Teslas självkörande lastbil

DALL·E - A Tesla Semi driving in Stockholm

Dagens artikel är helt och hållet författad av artificiella intelligensen ChatGPT. Vi återger artikeln utan ändringar. Bilden ovan är också artificiell, den är ritad av AI bildgeneratorn DALL-E, vi bad den rita “a Tesla Semi driving in Stockholm”.

Ja, du läste rätt: hela dagens artikel är skriven av en dator, inte av någon människa. Vi bad OpenAI-s banbrytande artificiella intelligens ChatGPT: “skriv en artikel om Tesla Semi”. (Ja, den kan förstå och skriva på svenska.) Som resultat fick vi:

Tesla Semi är en eltruck som är utvecklad av företaget Tesla. Trucken är utrustad med en elmotor på vardera sidan av släpet och har en räckvidd på upp till 800 kilometer per laddning. Detta gör den till en av de längst körande eltruckarna på marknaden.

En av de stora fördelarna med Tesla Semi är dess prestanda. Trucken kan accelerera från 0 till 100 km/h på bara 5 sekunder, vilket är betydligt snabbare än många andra truckar på marknaden. Dessutom har den en maxhastighet på 160 km/h, vilket gör den lämplig för höghastighetskörning på motorvägar.

Tesla Semi är också utrustad med en rad avancerade teknologier för att förbättra säkerheten och komforten för föraren. Dessa inkluderar en 360-graders kamera- och radaruppsättning som hjälper föraren att se omgivningen och undvika hinder, samt en automatisk kollisionsvarnare som kan bromsa bilen om den närmar sig ett hinder.

Trucken har också en stor skärm i förarhytten som används för att styra bilen och visa relevant information. Denna skärm kan också användas för att fjärrställa trucken och kontrollera dess laddningsnivå och prestanda från en smartphone.

I det stora hela är Tesla Semi en innovativ eltruck med hög prestanda, lång räckvidd och avancerad teknik. Dess teknologi kan hjälpa förare att köra säkrare och mer bekvämt, samtidigt som den kan bidra till att minska utsläppen från transportindustrin.

“Skriv en artikel om självkörande Tesla Semi”:

Tesla har meddelat att de planerar att göra sin eltruck Tesla Semi självkörande inom en snar framtid. Detta kommer att göra trucken till en av de första självkörande lastbilarna på marknaden och kan innebära en stor förändring för transportindustrin.

Enligt Tesla kommer självkörande Tesla Semi att vara utrustad med en rad avancerade sensorer och kameror som gör det möjligt för trucken att navigera själv på vägarna och undvika hinder. Dessutom kommer trucken att kunna kommunicera med andra fordon och infrastruktur på vägen för att förbättra säkerheten och körstrategierna.

Med självkörande teknik kommer Tesla Semi också att kunna köra längre och mer effektivt än mänskliga förare. Trucken kommer att kunna köra dygnet runt utan att behöva stanna för vila, och kommer att kunna anpassa sin körning efter förhållandena på vägen för att maximera räckvidden och minska bränsleförbrukningen.

Självkörande Tesla Semi kommer också att vara säkrare än mänskliga förare, eftersom trucken kommer att kunna reagera snabbare och mer exakt på händelser på vägen. Dessutom kommer trucken att kunna kommunicera med andra självkörande fordon på vägen för att förebygga olyckor och minimera risken för kollisioner.

I det stora hela kommer självkörande Tesla Semi att vara en stor förändring för transportindustrin och kan bidra till att göra lastbilskörning säkrare, mer effektiv och mer miljövänlig. Det är ännu oklart när trucken kommer att bli tillgänglig för allmänheten, men Tesla har sagt att den kommer att lanseras inom en snar framtid.

“Skriv en artikel där du förklarar vem du är och hur du fungerar”:

Jag är en digital assistent utvecklad av OpenAI och min uppgift är att hjälpa människor med frågor och förklara saker så gott jag kan. Jag är inte en mänsklig person utan en dataprogram som har tränats att förstå och svara på textmeddelanden.

För att fungera använder jag en teknik som kallas för “maskininlärning”, som gör det möjligt för mig att lära mig av stora mängder textdata och förstå hur människor pratar och ställer frågor. Genom att använda maskininlärning ökar jag min förmåga att förstå olika frågor och förklara saker på ett meningsfullt sätt.

När du ställer en fråga till mig kommer jag först att läsa in frågan och försöka förstå vad du vill veta. Därefter kommer jag att söka i min databas med information för att hitta svar som matchar din fråga. Sedan kommer jag att formulera ett svar och skicka det tillbaka till dig så att du kan få det du behöver.

Min kunskap är begränsad till det jag har lärt mig under min träning, så jag kan inte svara på alla typer av frågor eller ge dig aktuell information om världen. Mitt mål är att hjälpa dig så gott jag kan, men jag är fortfarande en maskin och inte en mänsklig person.

 


Ja kära läsare, snart blir mitt jobb som skribent mycket lättare 🙂

Det är svårt att fatta att artikeln ovan inte skrevs av någon människa utan av en dator. Allt jag behövde göra var att ställa några enkla frågor och ut kom en hel artikel, färdig text som jag ber er snällt ingen ska skriva är bättre än dem jag själv brukar plita ihop. Försöker bevara lite självförtroende här. Allt som saknas är att ChatGPT inte kan skriva nyhetsartiklar (än) – den har inte tillgång till de senaste nyheterna utan är begränsad till informationen som fanns när den tränades.

Bilden från DALL-E krävde mycket mer handpåläggning. DALL-E genererar alltid fyra olika bilder utifrån varje förfrågan som man kan välja emellan. Resultatet är alltså påverkad av mig människan, att jag valde den minst konstiga av bilderna. Sedan bad jag den även expandera ursprungliga fyrkantiga bilden till höger och vänster för att passa bredbildsformatet vi använder på vår sajt. Så jag hade 12 olika bilder att välja mellan, där de som jag valde bort var ännu mer konstiga än den jag till slut valde. Det finns nu en uppsjö av olika, bättre AI bildgeneratorer men jag valde DALL-E dels för att den är gratis, gjorts av samma företag som ChatGPT och för att den är den mest välkända bildgeneratorn som startade hela branschen.

Jag gillar dock hur DALL-E drömde dit en mindre lätt-lastbils variant av Teslas eldrivna långtradare till vänster om Semin. Den har uppenbart samma designspråk men är anpassad för lokala stadsleveranser. Jag har inte bett DALL-E att göra det, den kom på idén alldeles själv. Tja, det är bara å skicka bilden till Teslas utvecklingsavdelning så får vi se den på våra gator om några år 🙂

Du kan testa själv, både DALL-E och ChatGPT är tillgängliga online, gratis för alla att pröva!

Bookmark the permalink.