Tesla brumm-brumm!

 

Nästa år kan din Tesla börja låta brumm-brumm.

Amerikanska trafiksäkerhetsorganet NHTSA har nämligen presenterat sitt lagförslag “Sound for Hybrid and Electric Vehicles” som förväntas antas närmsta dagarna. Enligt den måste alla el- och hybridbilar i USA tillverkade efter September 2016 att generera ett konstgjort motorljud när de körs långsammare än ca 30 km/h.

EU har också beslutat ett liknande lag, elbilar här ska från och med 1 Januari 2019 generera sådan låtsas-motorljud.

Tesla Model S tysta dagar kan alltså snart vara över. Lagförslagen föreskriver att bilen måste låta 55 dB, vilket löses med en högtalare som utsöndrar en artificiell ljud så gångtrafikanter ska uppmärksammas för fordonet som kommer. Över 30 km/h låter bilens egna däck tillräckligt mycket så då behövs inte artificiella ljudet mer. Ljudet ska höras endast utåt mot gatan, inte inne i kupén.

Vissa elbilar, som till exempel Nissan Leaf, är redan utrustade med sådana (o)ljudgeneratorer:

Som själv Nissan Leaf ägare kan jag intyga att artificiella motorljudet är totalt oanvändbart. Ljudet påverkar inte gångtrafikanter ett dugg – de kan fortfarande glatt vandra ut framför bilen, ovetandes om att jag kommer körandes där. Problemet är tvåfalt:

– Dels är folk möjligtvis vana att känna igen ljudet av en bensinbilsmotor, men fattar inte att ljudet av den där trimmade rymddammsugaren som min Leaf utsöndrar försöker påpeka för dem att det är en bil kommandes här.

– Dels kan folk gladeligen promenera även framför en modern tyst bensinbil utan att höra den. Inte förrän man rusar motorn genom att gasa på lite som de hör bilen och flyttar på sig. Men en elbil kan jag inte göra så med, artificiella ljudet är konstant, så jag kan inte använda den till att påkalla uppmärksamhet med.

Red_flag

En sak är dock garanterad: kommande generationer kommer att skratta lika mycket åt den här lagen som vi skrattar åt lagen från 1865 där det krävdes att en man med en röd flagga skulle gå framför varje automobil för att varna barn, gradvida kvinnor och hästar(!) så de inte skulle bli rädda av den framrusande vagnen utan några hästar framför den. Låter löjligt? Engelska parlamentet la ner lika mycket tankemöda och utredningar på den lagen 1865 som NHTSA har gjort nu med den nya lagen. Om några år kommer folk skratta lika mycket åt “artificial sound law” som vi gör åt “red flag law”.

 

 


TCS ett år sedan: Model S batteri tappar 7% kapacitet efter 12 000 mil

För exakt ett år sedan rapporterade vi om första ägaren som har kört sin Tesla Model S 12,000 mil. Hans batterier blev endast 7% sämre efter körsträckan. Sedan dess har även andra undersökningar visat att siffran stämmer.

 

 

Bookmark the permalink.