Eldriven SAAB

BAIC-EH400

Det har släppts en väldigt intressant elbil baserad på SAAB 9-5. Nej, inte av NEVS i Sverige – utan av BAIC i Kina!

Elbilen BAIC EH400 som visades upp i Peking bygger nämligen på deras fossilbil D80 – som är en förlängd version av BAIC Senova. Och BAIC Senova var inget mindre än bilen kineserna byggde när de för några år sedan köpte ritningarna för gamla SAAB 9-5. BAIC EH400 har alltså rak släktträd från Trollhättan och SAAB bottenplatta.

BAIC-EH400-3

Vad får man då om man beställer en BAIC EH400? (Leveranser startar senare i år.) Karossen är förlängd till 4946 mm -nästan fem meter!- för att få ordentligt plats i baksätet. Bilen tar helt klart sikte på lyxsegmentet – och bilar i det segmentet i Kina körs inte av kunderna, de blir körda av privatchaufförer. Därför finns det endast två baksäten med var sin mediaskärm, och en rejäl mittkonsol emellan dem. Gott om knäutrymme och skinn överallt.

BAIC-EH400-2

Även chauffören får en egen tiotums mittskärm att leka med. Bilens motor är dock på högst mediokra 136 hästkrafter som ger en 0-100 km/h acceleration på slöa 12.9 sekunder. Toppfarten är mediokra men egentligen tillräckliga 145 km/h, men räckvidden är på hela 400 km. BAIC har lyckats klämma in hela 54.6 kWh batterier i gamla SAAB-bottenplattan.

Listpriset verkar hamna kring 356,000 Yuan, vilket i Kina betyder att kunder kan köpa bilen för 285,000 Yuan efter elbilssubventioner. Räknar vi om 356,000 Yuan till svenska kronor och lägger på 25% moms hamnar vi på 530,000 svenska kronor efter avdragen supermiljöbilspremie. För de pengar får man en lyxig förlängd “SAAB” med eldrift som klarar uppemot 25-30 mil riktig räckvidd. Skulle BAIC få för sig att marknadsföra bilen i Sverige skulle de naturligtvis betona bilens SAAB-släktskap.

Europeiska biltillverkare har inte enbart Tesla att vara rädda för. De nya elbilarna från Kina kommer utgöra en minst lika stor fara.

Tagged , . Bookmark the permalink.