UPPDATERING: Regeringen har nu ändrat datumet till 12 juli.
Från och med den 8 12 juli kommer elbilar som kostar över 700 000 kronor ej längre få någon miljöbonus. Regeringen har idag beslutat att miljöbonuset på 70 000 kronor kommer endast utbetalas till billigare elbilar.
Har du beställt en Tesla Model Y har du alltså mindre än en månad på dig att hämta ut bilen. Likaså om du har beställt en Tesla Model 3 Performance.
Tesla Model 3 och Tesla Model 3 Long Range kommer däremot även i fortsättningen få miljöbonus.
Det är tyvärr när du hämtar ut bilen som räknas (tekniskt sett när bilen registreras) inte när du beställt den. Har du alltså beställt en elbil de senaste månaderna men inte fått leverans än kan det därför tyvärr bli så att du blir utan det där bonuset som du kanske hade kalkylerat med.
Det är skatteverkets lista över “nybilspriser” som avgör vilka modeller som kommer få bonus eller inte. Den listan har precis ändrats för mindre än två veckor sedan. Det är alltså inte bilens listpris eller hur mycket du har betalat för den som spelar roll utan hur mycket Skatteverket anser bilmodellens pris är. Extrautrustning, vinterdäck och liknande spelar ingen roll. Biltillverkarna kan inte heller sänka sina priser för att hamna under spärren – de prisändringar kommer inte slå igenom förrän nästa uppdatering av Skatteverkets tabeller.
Skatteverket listar 233 olika elbilsmodeller på sin lista. 52 av dem blir nu utan bonus. Det är 29%. Över 70% av alla elbilsmodeller på marknaden är alltså fortfarande berättigade till bonus.
Men föga hjälper det förbannade kunder som beställt en Tesla Model Y eller annan elbil och fortfarande inte fått leverans av den. Kunder som när de gjort sina kalkyler räknade med stödet de skulle få – och som nu plötsligt drogs tillbaka.
Regeringen skriver i sitt pressrelease, som provokativt heter “Förbättrade regler för klimatbonusen” att “De ändringsförordningar som regeringen har beslutat om idag aviserades av regeringen i budgetpropositionen för 2022.” Det vill säga gnäll inte, vi sa redan i September i fjol att vi ville införa det här.
Fast alla som har hängt med i vårt lands turbulenta politik de senaste åren vet att många förslag har kommit och gått, och regeringen har ofta haft svårt att få igenom dem. Som nu senast förslaget om tusen kronor i kompensation för höjda bränslepriser. Förslaget om justeringen av bonuset har dessutom fått massivt kritik från remissinstanser. Det har även florerat flera olika datum om när den skulle ha trätt i kraft. Så att säga att elbilsspekulanter vetat om att de kan bli utan bonus är ett slag i ansiktet för alla som vågat satsa på ett miljövänligare bilalternativ.
Regeringen borde istället baserat sitt deadline på beställningsdatum. Att alla elbilar som kostar över 700 tusen kronor som beställs efter den 12 juli kommer bli utan bonus. Då skulle ingen behövt känna sig överkörd och biltillverkarna skulle fått en tillströmning av kunder. Nu kan det istället bli avbokningar.
Men regeringen var desperat. Bonus/malus programmet har havererat, det säljs nu inte tillräckligt med smutsiga avgasbilar längre för att finansiera bonusutbetalningarna. Regeringen har fått skjuta till miljarder för att kunna betala ut alla miljöbonus. Pengarna tog slut gång på gång och arga elbilister fick vänta extra månader innan de fick sina pengar.
Bonusprogrammet håller på att avvecklas. Redan tidigare flaggade regeringen för att de vill minska elbilsbonuset till 50 000 kronor år 2023. Även i dagens pressrelease står det att den 1 januari 2023 kommer “bonusbeloppet för bilar som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer justeras och sänkas”.
Här sitter vi alltså och lyssnar på regeringens prat om “miljösatsningar” hit och dit – medan många av våra medlemmar nu blir utan bonuset de räknade med när de beställde sin elbil.
Vi på Tesla Club Sweden håller med om att elbilar håller på att bli så pass mainstream nu att det behövs inte lika stora statsstöd längre som förut för att få folk att våga satsa på framtidens teknik. Att i framtiden kan vi till och med komma till en punkt då det inte längre ens behövs något stöd alls. Vi kan även hålla med om att bonuset gör mest effekt på de billigare elbilarna. Men sättet förändringen genomfördes, att rycka undan mattan under fötterna på folk som beställt sina elbilar och hoppats på att regeringen står för sina ord när de sa att köpare kommer få 70 tusen kronor i bonus – och sedan kalla det för “förbättrade regler”… det kommer inte direkt hjälpa dem i de stundande riksdagsvalen.
Det är inte enbart Tesla köpare som har drabbats. Här är en komplett lista över de elbilar med nybilspris över 700 tusen kronor i Skatteverkets tabeller som inte längre kommer få någon miljöbonus:
Audi e-tron 55 quattro Proline
Audi e-tron Sportback 55 quattro Proline
Audi e-tron 55 quattro
Audi e-tron 55 quattro S line
Audi e-tron Sportback 55 quattro
Audi e-tron Sportback 55 quattro S line
Audi e-tron S
Audi e-tron S Sportback
Audi e-tron GT quattro 350 kW
Audi RS e-tron GT quattro 440 kW
BMW i4 M50
BMW iX xDrive40
BMW iX xDrive50
BMW iX M60
Ford Mustang MACH-E AWD 91kWh, 351hk
Ford Mustang MACH-E AWD GT 91kWh, 487hk
Jaguar I-Pace EV400 Signature SE
Jaguar I-Pace EV400 Signature HSE
KIA EV6 AWD GT
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC SE Edition
Mercedes-Benz EQE 350+ SE Edition
Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC AMG Line
Mercedes-Benz EQV 250 Standard lång
Mercedes-Benz EQV 300 Standard lång SE Edition
Mercedes-Benz EQV 300 Standard lång
Mercedes-Benz EQE 500 4MATIC SE Edition
Mercedes-Benz EQS 350
Mercedes-Benz Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC
Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC
Mercedes-Benz EQS 450+
Mercedes-Benz EQS 500 4MATIC
Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
Mercedes-Benz Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+
Porsche Taycan
Porsche Taycan 4 Cross Turismo
Porsche Taycan 4S
Porsche Taycan 4S Cross Turismo
Porsche Taycan GTS
Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Porsche Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo Cross Turismo
Porsche Taycan Turbo S
Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo
Tesla Model 3 Performance AWD
Tesla Model Y Long Range AWD
Tesla Model Y Performance AWD
Tesla Model S AWD
Tesla Model X AWD
Tesla Model X Plaid AWD
Tesla Model S Plaid AWD
Toyota Proace Verso Electric Executive Long 75 kwh, 2 dörrar, 6 platser
Volvo XC40 Recharge Twin Pro