I samband med gårdagens nyhet om att Tesla planerar bygga många nya Supercharger-anläggningar runt om i Sverige, Europa och världen har Tesla även släppt en intressant pressrelease.
Texten i pressreleasen talar om att Tesla i år planerar fördubbla antalet Supercharger-laddare runt om i världen, från dagens 5400 till över 10,000. Inför anstormningen av tusentals Model 3 bilar planerar de även anlägga enorma Supercharger-anläggningar med dussintals Superchargerstolpar istället för dagens vanligtvis 8.
De har släppt ett antal konceptbilder på hur sådana ställen skulle kunna se ut. Bilden ovan ståtar med 100 Superchargers!
Flera av dem skuggas av stora solcellstak liknande den tex i Køge i Danmark. Den räknas som en “stor” anläggning idag med 12 laddplatser under ett enormt solcellstak men är ingenting jämfört med de två solcellstak med 28 laddplatser var som syns på konceptbilden Tesla släppt. (Snygg bild förresten på Tesla Model 3 som står bredvid Model S, som storleksjämförelse.)
Men intressantaste detaljen på bilden är ändå den Tesla lounge som står mitt i anläggningen. Pressreleaset säger ingenting om den, Tesla har bara släppt bilden som en teaser.
De som har besökt Superchargern i Österrikiska Graz känner dock igen sig. Den Superchargern ligger i anslutning till en Tesla butik och servicecenter och ståtar redan idag med en Tesla Lounge. Loungen är öppen 24 timmar runt dygnet. Dörren har en kodlås vars kod dyker upp på Teslornas mittskärm när man trycker på Superchargersymbolen på kartan. Förutom toa och välkomnande fåtöljer bjuds man även på gratis kaffe och kakor, mineralvatten och Wifi. De vuxna har lite tidningar att bläddra i, barnen några leksaker de kan leka med. Ett ypperligt sätt att tillbringa 20-30 minuter på! Området är videoövervakat och Tesla ber kunderna ta väl hand om stället på en skylt i lokalen. Vårt medlem e5m1r har besökt loungen och delat med sig fler bilder om den.
Tesla planerar nu öppna fler lounger liknande den i Graz (som benämns just som “Tesla Lounge” på Teslas kartor). Utvecklingen visar på en ny fas i Teslas utveckling. Från att förut ha arrenderat plats från andra aktörer för sina Superchargers verkar de nu ta mer ansvar på sig. Förut hittade Tesla plats åt sina Superchargers på redan befintliga parkeringar i närheten av redan befintliga anläggningar. De behövde inte bygga nya vägar, nya platser, endast sätta upp Supercharger-stolparna. Monsteranläggningen på konceptbilden verkar däremot vara ett helt eget bygge, med egna parkeringsytor och tillfartsvägar, som ger Tesla större frihet i utformningen, men kostar också mer att anlägga.
Ifall vi får se några Tesla lounger i Sverige är dock tveksamt. Dels för att det kommer att dröja innan vi har anläggningar med dussintals Superchargers, innan vi har underlag för så stora anläggningar, tillräckligt många resande med Tesla. Men framför allt för att de flesta svenska Supercharger-anläggningar är byggda i anslutning till bensinmackar, restauranger och liknande med sådan service redan på plats. Tesla vill inte konkurrera med dem som har erbjudit plats åt deras anläggningar. Det är framför allt på Europaresan vi svenskar kommer besöka sådana lounger.
TCS två år sedan: Volvo ECC
En laddhybrid som går 13 mil på el och kan tankas med bensin, diesel, etanol, frityrolja, ja i stort sett vilken som helst brännbar vätska. Låter den revolutionerande? Betänk då att Volvo hade utvecklat konceptet redan 1992! För 25 år sedan visade de upp konceptbilen Volvo ECC som kunde ha revolutionerat bilmarknaden – men föll i glömska istället. Titta på Trafikmagasinet-nostalgiska videoklippet om den!
Uddevalla borde få en lounge när alla norrmän ska till kontinenten samma dag så är det ett jäkla tryck och det lär öka med Model 3!
De glömde solceller på loungens tak…
Solcellerna över laddplatserna får lite dubbelfunktion. En bil som står i skugga drar inte lika mycket energi för att en varm sommardag hålla kupétemperaturen nere. Säkert marginellt, men mätbart.
Nu när dom har fart på powerpack produktionen, så är det ju enkelt att sätta upp stationer även där det inte finns tillgång till så hög effekt. dvs dom kan buffra energin i powerpackarna när det är tomt vid laddstationerna.