Nu när Tesla sänkt priset på uppgraderingen av Tesla Model S 60 till 75 kWh batterier är det många ägare som sitter i samma dilemma: ska jag uppgradera eller inte?
Tesla Model S 60 och 60D levererades med -trots modellbeteckningen- 75 kWh batterier som var mjukvarulåsta till att endast 60 kWh av dem kunde användas. Tesla ville förut ha 81,000 kronor för att ta bort mjukvarulåset och tillåta bilen använda hela batteriet.
När 60-modellerna tagits bort från sortimentet sänkte Tesla priset på 75-modellen. För att undvika konstiga situationer där en uppgraderad 60-a skulle kosta mer än en ny 75-a sänkte Tesla även priset för uppgraderingen, från 81,000 kronor till 23,500.
Vilket fick många Model 60 ägare att börja fundera. Och många slog till på uppgraderingen.
En snabb rundfrågning bland våra medlemmar visar att många har redan slagit till och köpt uppgraderingen från 60 till 75 kWh batterier, och andra överväger att göra det.
Vad får man då för dessa 23,500? Grovt sammanfattat 6 mil.
Vi utropade tidigare Tesla Model S 60 till “den ultimata elbilen“. Till vardags när man ändå inte laddar batterierna 100% fulla var det egentligen ingen skillnad mellan den och 75 modellerna. Enda nackdelen var när man skulle åka långt och inte kunde ladda de sista procenten i batterierna pga mjukvarulåset. Max räckvidden begränsades till 34 mil (EPA) – vilket ju blir ännu kortare i motorvägsfart på vintern.
Genom att ta bort mjukvarulåset kan man komma åt hela de 40 mil (EPA) räckvidd bilens batterier kan ge. 6 mil extra räckvidd låter kanske inte mycket men kan betyda tryggheten att kunna blåsa på på motorvägen på vintern och ändå komma fram till nästa Supercharger i områden de ligger långt ifrån varandra, eller komma tryggt fram till det där stället utanför Supercharger-korridorerna.
Rent batterikapacitetsmässigt är det faktiskt inte exakt 15 kWh du får när du uppgraderar från 60 till 75, ty 60 modellerna gav tillgång till drygt 60 kWh batterikapacitet och 75 batteriet är på knappa 75 kWh. Rent kWh kapacitetsmässigt handlar uppgraderingen om snarare 12-13 än 15 kWh.
Själva uppgraderingen är lekande lätt och går på tre minuter. Via en webbläsare betalar du online med ditt kreditkort och uppgraderingen skickas trådlöst till din Tesla:
Dekalen på baksidan av bilen byts sedan till “75” vid nästa servicebesök.
Har du en Tesla Model 60 och velar om du ska uppgradera den till 75 eller inte? Är uppgraderingen egentligen värd de 23,500 kronor Tesla vill ha för det? Tja, mer värd än de 81,000 de villa ha förut i alla fall!
TCS ett år sedan: Ligier EZ10
För ett år sedan åkte vi med en elbil som hade bara 16 kWh batterier, ingen snabbladdning, maxfart 20 km/h och 6 obekväma hårda säten. Ändå blev vi imponerad av den!
Det är ju sällan priser går ner på bilar i vanliga fall men nu har det gjort det på 75:an. Kommer då förmånsvärdet justeras ner också även för de som redan har en 75:a?
Undrar samma sak.
Beror väl på vad RSV anser om “närmast jämförbar modell” (fossilare), den lär ju inte ha ändrats sas…
Men man kan ju alltid hoppas 🙂