Tesla återinför radarn i bilarna?

Arbe_ Radar1

Det har kommit rykten som tyder på att Tesla efter årsskiftet ska återinföra radar i sina bilar.

Det väckte stor uppståndelse i fjol när företaget plockade bort radarsensorn från sina bilar. Speciellt då Teslas VD Elon Musk motiverade beslutet med att radarn bara ställde till problem för bilens självkörande mjukvara. Företagets AI chefsarkitekt Andrej Karpathy berättade hur mjukvaran klarade sig bättre med enbart kamerabilderna än om de behövde göra “sensor fusion” – att försöka para ihop det kamerorna såg med det radarn såg. Till slut gick det så långt att Tesla till och med stängde av radarn i äldre bilar utrustade med den!

Vilket väckte ramaskri bland ägarna då den nya enbart vision-baserade autopiloten var i början märkbart sämre än med radar. Tesla jobbade dock hårt med att försöka förbättra systemet, speciellt halvljusautomatiken som nya autopiloten alltid slog på automatiskt.

Och nu kommer läckta dokument från amerikanska radiomyndigheten FCC som tyder på att Tesla ska åter börja montera radar i sina bilar från mitten av januari.

Därmed var svekdebatten i gång.

I ärlighetens namn sa dock Elon Musk redan när han släppte nyheten om borttagningen av radarn i fjol att “Säkerheten kommer att vara högre med ren vision än vision+radar. Synen har blivit så bra att radarn faktiskt minskar signal/brus förhållandet. En radar med mycket hög upplösning skulle vara bättre än ren syn, men en sådan radar finns inte. Jag menar vision med högupplöst radar skulle vara bättre än ren vision.”

Nu finns det en sådan radar.

För att förstå problemet Tesla hade kan man titta på datat de fick ut från gamla radarn i bilarna:

Tesla_old_radar

Enstaka datapunkter som visserligen berättade hur stort objekt radarn såg, hur långt bort, och vilken hastighet objektet rörde sig med men det var svårt att “para ihop” de datapunkterna med det kameran såg. Dessutom gjorde radarns våglängd att den endast såg metallobjekt.

Arbe_ Radar3

Allt tyder på att Tesla nu kommer utrusta bilarna med Phoenix imaging radar från Arbe Robotics. Det är en helt ny generations så kallade HD radar som levererar en “bild” på 2304 pixlar av vad den ser. Istället för enstaka datapunkter får man jämförelsevis högupplösta bilder ut från den:

Arbe_ Radar1

De pixlarna blir lättare att para ihop med pixlarna kamerorna ser. Istället för en enda datapunkt för motorcyklisten på bilden ovan får man ett helt fält av punkter. Radarns våglängd gör att den även ser “mjuka” objekt som människor och djur. Radarn har också ett brett synfält på 100 grader, den kan se 350 meter framåt – och för varje pixel berättar den både avstånd, höjd och hastighet.

Arbe_ Radar2

Att kunna se i höjdled gör det enklare för bilen att avgöra om strukturen radarn ser framför bilen är en bro den kan passera under eller inte.

Utdatat från den nya radarn börjar mer påminna om det man kan få ut från lidar – fast det står Tesla fortfarande bergfast vid att de aldrig kommer använda sig av lidar.

Att ständigt ändra hårdvaran är en del av utvecklingsfilosofin i Tesla, SpaceX och andra av Elon Musks företag. Punkt två i hans fem steg till framgång är att alltid försöka eliminera komponenten. “Tvingas du inte 10% av tiden lägga tillbaka delar du tagit bort har du inte försökt banta produkten eller processen tillräckligt.”

Friskrivning: vi vill betona att det fortfarande endast är rykten om att radarn återkommer. Vi har inte hört något officiellt från Tesla.

Friskrivning 2: dagens artikel skrevs av en människa – till skillnad från gårdagens.

Bookmark the permalink.