla presenterar de lösningen för skidor då man inte kan ha takbox; nåt jäkla ställ bakom bilen där skidorna ska hänga helt öppet för grus och salt och skit, jo men tjenare… Och hur funkar dörrmekanismen rent allmänt en februaridag norr om Malmö? Känns som att dörrarna är en fix idé hos Musk, som precis som Steve Jobs tvingar igenom sina fixa idéer oavsett om de är bra eller ej… Synd på en annars vad det verkar utmärkt bil.
Nja, Model X är nog mer nischad mot soccer-moms i Kalifornien 🙂
Trodde Norge var en av de största marknaderna? Men visst, tyckte mest det var tråkigt för det hade varit en fantastisk bil i norden utan dörrarna och det är en missad försäljning, som Tesla behöver långsiktigt.
Fråga från en som till 99 % sannolikhet är blivande Teslaägare: ! Är det enda sättet att beställa genom den taffliga designsidan? 2. Finns det inga vettiga faktablad att tillgå? visst är det bra att veta accet till 100, längd, bredd , höjd och frigång. Men vikten t ex och en massa andra teknika som man ä’r nyfiken på?
Ja, Teslas designstudio är enda sättet. Det finns två butiker i Sverige, en i Mölndal och en i Upplands Väsby. Deras säljare kan hjälpa dig med alla frågor du har.
Registrera dig på forumet (under forum här på sajten) – där kan du ställa de frågor du har och få svar av sådana som redan köpt teslor och har gått igenom processen.
Tusen tack för det !
Finns en i Malmö också. Var nere där i veckan och provkörde!
would have occurred. Just think another loser DEM. Him and his crooked wife
it’s hard for you DUMB DEMS to remember this.