I ungefär etthundra år var enklaste sättet att kolla kvaliteten på en bil att slå igen dess dörr. Billiga bilars dörrar lät ihåligt “klunk” när man slog igen dem, dyra fina bilars dörrar lät mer solida “thump”. Biltillverkare som Mercedes hade hela utvecklingsavdelningar dedikerade enbart till att ta fram rätt dörrljud.
I hundra år var det så.
Sedan kom Tesla Model X.
Efter att ha kört runt med en lånad Tesla Model X under påskhelgen har jag insett hur mycket den vänder upp och ner på gamla kvalitetsbegrepp på ett sätt som inte har diskuterats särskilt mycket i medier. Alla koncentrerar sig på de überhäftiga falkvingedörrarna Model X ståtar med – men framdörrarna är minst lika revolutionerande, även de.
När en passagerare hittills hade stigit ur en bil var hon van att slänga igen bildörren efter sig. Och då blev det antingen “klunk” eller “thump” beroende på bilens prisklass. Men när frugan rutinmässigt slängde igen bildörren efter sig när hon steg ur Model X blev det varken “klunk” eller “thump” – för Model X dörrar är motoriserade. Även framdörrarna. Den motoriserade dörren låter sig slängas igen för hand, men motorn fångar upp dörren en centimeter innan den slår igen och stänger sista biten själv. De första gångerna trodde min fru till och med att dörren inte gick igen. “Hoppsan, vänta” sa hon och tryckte på handtaget så att dörren skulle öppna sig igen. Avsaknaden av “thump”-ljudet när dörren slog igen uppfattade hon som att dörren inte gick i lås.
Det tog några missförstånd innan hon lärde sig att helt enkelt strunta i att stänga dörren efter sig. Istället är det jag föraren som trycker på knappen på mittskärmen som stänger hennes dörr. Det är till och med jag som öppnar dörren för henne – som en äkta kavaljer, fast nu utan att slippa springa runt bilen.
Och förardörren som magiskt öppnar sig när du kommer fram till bilen, och stänger sig när du har satt dig, är en helt annan nivå av kvalitet och lyxighet än några fåniga designade “thump”-ljud. Att öppna förardörren (med knappen på mittskärmen!), stiga ur och sedan helt enkelt bara gå iväg utan att stänga dörren är också en helt ny värld. På avstånd hör du hur dörren slår igen sig av sig själv och bilen låser sig. Efter den upplevelsen känns alla dörrljud lite fåniga.
Som diskussionen jag hörde mellan en Tesla Model S och X ägare på en av våra klubb-luncher: Model S ägaren klagade på att hans Teslas dörr låter så klent när han stänger den. Han saknade just “thump”-ljudet. “Till och med min Volkswagens dörr låter bättre när jag stänger den” tyckte han. Varpå Model X ägaren sa: “Stänger du fortfarande dörren för hand?”
Välkommen till framtiden.
TCS ett år sedan: Inte lätt vara fossilbilsäljare idag
För ett år sedan ställde Mercedes ut sin nya E-klass i köpcentret Mall of Scandinavia – 30 meter från Tesla-butiken. Det gick inte så bra som de hade hoppats på.
Känner igen detta, jag både öppnar och stänger dörrarna för frugan och barnen. Bilen öppnar och stänger dörren för mig. När inbitna Model S-ägare kan glömma att stänga av lånad avgasbil och lämna den olåst är jag rädd att jag även kommer glömma att stänga dörren på den…
Det där med att dra igen dörren försiktigt med motor den allra sista biten har Mercedes och andra premiumtillverkare haft som tillval på sina finare modeller i flera decennier nu – det brukar kallas servostängning eller soft-close. Men att bilen öppnar och stänger dörren helt automatiskt åt en är Tesla såvitt jag vet först med 🙂