Mercedes har ställt ut sin nya E-klass i köpcentret Mall of Scandinavia – 30 meter från Tesla-butiken. Ställer man sig där och tittar på bilen och lyssnar på frågorna från allmänheten snappar man upp några intressanta dialoger:
– Är skärmen en touch-skärm?
– Nej, man styr den med joysticken där nere.
– Men varför inte touch-skärm? Knappar är ju väldigt omodernt.
– Det står här att det här är framtidens bil?
– Javisst, den är hypermodern!
– Så det är en elbil?
– Eh, nej bensin.
– OK, du menar en laddhybrid alltså?
– Nej, bara bensin. Men den är förberedd för hybriddrift.
– Åh… (besviket tonläge). När kommer den då?
– Vet inte.
(Till säljaren kan vi förresten hälsa att laddhybridmodellen E 350 e sägs komma i Juni i år.)
Inte var det roligare på Daimlers aktieägarmöte som hölls nyligen heller. Aktieägare efter aktieägare klagade på avsaknaden av elbilar som kan möta konkurrensen från Tesla och krävde svar från styrelsen varför det är så.
Det är nästan så man tycker synd om dem. Nästan 😉
För inte är det lätt att sälja en fossilbil idag när fler och fler får upp ögonen för elbilar. Och även om man inte vågar gå “all in” med en elbil är många intresserade av laddhybrider, lockade av billig jobbpendling. Nybilsmarknaden har markant förändrats – bara under det senaste året! Och utvecklingen fortsätter i rasande takt.
Den där nya fina fossilbilen du köper idag – vad tror du du kommer att få för andrahandsvärde på den om 10 år?
Bilmarknaden ser de närmsta åren fram emot en lika stor omvälvning som TV-marknaden gjorde för sådär 10 år sedan. Jag kommer fortfarande ihåg när vi skulle byta vår toppmoderna 42(!) tums tjock-TV till platt-dito. Den fungerade iofs fint, men man skämdes ju nästan att bjuda hem folk. TV-n som kostade en månadslön för bara några år sedan. “Den funkar ju fortfarande. Lägg ut den på Blocket” sa frugan. Ingen ville ha den ens för 500 kronor. “Skänk den till Myrorna då” tyckte hon då. Vi släpade iväg den till deras container på tippen, bara för att mötas av en “OBS! INGA TJOCK-TV!” skylt 😯 Inte ens Myrorna ville ha vår toppmoderna tjock-TV. Vi fick skrota den.
Undrar om det inte blir så om 10 år med den där toppmoderna fossilbilen du köper idag också? Vem kommer vilja ha en stinkande skakande tjock-bil om några år som kostar massa pengar att tanka och serva?
Vi har sett marknad efter marknad snabbt överge det gamla. Skrota gamla fortfarande fungerande apparater för de nya var så mycket bättre: miniräknare, digitalklockor, smarttelefoner, platt-TV-apparater alla sopade banan med det gamla på bara några få år. Varför skulle bilbranschen bli annorlunda?
(Ska vi dra TV-liknelsen ett varv till såg förresten också TV-marknaden motsvarigheten till bränslecellsbilar ett tag: plasma-TV, som sas vara framtiden och sakna LCD-TV-s många nackdelar. De första LCD-TV-apparaterna hade faktiskt ganska dålig bild med dålig kontrast och ljus, eftersläpningar, bandningar, mm. Plasma-TV var den lovande teknologin som skulle ta över. Det som därefter hände var dock att LCD-TV-apparaterna väldigt snabbt blev väldigt mycket bättre och totalt konkurrerade ut plasma-TV på bara några få år. Idag kan man knappt ens köpa en plasma-TV.)
Jag köpte för tre månader sedan en begagnad Mercedes minibuss, eftersom familjen situationen kräver en stor bil. Jag valde en bättre begagnad som jag tror skall hålla fem år. Och jag räknar med noll i restvärde på den. För om fem år hoppas jag att jag kan hitta en elektriskt minibuss, eller helt slippa ha bil eftersom jag då kanske kan abonnera på tjänsten att ha bil. Men jag tror, och hoppas att detta var den sista fossildrivna bilen jag köper. Och det bar mig emot att göra det.
Ha,ha, ja ungefär så tänker jag när jag ser en Mercedes, lägg där till en sanslös reklam för att in i det sista desperat försöka rädda den sjunkande skutan så länge som möjligt,
Nej, fossildrivna bilar är gårdagens teknik och ska man slanta upp pengar och köpa nytt så är endast elbilar som är intressanta för min del, jag tror att Tesla Model 3 kommer att innebära början på en fruktansvärd slakt för många tillverkare av fossildrivna bilar
Läst en bok om “dieruption” som handlar om när gammal teknik blir överkörd av ny. Bara för att påminna om vad som hände med Facits mekaniska räknemaskiner, Nokias mobiler och Kodaks konkurs. En prognos över tillverkningskostnaden för batterier visar att det 2023 inte kommer att vara ekonomiskt möjligt att tillverka ICE-bilar. Dit är det 7 år. De biltillverkare som vill överleva får börja projektera för sin egen batterifabrik nu.
så här sa Google:Menade du: disruption
Hej
menade disruption
Tesla är en otroligt liten aktör även när de bygger 500k bilar om året, men de tillverkare som inte får ut elbilar de kommande åren kommer att få stora problem. Det blir intressant och se vad som händer framöver.
Beror på vad du menar med “otroligt liten”. De kommer nog sälja 500k model 3 redan 2019, tror jag iaf. Det betyder att de då säljer fler model3 än vad bmw säljer 3-serie, vilket såvitt jag vet är deras bäst säljande modell.
Volvo tillverkar ca 500 000 bilar per år.
Till skillnad emot Volvo så kommer Tesla kunna starta en fabrik till för 500k bilar och sedan ytterligare en. Volvo har inte efterfrågan på mer än ca 500k bilar per år.
Absolut, växer de inte sönder så kommer de o bli väldigt stora snabbt. Även om fler tillverkare kommer ut med elbilar så känns mjukvaran i en Tesla som ett par generationer före. När fick man nånsin ny mjukvaran i en bil idag vid en service som tillförde nått nytt 🙂
Jo sant jag tänkte mest på totalsiffran 60 miljoner bilar per år, då kändes 500k rätt ynkligt, men de finns ju massor av biltillverkare, de har ju en bit kvar till Toyotas siffror men de skulle komma upp på topp 40 med 500k i alla fall.
Det är inte bara MB, har ni inte hört att en av Audis chefer sa till sina kolleger på VDA (tyska biltillverkare föreningen) att de håller på att missa chansen och lovordade samtidig Tesla med orden “I hate to admit it, but Tesla did everything right” http://www.automotive-eetimes.com/news/audi-commits-electromobility-and-bows-tesla/page/0/1
Det är lite som när mobiltelefoner gick över från att vara knappsats till att vara touchscreens. Tillverkarna har inte det som kunderna efterfrågar. Knappsats funkade bra men saknade mycket av det som kunderna ville ha och touchscreens var inte riktigt där än när det kom till basfunktioner.
Många vill ha en laddhybrid som kommer upp emot tio mil på en laddning, nya chevrolet volt är väl den ända som kommer i närheten. Med tio mils räckvidd behöver inte ens bensinmotorn vara speciellt bra eller effektiv, den används så sällan.
Och folk vill ha en elbil som kommer 30mil o som kan laddas enkelt och fort på långresor till en vettig prislapp. Ge mig model 3 nuuu 😀
Vad betalade du egentligen för tjock TV:n Tibor o hur länge hade du den?
Panasonic?
Det var Philips toppmodell år 1998, jag tror den kostade typ 28 000 kronor. Blev pinsam och byttes framåt 2012 typ.
2002? Om du hade den till 2012 var den 14 år gammal när du skrotade den och det känns väl OK med 2000:- / år för en TV….
Det är inte livslängden som var poängen utan att ingen ville ha fullt fungerande toppmoderna tjock-TV-n ens gratis.
Fast det där att den var toppmodern när den var 14 år gammal var nog bara så det kändes för att du gillade din egen pryl 🙂
Gällande TV så kör OLED skiten ut allt annat! 😉
What about AMOLED? 🙂
SAMOLED!
SAMOLED+!
SAMOLED+ ULTRA!
Gällande TV så är inte Super AMOLED relevant. Det används endast till touch-enheter. 🙂
Nej: http://www.samsung.com/us/video/4k-suhd-tv
Super HD och Super AMOLED är inte samma sak. 🙂
Jag har för mig att bildskärmstekniken är Super AMOLED, UHD upplösning och att S:ett i SUHD står för någon slags magi i bakbelysningen som gör att den är extra vit.
Du har rätt i att SUHD är Ultra HD-upplösning, och att S:et står för något annat, men Samsungs skärmar med SUHD-tekniken är inte AMOLED-paneler. Inte ens OLED faktiskt. De är LED-bakgrundsbelysta LCD-paneler.
🙂
Som Mercedes älskare måste jag bara få försvara de lite. Att den inte går på el är katastrof. Total katastrof. Jag skulle aldrig köpa en ny fossilbil idag. Men nya e-klassen har sjukt mycket som inte en Tesla model S har. Allt från head-up till deras nya strålkastare som är mycket mer avancerade än Teslas. Och det för mindre än hälften av priset. Såklart skulle jag välja en Tesla före än ny e-klass men Tesla model S är ju något brutalt dyr nu förtiden. Och en Model 3 är ju 3 års kö…
Mercedes om nån skulle kunna ta fram en Tesla-dödare. Deras S-klass laddhybrid är en dröm att köra… i 3 mil, sen kickar bensinmotorn igång. Och B-klass electric blev den sämsta elbilen någonsin (ej snabbladdning, navigator som visar bensinmackar men ej laddstationer). Jag hoppas för deras egen skull de har några som helst framtidsplaner.
Håller med om allt, utom denna hyllning av touch skärmar. Att ha en joystick eller knappar på ratten för att sköta intertainment systemen är betydlig säkrare och snabbare än bara touch. Dessutom är det billigare med stora touchskärmar än joystick styrda lösningar inte mer avancerat. Kolla på alla billigare bilar som säljer navigation system för 1/10 av priset av dyrare, alla dess har touch utan möjlighet till styrning via ratt eller joystick. Sen är det såklart ingen nackdel att båda ha touch och ratt/joystick. 🙂
Mata in Järnvägsgatan 12B, Oxelösund i navigatorn med en joystick. Eller försök använda röststyrningen för att ange det. Gör om det sen på en touchskärm. Sen behöver vi inte diskutera mer 😉
Absolut lättare med Touchskärm, därav bra att ha båda delarna. Men att knappa in en adress är bara en sak av allt man använder i en bil och säkrast innan färd inte under.
Det är skillnad på skärm och skärm. Teslans stora touch-screen i kombination med operativet gör det betydligt lättare än en ratt/joystick. När jag sätter mig i frugans BMW och ska ratta mig genom alla menyer så känns det verkligen stenålder.
Fast nu snackar ni ju om operativsystemet i sig. Jag tycker det är betydligt lättare att ratta in temperaturen i kupén via ett enkelt vred. Eller att höja/sänka volymen via fysiskt vred är också enklare än att klicka på en touchskärm, speciellt eftersom musikappens kontroller inte alltid är synliga så som värme och fläktkontroller.
Kampen mellan plasma och LCD var till en början teknisk (till plasmas fördel) men blev senare ekonomisk när LCD kom ikapp med avseende på bildkvalitet. Det fanns länge en eknomisk gräns som sattes av bildytan: över en viss storlek härskade plasma, under så föredrogs LCD. Den gränsen flyttades succesivt uppåt till dess att plasma inte längre var relevant. Vi kan se samma kamp utspela sig idag mellan LCD och OLED. På mobiler och surfplattor härskar OLED men sin fantastiska kontrast, men tekniken är än så länge för dyr för stora bildytor. Det är bara en tidsfråga innan OLED tar över efter LCD. Man kan dra paralleller till BEV där Tesla visat att tekniken finns för att konkurrera prestandamässigt med ICE, och de håller nu på att flytta den eknomiska gränsen nedåt från premium till volym.
Vi har kvar våran Samsung Plasma TV. Funkar fint idag ;). Skämt åsido, jättebra artikel.