Igår kom så uppdateringen som det har ryktats om i några veckor: Tesla Model S har fått en rejäl modelluppdatering med flera ändringar, varav det mest iögonfallande är den nya nosen.
Borta är noskonen, istället har Model S nu fått en liknande grill-lös front som Tesla Model X och 3. En snabb omröstning bland våra medlemmar ger med beröm godkänt till den nya designen, endast en som behöver uppsöka ögonläkare.
Den nya fronten innehåller förutom “falknäbbs-grillen” även nya LED-strålkastare och som tillval även LED dimljus. LED dimljusen ingår i Premium Uppgraderingspaketet som har plötsligt gått från överprissatt till väldigt prisvärt:
För endast 32,500 kronor innehåller nu Premium Uppgraderingspaketet både LED dimljus, LED kurvljus, LED belysning i kupén, elektrisk bagagelucka, alacantra innertak, nappaskinn armstöd och instrumentpanel, och den från Model X berömda ventillationen med Bioweapon Defense Mode. Det paketet kommer nog bli ett väldigt populärt tillval till Tesla Model S framöver.
Och som ovan video från Bjørn Nyland visar funkar Bioweapon Defense Mode faktiskt – i alla fall mot dåliga lukter. (Wow, en kort Bjørn video, trodde aldrig han kunde göra så korta 😉 )
Model S har även fått överta Model X uppgraderade laddare. Istället för Model S standardladdare på 11 kW kan man nu mot en extra avgift på 16,200 kronor istället få nya 16.5 kW laddaren monterad i bilen. Du måste dock ha tillgång till en Typ 2 kontakt som kan leverera minst 24 A trefas för att kunna utnyttja effektökningen.
Om det yttre förändringen var bejublad så är den inre något av en besvikelse. Model S verkar inte ha fått Model X ventilerade säten och standard instrumentpaneldekoren har ändrats från svart pianolack till mörk askträ. De som inte gillar trädekor har nu bara kolfiber att välja – alla andra dekorval är olika slags trämönster, i och med att pianolackdekoren har utgått. Mittkonsol ingår sedan ett tag tillbaka som standard – vilket har gillats av vissa och ogillats av andra.
Vi hoppades på mycket större förändringar i kupén med skönare fram- och baksäten. Och på utsidan saknar många fortfarande dragkroken! Men nosen är så vacker så allt är förlåtet 😉
Bilarnas pris har gått upp lite, basversionen Model S 70 kostar nu från 834,000 istället för gamla 813,000 kronor. Skulle de LED-strålkastare som nu ingår som standard i alla bilar varit tillval skulle de nog ha kostat de 21,000 som priset nu höjdes med. Övriga modeller höjdes också motsvarande mycket, så 90D startar nu från 1,023,500 kronor och en fullutrustad ludicrous P90D går nu på 1,651,100 kronor.
90 kWh modellernas räckvidd har -enligt överoptimistiska NEDC körcykeln- ökat med mellan 4 och 7 km. Mycket mer förvånande är att Model S 70 räckvidd nu ökat med hela 35 km 😯 ?! Månne någon på Tesla Motors redan räknat på 75 kWh batterier av misstag?
Den nya fronten har inte förlängt räckvidden utan tidigare stod det “uppskattad räckvidd” vilket tyder på att det är först nu de har släppt de riktiga siffrorna för de nya modellerna.
Ändrat. Men hade de så mycket fel när de uppskattade S70 räckvidd förut? Eller är det nya siffran som inte stämmer? S70 sas ha 420 km räckvidd förut – nu 455 km!
Min känsla är att folk på forumet som har 70-modeller ofta verkar komma ovanligt långt jämfört med 85orna. Verkar som att det bara skiljer typ 4mil mellan 70orna o 85orna. En teori jag har haft är att de med 85or ofta har kraftigare motorer och är lite roligare med lite tyngre högerfot än de mer sofistikerade 70orna :P.
Eller så är det precis som du säger, att de redan räknat om den som en 75-modell. Man kanske kan jämföra med model x 75-räckvidd?
Hur är det nu, finns det fortfarande inga strålkastartorkare för de slaskiga och skitiga vinter- & vårväder vi har här i Sverige?
Strålkastartorkare hittar man väl inte på någon ny bil idag?
Gör man inte? 😮 Jag vet inte, äger ingen bil, men känns konstigt att moderna bilar inte skulle ha det…
Det finns flera saker som moderna bilar saknar pga att form gått före funktion.
Tex är kofångare numera lackerade och klarar knappt att man nuddar ngt utan att det blir dyrt.
Oftast högtryck idag, kul varje gång den aktiveras o stänker spolarvätska över den nytvättade huven.. helt värdelöst funktion som inte tillför nått.
Nya nosen är definitivt snyggare, men nya fälgarna är en besvikelse.
Hade förväntat mig betydligt mer.
75 och 100 som standardmodeller tex, förutom allt det som nämnts redan.