Regeringen vill skära ner elbilsbonus

PerBolund

I måndags höll miljö- och klimatminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth en pressträff där de presenterade satsningar regeringen vill göra för att påskynda klimatomställningen i transportsektorn.

De presenterade stora förändringar i bonus/malus systemet. Det viktigaste i närtid är att de skjuter till pengar så att alla de som redan köpt elbil ska få ut bonusutbetalningen de räknade med när de köpte sin bil.

Men planerar du köpa en elbil eller laddhybrid i framtiden bör du skynda dig. För det som heter “satsning” på politikerspråk är sänkta bonus i verkligheten:

BonusBelopp

Redan nästa år vill regeringen sänka högsta bonus för laddhybrider från 45 till 20 tusen kronor. Året därpå till 10 000 kronor. I stort sett en total utfasning av bonus för laddhybrider. Speciellt med tanke på att de samtidigt skärper gränsen för att erhålla bonus från dagens 60 gram CO2/km till först 50 sedan 30 gram. Endast 11 av de 94 laddhybriderna på marknaden idag har lägre utsläpp än 30 gram.

Elbilar får idag 70 000 kronor i bonus sex månader efter inköpet. Regeringen vill minska bonusbeloppet för elbilar till 50 000 kronor år 2023. Planerar du köpa en elbil bör du alltså göra det senast nästa år. Men se till att det är en av de billigare modellerna.

För redan nästa år vill regeringen införa ett tak på 700 000 kronor för att få ta del av elbilsbonus. Regeringen vill att endast elbilar som kostar mindre än 700 000 kronor ska få bonus. Dyrare elbilar blir helt utan, får inte ett öre. Elbilar som till exempel Audi e-Tron, Ford Mustang, BMW iX3, Mercedes EQC och Tesla Model S och X kommer inte längre få någon bonus. “Har man råd med en så dyr bil behöver man inte statens hjälp för att göra ett klimatsmart val” tyckte miljö- och klimatminister Per Bolund.

Får regeringen igenom sitt förslag kommer du inte längre få någon elbilsbonus när du köper en ny Tesla Model S eller X. De kostar båda långt över gränsen på 700 000 kronor.

Tesla Model 3 påverkas däremot inte – så länge du inte köper extrautrustning. Börjar du dock bocka i rutorna på Teslas beställningssida kan du hamna på fel sida 700 000 kronors gränsen. Det kan i framtiden löna sig att till exempel köpa bilen utan uppgraderad autopilot eller total självkörningsförmåga, hamna under spärren och sedan använda bonuspengarna till att köpa de paketen i efterhand. Eller att köpa till exempel vinterdäck i efterhand.

Tesla Model Y kostar idag från 719 900 kronor. Den skulle alltså hamna på fel sida gränsen om reglerna infördes idag. Bonustaket är dock endast ett förslag från regeringen än så länge som kan införas först nästa år. Tills dess kommer produktionen i Teslas europeiska bilfabrik Giga Berlin i gång. Tesla kan då tillverka bilarna inom EU, slipper som i dag skeppa dem från Kina. Slipper Tesla betala frakt och 10% importtull för bilarna kan även Tesla Model Y pris sjunka under 700 000 kronor lagom tills de nya svenska reglerna träder i kraft.

Regeringens “satsning” för att påskynda klimatomställningen i transportsektorn blir alltså att begränsa och sänka bonusutbetalningarna till elbilar och laddhybrider. Samtidigt vill de höja malus skatten på avgasbilar. Den piskan kommer nog bidra mer till övergången än den krympande moroten.

Bookmark the permalink.