Ny instegsmodell

ModelSglastak

Nu när Tesla tagit bort Model S 60 från sortimentet blir Model S 75 den nya instegsmodellen. Men Tesla passade samtidigt på att göra flera ändringar under påskhelgen, både på S 75 men även på de andra versionerna av bilen.

Billigare och bättre

Tesla sänkte Model S 75 pris från 955,600 till 896,900 kronor. Därmed är den knappt dyrare än gamla S 60 var med sina 879,300 kronor. För att gamla S 60 kunder inte ska känna sig alldeles för snopna sänkte Tesla även kostnaden för kunder att uppgradera deras gamla S 60 till 75 från 81,000 till 23,500 kronor. Gamla Model S 60 hade ju egentligen 75 kWh batterier mjukvarulåsta till 60 kWh. De som betalade gamla priset för batteriupplåsningen är nog inte lika glada nu – eller de som snabbt passade på att beställa Model S 60 innan den togs bort från sortimentet.

För nya Model S 75 är inte bara billigare än förut – den har blivit bättre också! Två viktiga nyheter som nu ingår standard kostade rejält med extra pengar förut:

Alla Tesla Model S får nu elektrisk baklucka. Att den inte var standard förut utan ingick i Premium-paketet var det många som klagade om förut. Nu slipper man köpa massa lull-lull bara för att kunna komma åt denna väldigt bekväma finess. Premium-paketet innehåller fortfarande finesser som Bioweapon-defense mode, dynamiska LED-ljus, armstöd och instrumentpanel i nappaskinn, telefondocka, mm.

Alla Tesla Model S får också glastak från och med nu. Förut var plåttak standard, glastak valbar extrautrustning. Nu kan man öht inte få Model S med plåttak längre. Standard glastaket är en enda stor rökfärgad glasruta. För 23,500 kronor extra delas taket i två glasrutor varav den främre kan öppnas som soltak.

En valmöjlighet som begränsats är dock den kraftfullare 16.5 kW laddaren. Tesla Model S har som standard en 11 kW trefas batteriladdare ombord. Några år sedan kunde man välja en 22 kW laddare istället. När den avskaffats kunde man välja en 16.5 kW laddare som extratillbehör istället. Nu har tom det valet tagits bort och 75 och 90 modellerna av Model S kan bara fås med standard 11 kW ombordladdare. 100 kWh modellerna får 16.5 kW laddaren som standard istället.

Instegsmodellerna med 75 kWh batterier kan man inte längre välja luftfjädring till. Modellerna med större batterier kan man som förut välja om man vill ha luftfjädring eller inte.

Dyrare 100 på måndag

75 och 90 modellerna har alltså blivit något billigare än förut, medan 100 modellerna behöll sina gamla priser – veckan ut.

Tesla har gått ut med att de kommer höja priserna på Model S 100D och P100D den 24 April med $2500 för 100D modellen och $5500 för P100D. Höjningarna sker alltså centralt av Tesla, inte enbart i Europa pga höjd dollarkurs. Instegsmodellerna har alltså blivit billigare medan toppmodellerna kommer strax bli dyrare.

Model X

Även Model X har genomgått liknande förändringar. 75 och 90 modellerna har blivit något billigare – medan 100 modellerna kommer bli dyrare på måndag. ($1000 för 100D och $10,000 för P100D)

Vill man ha maximal bagageutrymme ska man välja femsitsversionen av interiören. Då kan ryggstödet på baksätena fällas platt för maximal lastutrymme med platt golv ända fram till framsätenas ryggstöd. Väljer man sex- eller sjusitsversionen kan mittenradens ryggstöd ej fällas längre (fast det ryktas om nya säten på gång). Stolarnas ryggstöd har fått matt baksida, inte den repvänliga blanka plasten längre. Väljer man sex säten kan man nu köpa till en fast monterad mittkonsol emellan dem.

Alla Model X har nu fått elektrisk baklucka och luftfjädring. 16.5 kW laddaren kommer nu standard i 100 kWh modellerna och kan ej längre väljas till dem med mindre batterier, precis som för Model S.

 


TCS ett år sedan: Stockholm – Antibes Tur och Retur

För ett år sedan publicerade vi en skön reseberättelse om resan vår medlem Jocce tog ner till Franska Rivieran. Jag utmanar dig att läsa den utan att bli hungrig!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.