I går kväll -i morse svensk tid- visade Tesla Motors upp sin helt nya Model X för världen. Hittills har vi bara sett den i gryniga spionbilder – nu har vi fått se alla detaljer av hela härligheten. Videon ovan är Tesla Motors officiella video om eventet som de flesta av bilderna nedan är hämtade ur.
Elon Musk började med att berätta att Tesla Model X är den första SUV-en någonsin att få 5 stjärnor i alla kategorier av säkerhetsorganet NHTSA. Som vanligt (vilket inte brukar gillas av NHTSA) visade Elon Musk även med vilken bred marginal Model X överträffade kraven för att få 5 stjärnor, till och med närmade sig 6 stjärnor om sådant funnits.
Som svensk ska man vara lite stolt över att amerikanare fortfarande använder Volvo som en måttstock för säkerhet – även om Tesla Model X vida överträffar dess värden. De 25 cm i skillnad stolpen i testet kör in i kupén är skillnaden mellan liv och död enligt Elon Musk. Model X är lika överlägsen i volt-testet när bilen slår runt. Dessa enastående resultat är resultat av att Tesla Model X är en elbil, utan en stor järnklump till motor mitt i krockzonen, och med batterpacket i botten av bilen som ger den låg tyngdpunkt, stabilitet och rigiditet.
Inte nog med att Model X är säkraste bilen att krocka med – den agerar aktivt också för att undvika krockar. Dess kamera, radar och sidosensorer används till att upptäcka situationer där kollision kan inträffa och aktivt bromsar och styr undan bilen – även i motorvägsfarter. Systemet skyddar även mot sidokollisioner, är aktiv hela tiden och är standardutrustning i alla bilar.
Hamnar du bakom en Volkswagen diesel i bilkön kan du känna dig lugn med din Tesla Model X. Den har HEPA luftfilter som är tio gånger så stor som i vanliga bilar. Model X luftfilter filtrerar bort 300 gånger så mycket bakterier, 500 gånger så många allergiämnen och 7-800 gånger så mycket smog och virus som vanliga bilars filter. Desutom har bilen tredubbla lager aktiv kolfilter. Luften i bilen håller samma kvalitet som i en operationssal enligt Elon Musk. Aktiverar du Bioweapon Defense Mode -ja, det heter så 🙂 – minskas luftföroreningarna ännu mer, till närapå omätbara nivåer.
Mycket har pratats om Tesla Model X bakdörrar, men Elon Musk presenterade även en nyhet med bilens framdörr: närmar du dig bilen är det inte längre bara dörrhandtaget som åker ut – hela framdörren öppnar sig automatiskt så du kan sätta dig i bilen, och dörren stängs därefter som av en osynlig chaufför.
Sätter man sig i framsätet möts man av en enorm vindruta som sträcker sig hela vägen upp över ditt huvud, ungefär som i vissa Citroën-bilar. Upplevelsen påminner om en helikopter-cockpit enligt Elon. Glaset är tonat i överkant för att hålla solens strålar ute, och det finns även stora solskydd man kan ta till (som skymtar till höger i bilden ovan).
Falkvingedörrarna tar tyvärr fortfarande sex sekunder på sig för att öppnas. Elon Musk berättade att anledningen till dem var att kunna komma åt att sätta sig i tredje raden, även om det är barnstolar monterade i andra stolsraden. Han demonstrerade även hur man kör fram mittenradens stolar för att kunna sätta sig i tredje raden. Tja, ett barn i en barnstol går kanske an, men ingen vuxen kan sitta i andra radens stolar om man ska sätta sig i tredje raden längst bak. Och utsikten från de stolarna är nog klaustrofobiskt minimal med de pyttesmå sidofönstrena.
En annan fördel med dörrarna som demonstrerades var hur lite plats de behöver för att öppna sig. In på scenen kördes två bilar som parkerades väldigt nära Model X. Vanliga dörrar skulle inte fått plats att öppna sig – men falkonvingdörrarna kunde öppnas utan problem så passagerarna kan kliva ut. (Chauffören får väl sitta kvar i bilen tills de kommer tillbaka?) Öppnar man dörrarna i ett garage med lågt tak detekteras takhöjden och väggarnas avstånd av ultraljudssensorer och dörrarnas öppningsvinkel och höjd anpassas därefter. Sensorerna förresten är inga pluppar längre som på andra bilmodeller, utan sitter bakom plåten och kan detektera avstånd genom bilplåten.
Tesla Motors har även ansträngt sig med bilens baksäten: inte nog med att de är estetiskt tilltalande, de stödjer sig dessutom på endast ett enda ben så det finns massor med plats under dem för bagage. Lägg även märke till “MODEL X” skylten i ögonhöjd när man stiger in i bilen.
Största nyheten på utsidan är nog bilens nos: noskonen är borta. Blev bilen därmed snyggare eller fulare kommer nog diskuteras i veckor framöver, men bilens nos i verkligheten upplevs vara mycket snyggare än på rakt-framifrån-bilder. Lägg märke till lamporna som verkar ha annan optik än dagens Model S. Ska det komma en facelift på Model S misstänker vi även den kommer få samma nos.
Tesla Model X är även första elbilen i världen med dragkrok, vilket demonstrerades genom att dra en husvagn in på scenen, och en hel familj (utvecklingschefen JB Straubels) steg ur bilen med massor med bagage i bagageutrymmet bak, under stolarna och i frunken. Tesla har även utvecklat en bärram som kan anslutas på samma ställe där avtagbara dragkroken ansluts och som kan bära cyklar, skidor, etc. medan man fortfarande kan öppna bagageluckan utan problem.
De tre modellerna som erbjuds är 90D, P90D och P90DL (eller P90D som det står på bilarna):
90D | P90D | P90D | |
---|---|---|---|
Räckvidd (enl EPA) | 413 km | 402 km | 402 km |
0-60 mph | 4.8 s | 3.8 s | 3.2 s |
motor | 259 + 259 hk | 259 + 503 hk | 259 + 503 hk |
max hastighet | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Vill du veta mer om Tesla Model X har Tesla Motors uppdaterat sidan om den på sin sajt.
Slutligen överlämnades de första Tesla Model X till deras lyckliga ägare. Vi som har följt Elon Musk i några år nu märker att karln har nog gått i kurs, han har mycket lättare att prata inför publik än förut. De första Tesla-eventen var en pina att lyssna på – nu gick det mycket smidigare.
Efter eventet erbjöds testkörningar av Tesla Model X – vilket vi kommer rapportera om senare.
“Hamnar du bakom en Volkswagen diesel i bilkön kan du känna dig lugn med din Tesla Model X”.
Hahahaha….
Borde inte dörrarna kallas “Falkvingedörrar”? Jag har inte hört talas om någon fågel som på svenska heter Falkon;-)
Oops, hoppla. Tack, fixat!
Den vanligaste benämningen i Sverige är väl annars Måsvingedörr. Vet inte om det finns någon mening med att ha två begrepp för samma sak, för det är det väl? Engelska: “Gull-wing door”
Jag tycker det är ok att säga falkvingedörrar eftersom Tesla kallar de Falconwing. Gullwing=måsvinge, men Model X dörrar är ju hängslade på två ställen, så det är ok med eget namn tycker jag
Gullwing eller måsvingedörrar har bara en led falcondoor eller falkdörrar har två leder. Det är därför de kan öppna i så snålt utrymme.
Du missade visst hur bra filtret var, det är inte upp till 8 gånger så bra utan 800 gånger så bra. 🙂
HERREMINGUD! Jag trodde det stod 800% men nu ser jag det står faktiskt 800X !!!
Jag ändrar…
Jag tror aldrig de skulle gjort en så stor grej av det om det bara var 7-8 gånger så bra som en standardbil, då hade flera dyrare bilar säkert varit bättre och då hade det inte varit något att skryta om.
Mycket imponerad. Tror dock korrelationen mellan sidokrock inträngning och säkerhet är överdriven.
Pulsen (accelerationen) blir högre vid lägre inträngning.
Clinton Bombs an Aspirin Factory
WASHINGTON (AP) — The Sudanese owner of a pharmaceutical plant destroyed by
U.S. cruise missiles is seeking $50 million in compensation on the ground that his Khartoum factory was targeted because of false charges that it had terrorist links.
I love immigrants, BS,
Attorney General of the United States from 1994 to 1997, during the Clinton