Samarbete om Superchargers

 

TESLA_NIKOLA

Bildmontage. Istället för dagens TESLA Supercharger till vänster borde Tesla Motors kanske byta namn på dem till NIKOLA som till höger.

Elon Musk avslöjade på ett möte i Tyskland att en europeisk, icke-tysk biltillverkare har kontaktat Tesla Motors om att få använda deras Supercharger-laddare i framtiden. På en gång sprang spekulationerna igång kring vilken biltillverkare det kan vara?

Tesla Motors har tidigare sagt att andra biltillverkare är välkomna att ta del av Supercharger nätverket. Kravet från Tesla Motors sida är att de tillämpar samma betalmodell som dem: kunden ska betala en engångssumma vid bilköpet, sedan ska all laddning vara gratis bilens livslängd ut. Rent tekniskt ska bilens laddkontakt kunna ta emot de höga DC laddströmmarna på upp till 130 kW Superchargers kan leverera – och bilarna ska helst ha räckvidd på över 20 mil så de kan ta sig mellan laddstationerna. I och med att Tesla Motors har släppt sina patent fria är det lättare för andra biltillverkare att bygga elbilar som klarar de tekniska kraven.

Som vanligt med Elon Musk blir det som först låter som vansinne – att låta konkurrenterna få del av dina patent och laddare – en business case som alla vinner på! Tesla Motors vinner på samarbete för de får in mer pengar till utbyggnaden och driften av deras Supercharger nätverk. De medverkande biltillverkarna vinner på samarbetet för att de slipper bygga ut sina egna nätverk från noll och slipper administrera driften.

Största problemet till samarbete tror vi ligger på det psykologiska planet. De flesta biltillverkare skulle hellre såga av sig händerna med en rostig slö morakniv än att låta sin framtids-halo-elbil bli fotograferad bredvid en laddare med värsta konkurrentens namn på. Det står ju TESLA med stora bokstäver på laddarna! Ingen vill deras kunder ska ens börja tänka på konkurrentens bilmodell!

Vår lösning på problemet är så enkelt så vi hoppas det har diskuterats flera gånger vid Tesla Motors styrelserum: byt kåpa på laddarna. så det inte står TESLA på dem utan NIKOLA (som i Nikola Tesla). Och byt namn på nätverket från Tesla Superchargers till “the Nikola Supercharger network”. Ingen konkurrent vill låta ställa sina bilar framför en Tesla Supercharger – men det skulle nog gå bra att ladda dem på en Nikola-laddare.

Se bilden högst uppe: byt kåporna så de blir som den till höger på bilden!

Tydligen har dock någon tillverkare sväljt stoltheten och frågat om samarbete. Enligt Elon Musks utsago en europeisk men inte tysk biltillverkare. På en gång inser man att de flesta biltillverkarna i Europa är tyska. Vilka andra finns kvar?

FIAT? Som visserligen tillverkar den roliga elbilen Fiat 500 EV, men vars VD har bett kunderna inte köpa den – då de förlorar pengar på varje såld bil?

Renault? Som visserligen är systerbolag till japanska Nissan, men vars stolthet har blockerat ens minsta lilla samarbete med sitt eget systerbolag? Zoe och Leaf har inga gemensamma delar!

Skoda? SEAT? Volvo? De har ju inte ens börjat tänka på elbilar?

Citroën? Hade ju C-Zero (en förklädd Mitsubishi i-Miev) men inga elbilsplaner sen dess?

NEVS? Som säger sig vilja tillverka elbilar – bara det att de har inte byggt nån bil på år och dar?

Aston Martin? Land Rover? Jaguar? Dessa tre tillverkare däremot har uttalat att de satsar på elbilar och håller på att utveckla modeller med långa räckvidd. Ska man välja mellan dessa är det faktiskt Aston Martin som har mest på att vinna på ett samarbete – deras bilar är tillräckligt exklusiva för att klara jämförelsen med Tesla Model S och företaget är tillräckligt litet för att enbart vinna på att hoppa på ett färdigt laddnätverk istället för att försöka skapa en egen.

 


Inatt kommer Tesla Motors nya bilmodell Model X visas upp för världen. För att kunna få med allt det senaste om bilen kommer morgondagens nyhetsartikel publiceras senare på dagen än vanligt. Ha tålamod.

 

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 17 Responses to Samarbete om Superchargers

    1. Daniel Zippert says:

      Skojigt om det skulle bli ett dc laddnätverk som fick namnet Nikola, de borde heta Edison.

    2. Johan Gustavsson says:

      Dacia säger jag då 😉

    3. Arne Hoem says:

      Man behøver ikke bytte navn på laderne. Om Aston Martin setter opp en SC så står det Aston Martin ( eller bare Aston?) på den. PR -effekten er da ivaretatt for Aston Martin

      • Kingsthrone says:

        Tesla tillverkar laddstationerna och något annat bilnamn än Tesla skulle de nog inte gå för sig att märka laddstationen med även om andra är med och betalar. Om nu Aston vill tillverka egna laddare så går det ju stick i stäv mot att köpa in sig i Teslas nät.

        Och visst kan en konkurrents namn på en laddare verka avskräckande för andra biltillverkare. Jag tror faktiskt att det är NEVS som frågat Tesla eftersom deras namn redan är dött och de har snarare allt att vinna på att förknippas med Tesla.

        Huruvida NEVS verkligen får fram någon elbil återstår att se.

        • Arne Hoem says:

          Nå misforsto du tror jeg. De kjøper seg inn i SC-nettverket, men la oss si at de bygger ut en lokasjon i f.eks Oxford og bekoster hele utbyggingen av den lokasjonen så er det greit med deres navn på laderen. Men laderen er selvsagt tilgjengelig for alle Teslaer for vi snakker jo her om samme ladestandard. Aston Martin har dessuten forpliktet seg til å bake det hele inn i prisen på sin elektriske bil.

    4. Axel Svensson says:

      Jag tror att när väl Gigafactory är på plats och Model 3 börjar levereras så kan det vara dags att dela upp Tesla Motors i Tesla Energy och Tesla Motors. Känns logiskt att dela upp det i olika företag inom samma koncern. Kanske har andra biltillverkare lättare att samarbeta med ett företag som inte tillverkar bilar än ett som konkurrerar med dem även ifall det är ett dotterföretag till samma koncern som Tesla Motors.

    5. Torbjörn Karlsson says:

      Tror att det är Volvo. De har inte lika mycket prestige att förlora att ladda på TESLA snarare vinna på att ha tillgång till TESLAS stora laddnätverk. Att de är en liten biltillverkare spelar också roll.
      Vill ni slå vad?

    6. Eddie C says:

      Nogon som glömt Fisker?

    7. barbarpate says:

      Jamie Gorelick an American Lawyer who served as the Deputy

    8. barbarpate says:

      administration had established a pre-Patriot Act “wall” that

    9. barbarpate says:

      prevented the foreign intelligence and criminal investigative communities from

    10. barbarpate says:

      collaborating. So keep on voting for the DUMBOCRATS. They definitely are NOT

    11. barbarpate says:

      had 9/11. By the way if the “Cigar Man” would have treated the first

    12. barbarpate says:

      attack of the World Trade (I know hard for you DUMB DEMS to remember that far

    Lämna ett svar