Självkörande bilar gillar inte vänstersvängar. Att komma fram till en korsning och klara svänga till vänster in på en vältrafikerad väg är bland det svåraste som finns. Man ska hitta lucka både från vänster och höger innan man vågar ta svängen. Waymos självkörande taxibilar undviker till exempel vänstersvängar så mycket de bara kan. Åker hellre ett varv runt kvarteret än svänga till vänster i korsningen. Läs mer om det i vår artikel “Självkörande bilar är jätteduktiga – så länge de slipper svänga till vänster“.
Även tidigare versioner av Teslas “Full Self Drive”, betaversionen av deras framtida självkörande mjukvara hade problem med vänstersvängar. Som till exempel den Teslaägaren Chuck Cook brukade ta på väg till jobbet. Från hans villagata kommer man fram till en mycket vältrafikerad 3+3-fils väg med mittremsa. Sådana korsningar brukar vara nervpirrande även för erfarna mänskliga förare. Först vänta på en lucka i täta morgontrafiken från vänster, köra fram till zonen i mittremsan där man väntar på tills det är klart från höger och kan svänga in på motorvägen. Teslas FSD klarade inte av den korsningen. Tills nu.
Den senaste mjukvaran version 10.69 har tränats just på sådana krångliga vänstersvängar som Chucks. På nedan video visar Chuck Cook hur pass bättre mjukvaran nu har blivit. Han kör vänstersvängen om och om igen och Teslan klarar av den trots mycket tät trafik.
I nedan klipp ser man först hur Teslan stannar vid korsningen och letar efter en lucka. När det kommer en första liten lucka kryper bilen fram nån meter men inser att luckan är för tight. Väntar lite till. Så saktar en av bilarna in, föraren förbarmar sig över stackaren som väntar vid korsningen. Teslan glider sakta fram lite men väntar in bilen som passerar förbi i filen bredvid. Sedan tar den en sprint till mittremsan där den stannar för att hitta lucka från höger. Det kommer en bil och ställer sig i Chucks synfält. Men kameran vid Teslas blinkers har en bättre vy och kan se när det blir glest även mellan bilarna från höger. Så gasar bilen på och är iväg!
Jag älskar min fru men jag undrar om hon hade klarat svängen lika galant. Det är mycket trafik från båda hållen och skulle inte bilen klurat ut att den kan stanna till vid mittremsan mellan körfälten skulle den väl stått där än idag.
För att visa att Tesla inte enbart trimmat sin mjukvara till just denna korsning åker Chuck även till några andra krångliga korsningar som bilen mer eller mindre galant klarar av alla.
Teslas FSD är -trots namnet- långt ifrån något slags “Full Self Drive” än. Föraren måste hela tiden övervaka körningen och vara beredd på att ta över ratten när som helst. Dock allt mer sällan. Enligt hemsidan Tesla FSD Tracker där betatestare kan rapportera sina körningar klarar Teslas mjukvara av att köra utan större ingripanden i 90% av körningarna – detta med äldre mjukvaror än 10.69. Det blir intressant att se utvecklingen när även den börjar komma med i statistiken.
De äldre mjukvarorna hade problem med framför allt filval (att bilen inte placerar sig i rätt fil inför tex en sväng), långsam acceleration, plötsliga opåkallade inbromsningar och missade hastighetsskyltar. Just dessa påstås ha förbättrats i version 10.69. Vi kommer hålla ögonen på tracker hemsidan när även deras bilar får 10.69 men dessa första fallstudier verkar i alla fall mycket lovande.
Tesla har förresten lagt upp en annons för “Autopilot Data Collection Operator – EU” på sin jobbsajt. De söker professionella testförare som ska börja testa bland annat den självkörande mjukvaran även på tyska vägar.