En trotjänare har gått i graven

Designstudio
Tesla Motors har tagit bort sin mest sålda bilmodell Model S med 85 kWh batterier från deras beställningssida. För en vecka sen kunde vi berätta att modellen försvann från den Kanadensiska hemsidan – nu har ändringen nått svenska beställningssidan också.

Istället för de åtta varianter (70, 70D, 85, 85D, P85D, 90D, P90D, P90D) som man hittills kunde välja mellan har antalet modellval minskats till endast fem:

70 : instegsmodellen för 813,000 kronor är den enda bakhjulsdrivna varianten kvar av Tesla Model S. Alla andra varianter är alla fyrhjulsdrivna. Så behöver du en större frunk (bagageutrymme fram), eller är road av lite mer “inspirerad” körstil där bakvagnen tillåts släppa lite i kurvorna är valet enkelt hädanefter.

70D : för 54,000 kronor extra (dvs 867,000 kr) kan du få instegsmodellen med fyrhjulsdrift. Förutom att bilen blir 0.4s piggare i acceleration får du även 22 km längre räckvidd också tack vare främre elmotorns bättre effektivitet och utväxling. Och så får man även den surrealistiskt suveräna väghållning de fyrhjulsdrivna Teslorna har! Det är 70D som är förvald när man öppnar Teslas designstudio och kan mycket riktigt bli mångas favorit nu när 85D är borta.

90D : för 1,010.500 kronor kan man få billigaste versionen av Tesla Model S med stora 90 kWh batteriet. Den versionen av Model S har den allra längsta räckvidden av dem alla, hela 55 mil. De framtida kunderna får avgöra om de 11 extra milen i räckvidd -och en hel sekund snabbare acceleration- är värda prisskillnaden på 143,500 kronor mot 70D modellen.

P90D : med vässade motorer och drivkretsar kapar P90D över en sekund i accelerationen mot vanliga 90D, 0-100 km/h klaras på 3.3 sekunder. Räckvidden får dock stryk av detta, man kommer bara 50 mil med P90D. Priset är uppe i 1,227,500 kronor – mellandskillnaden på 217,000 kronor är mycket pengar för 1.1 sekunder snabbare acceleration. Men P90D största problem är inte det, utan vem är det som förväntas köpa en “nästan värsting” bil? Om man nu har betalat hundratusentals kronor mer än basmodellen löper man väl hela linan ut och satsar på absolut värstingmodellen väl?

P90D : är absolut värstingmodellen av Tesla Model S (för tillfället – sånt kan ju ändras snabbt, som P85+ ägare har fått erfara). För 1,335,500 kronor får man den där strecket under modellbeteckningen som visar att bilen är utrustad med “ludicrous” acceleration på 3.0 sekunder för 0-100 km/h. Vi misstänker att de flesta P90D köpare dessutom kommer gå “all in” när det gäller tillbehör och betala 1,677,700 kronor för den absolut värsta topputrustade toppmodellen Tesla kan erbjuda. Vilket är ganska exakt dubbla priset mot billigaste instegsmodellen av Model S.

Priserna på modellerna är oförändrade. Borttagandet av 85 kWh modellerna har därmed öppnat ett ganska så stort prisgap mellan instegsmodellerna och toppmodellerna av bilen. Var och en av de nya modellerna kan dock tilltala olika kundgrupper, förutom P90D som nog inte kommer hitta många köpare.

Version Frånpris kr Räckvidd NEDC km Acceleration 0-100km/h
70 813,000 420 5.8s
70D 867,000 442 5.4s
90D 1,010,500 550 4.4s
P90D 1,227,500 505 3.3s
P90D 1,335,500 505 3.0s

Begränsningen av antalet modeller är ett naturligt steg inför lanseringen av designstudion för Tesla Model X. Kunder ska ha valfrihet mellan olika modeller, men alldeles för mycket att välja på kan bli för förvirrande.

Bortplockandet av 85-modellerna har medfört även att den mycket användbara räckviddskalkylatorn också är bortplockad från Tesla Motors hemsida, då den visade räckvidderna för 70 och 85 kWh batterierna. Vi får hoppas att Tesla Motors inser fördelen med den kalkylatorn och återinför den efter uppdatering till de nya batteristorlekarna.

 


TCS ett år sedan: Isärplockad Tesla-batteri

Hur ser då Tesla Model S batteripack ut inuti? Vad är det för slags batterier som sitter i dem? I vår artikel för ett år sedan berättade vi om dem som plockade isär ett Tesla Model S batteripack och genomförde lite experiment med batterierna – med överraskande resultat.

 

Tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Filip

    Ta bort P90D utan ludicrous och stoppa tillbaka rena 90an och inför en ännu billigare modell. En 55kWh med 200hk motorn som kommer lika långt som gamla 60an. Tror att tesla kan börja tappa på viktiga marknader som Norge nu (med så höga priser i Europa) där “gemene man” köper tesla.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Hur lågt pris skulle en “snik-Tesla” kunna få? 55 kWh batterier isf 70 skulle mellan tummen och pekfingret få ner priset med 100,000 kr. Lilla bakre motorn isf stora kanske 20,000 kr billigare (besparning inte enbart i själva motorn utan även enklare drivkretsar som tål lägre effekt). Snåla in på lite infällbara speglar och sånt 10,000 kr. (Problemet är att de kan inte snåla in på kameran och radarn fram för de behövs för autobroms som är krav nu för 5 stjärnor på krocktester.)

      Summa summarum skulle de kunna få fram en “snik-Tesla” för 680,000 kronor som hade 55 kWh batterier, ca 35 mil NEDC räckvidd (ca 25 mil verklig räckvidd), och sådär 7-8 sekunder 0-100 km/h. Lägre än så är svårt att gå med Model S nuvarande konstruktion. Att designa om själva bilen för att kunna tillverkas billigare skulle ta resurser från utvecklingen av Model 3.

      Frågan är om en sådan snik-Tesla skulle få upp försäljningen eller urholka varumärket? Och få upp inkomsterna eller sänka dem? Det är en fråga som säkert har stötts och blötts under många styrelsemöten hos Tesla Motors.

      Eller om de bara sitter i bönemöten och hoppas att dollarkursen äntligen börjar dala nån gång.

      • Filip

        Bra analys. Håller med!

      • http://fuiob.xyz gustavmagnusson

        Man kan ju snåla med en lite sämre skärm? typ 720p.

  • G F

    Det kommer definitivt a driva upp priset på begagnade S85:or som ägs av företag som det fortfarande går att lyfta momsen på. Om man lägger upp en ny leasing på en sådan S85:a tror jag att man hamnar på 50% i förmånsvärde jämfört med en ny S90!!

  • Filip

    1) Jag tror att då det finns mycket fler laddare idag, både chademo och superchargers så klarar sig många på mindre batteri. I Norge har de en helt annan inställning till räckvidd. Jag tror att ett 55kWh batteri idag skulle kunna SCa mycket snabbare än 60-batteriet gjorde. 70 batteriet scar nästan lika snabbt som en 85a.
    2) Om det nu verkligen är så att produktionskapaciteten är utmaxad, vilket jag länge inte har trott på, så är det såklart dumt.

  • Filip

    Att öka kapaciteten på produktionslinan är svårt och ganska dyrt men det borde verkligen inte gå så långsamt som för tesla även om de är en ny tillverkare.

    Så många brukar säga att batterikapaciteten är problemet. Det är något modifierade 18650 celler. Finns massor med företag som skulle kunna leverera om inte Panasonic kan. De har enligt tesla haft överkapacitet i 4år nu.

    Jag har jobbat på scania och där är lean production och “just in time” bland det viktigaste som finns. Jag tror helt enkelt inte att fantastiska tesla är så dåliga att de inte kunnat möta efterfrågan på fyra år. Eller så är det just så och det kanske är därför aktien faller.

    Jag pratar om model s alltså.

  • Filip

    Tesla kanske har extremt billiga batterier. Mycket billigare än vad folk tror och vad de säger men jag kan redan idag köpa färdiga märkesceller här: https://www.nkon.nl för ungefär 2000kr. Det är alltså inklusive hemsidans vinst och moms mm. Tesla borde kunna köpa in batterier för klart mindre än 200 dollar redan idag.