Volvo ECC

Volvo_ECC

Volvo har visat upp sin revolutionerande laddhybrid Volvo ECC. Inte nog med att den har mycket längre räckvidd än andra laddhybrider -upp till 13 mil!- den har även en gasturbinmotor från ABB istället för vanliga bensinaren laddhybrider brukar ha. Gasturbinen kan drivas med bensin, diesel, etanol, frityrolja, ja i stort sett vilken som helst brännbar vätska.

Visst låter det bra? Betänk då att Volvo visade upp Volvo ECC redan 1992! Ja, du läste rätt, redan för 23 år sedan hade Volvo utvecklat detta vinnande koncept!

Denna idag i stort sett bortglömda framtidsvision hade även aluminiumkaross och nymodigheter som trafikinformation på en för den tiden gigantisk display i instrumentpanelen. Gasturbinen som utvecklats av ABB drev en generator som laddade batterierna – bilen var en seriehybrid där hjulen alltid endast drevs av elmotorer. Volvo ECC utvecklades av Volvo Monitoring and Concept Centre (VMCC) i Kalifornien och visades upp på Parissalongen 1992. Gamla fina Trafikmagasinet hade ett informativt inslag om den:

Bilen var en lika revolutionerande idé för sin tid som Tesla Model S är idag. Lek med tanken vad som skulle ha hänt inte enbart med Volvo utan även med övriga biltillverkare om vi skulle ha gått över till laddhybrider med över 10 mils elräckvidd redan för 20 år sedan?

Vad Volvo behöll av detta revolutionerande koncept? Utseendet. Volvo S80 som lanserades 1998 bär tydliga drag av Volvo ECC-s utseende. (Tänk på att Volvo 1992 var fortfarande inne i kantiga 940-eran!)

Skulle Volvo damma av de gamla ritningarna och lansera Volvo ECC idag 23 år senare skulle den fortfarande bli en revolutionerande storsäljare! Det är nästan sorgligt att se hur Volvo hade ett vinnande kort i rockärmen som de sedan har glömt bort. Än idag har de inte lanserat en lika bra laddhybrid som de enligt vad de sa till Trafikmagasinet “i princip skulle kunna serietillverkas” redan 1992.

 


TCS ett år sedan: En lysande lösning

Om 20% av alla bilar år 2020 ska vara elbilar – varifrån ska vi ta all el till dem? De kommer ju sammanlagt behöva 2,6 TWh el per år! Faktum är att vi redan har så mycket el över pga en lysande lösning!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 11 Responses to Volvo ECC

    1. Lasse Larsson says:

      Det är tråkigt att Volvos ledning har gått en helt annan väg idag.

    2. Top 12 says:

      Så här blir det när gamla bakåtsträvande gubbar sitter som VD. Gäller allt inte bara bilar.
      Samma historia med t.ex. Xerox som egentligen uppfann den första Mac datorn. Men som alltid kommer en yngre förmåga och gör det rätt, synd bara att det skall ta så lång tid innan marknaden nås av dessa fina produkter.
      Sen har vi även exemplet med GE som tog fram den första hybriden som GM ratade och därför såldes till Toyota och blev Prius och vi alla vet hur den historien slutade. Skicka gubbar !
      Nu vill jag inte påstå att en laddhybrid är rätt väg att gå idag, tvärtom.
      Ren el med solpaneler / vindkraftverk och batterier är framtiden.
      Precis som platta TV skärmarna kommer priserna på batteri att rasa, så elbil blir snart sanslöst billiga att köpa
      ( Tesla har ju släppt sina patent dessutom ). De är ju redan billiga att köra.

    3. Ola Carlander says:

      Det är helt sjukt, alla som satt med i Volvos ledning som var delaktiga i att inte gå vidare med ECC borde få sparken omedelbart. Om inte 1992 så 2004 när Priusens försäljning slog i taket. Nu är det 2015.. Men skall dom ta upp det här nu igen eller är det bara du som tänker lite åt dom Tibor?

    4. Simon says:

      Det är inte för sent för dem att vända om.

      • Filip says:

        Jo det är det:
        “- Närmare hälften av våra framtida investeringar på cirka 75 miljarder kronor som utgör våra totala investeringar under åren 2011-2015 hamnar i Sverige i form av satsningen på en ny fordonsarkitektur och motorfamilj.”

        Den där satsningen innefattade inget av ovan nämnda idéer.

    5. Filip says:

      Den där lilla turbinmotorn med dålig verkningsgrad skulle de kunna slänga ut till förmån för en något större snål atkinsonmotor (eller sätta ihop den med en ångcykel och få en kombinerad cykel som ger upp till 60% verkningsgrad haha). Det där med turbinmotor låter ungefär som BMWs briljanta idé att sätta in en motorcykelmotor i i3an, suck. Annars väldigt imponerande!

    6. Jag funderar på om en 30kW gasturbin med sluten Barytoncykel och superkritisk CO2 skulle kunna hissa verkningsgraden mot 60%, stora klarar ju 63% med vatten och Rankinecykel?

      Som räckviddsförlängare gör det inget att det tar en stund för motorn att nå högsta verkningsgrad.

      Heather Willaeur har sina katalysatorer för omvandling av CO2 och H2 till syntetiska drivmedel under utveckling för industriell massproduktion och därefter kan vi alla omvandla brännbart avfall till syntetiska drivmedel som i de bästa motorer släpper ut renare avgaser än luften de drar in.

      Perfekt för en hybrid anser jag.

    Lämna ett svar