I måndags höll miljö- och klimatminister Per Bolund och infrastrukturminister Tomas Eneroth en pressträff där de presenterade satsningar regeringen vill göra för att påskynda klimatomställningen i transportsektorn.
De presenterade stora förändringar i bonus/malus systemet. Det viktigaste i närtid är att de skjuter till pengar så att alla de som redan köpt elbil ska få ut bonusutbetalningen de räknade med när de köpte sin bil.
Men planerar du köpa en elbil eller laddhybrid i framtiden bör du skynda dig. För det som heter “satsning” på politikerspråk är sänkta bonus i verkligheten:
Redan nästa år vill regeringen sänka högsta bonus för laddhybrider från 45 till 20 tusen kronor. Året därpå till 10 000 kronor. I stort sett en total utfasning av bonus för laddhybrider. Speciellt med tanke på att de samtidigt skärper gränsen för att erhålla bonus från dagens 60 gram CO2/km till först 50 sedan 30 gram. Endast 11 av de 94 laddhybriderna på marknaden idag har lägre utsläpp än 30 gram.
Elbilar får idag 70 000 kronor i bonus sex månader efter inköpet. Regeringen vill minska bonusbeloppet för elbilar till 50 000 kronor år 2023. Planerar du köpa en elbil bör du alltså göra det senast nästa år. Men se till att det är en av de billigare modellerna.
För redan nästa år vill regeringen införa ett tak på 700 000 kronor för att få ta del av elbilsbonus. Regeringen vill att endast elbilar som kostar mindre än 700 000 kronor ska få bonus. Dyrare elbilar blir helt utan, får inte ett öre. Elbilar som till exempel Audi e-Tron, Ford Mustang, BMW iX3, Mercedes EQC och Tesla Model S och X kommer inte längre få någon bonus. “Har man råd med en så dyr bil behöver man inte statens hjälp för att göra ett klimatsmart val” tyckte miljö- och klimatminister Per Bolund.
Får regeringen igenom sitt förslag kommer du inte längre få någon elbilsbonus när du köper en ny Tesla Model S eller X. De kostar båda långt över gränsen på 700 000 kronor.
Tesla Model 3 påverkas däremot inte – så länge du inte köper extrautrustning. Börjar du dock bocka i rutorna på Teslas beställningssida kan du hamna på fel sida 700 000 kronors gränsen. Det kan i framtiden löna sig att till exempel köpa bilen utan uppgraderad autopilot eller total självkörningsförmåga, hamna under spärren och sedan använda bonuspengarna till att köpa de paketen i efterhand. Eller att köpa till exempel vinterdäck i efterhand.
Tesla Model Y kostar idag från 719 900 kronor. Den skulle alltså hamna på fel sida gränsen om reglerna infördes idag. Bonustaket är dock endast ett förslag från regeringen än så länge som kan införas först nästa år. Tills dess kommer produktionen i Teslas europeiska bilfabrik Giga Berlin i gång. Tesla kan då tillverka bilarna inom EU, slipper som i dag skeppa dem från Kina. Slipper Tesla betala frakt och 10% importtull för bilarna kan även Tesla Model Y pris sjunka under 700 000 kronor lagom tills de nya svenska reglerna träder i kraft.
Regeringens “satsning” för att påskynda klimatomställningen i transportsektorn blir alltså att begränsa och sänka bonusutbetalningarna till elbilar och laddhybrider. Samtidigt vill de höja malus skatten på avgasbilar. Den piskan kommer nog bidra mer till övergången än den krympande moroten.
Detta gynnar Kinesiska BEVs.
Detta är att såga av den gren man sitter på. Vill vi att kineserna skall ta över allt? Hur skall man på ett fiffigt sätt lyckas hjälpa Volvo om de hamnar på fel sida?
Var ska ett enskilt företag hjälpas? Bör inte en regering vara neutral i förhållande till företag både inom och utom landet?
Sedan kan det ibald behövas ta hänsyn till nationell säkerhet som i fallet med Huawei etc
Jag håller med dig, men lobbyism brukar tendera att regeringar gör som företagen vill i slutändan
En regerings uppgift är att styra landet och representera folket. Det kan ju innebära att det är bra att vara neutral, eller dåligt beroende på folkviljan.
I en demokrati så kan inte en regering enbart gå efter folkviljan, tex när majoritetens vilja kränker en minoritet. Så bara för att det finns en majoritet/folkvilja för något innebär det inte att regeringen kan/bör agera där efter, det måste vara inom demokratins ramar och spelregler. Att alla kommersiella företag agerar efter samma regler och är lika inför stat och regering är en viktig princip för en sund marknad och konkurrens.
Att inte subventionera företag som ägs eller kontrolleras av regimer som kränker mänskliga rättigheter bör också ingå i en demokratisk regerings uppdrag.
Njanågon form av potektionism kan vara sunt, och i fallet elbilar finns det väl ingen annan förklaring till varför BÅDE Volvo och Sverige har varit otroligt sena och sega när det gäller detta, jämfört med t.ex. Norge. Volvos elbilssatsning är väl inget annat än ett skämt. Nu börjar de fem i tolv att vakna till liv, men satsningarena hittills har ju enbart varit på högt pris och maximal prestanda. Jagtror jag frågade när V40 släpptes i bilhandlaren, när kommer elvarianten? De bara glodde på mig. En perfekt bil att elektrifiera, perfekt storlek och gott om utrymme mellan fram- och bakaxel för batterier. istället fick vi många år senare en löjligt dyr XC40 recharge. Regeringenn står fortfarande och stampar vad gäller utfasning av miljöbonus för hybrider (volvos hjärtebarn) och utbyggladen av laddstolpar går med sirapsfart, och när det väl byggs någonstans ska man vara glad om det blir två stolpar, och sen ännu gladare om någon av dem funkar.
Om det vore så enkelt men Kina har en egen agenda och bryr sig inte om sådana regler.
Volvo är Kineserna, eller hur menar du?
Jag tycker man skall ha en trappa. Billiga bilar får lite mer i bonus medans dyrare får lite mindre. Allt för att folk skall kunna komma över tröskeln till elbil. Sedan tar man ju faktiskt inte bort bounsen från 2023, man sänker den lite.
Jag tror du har rätt i att ökade kostnader för ICE kommer öka på övergången snarare än att man får en lite billigare bil. Ta Bonus Malus pengarna och bygg ut laddnätet istället.
Jag tror att detta inte enbart är dåligt. Tex att gränsen för vad som är supermiljöbil inte så dåligt då de fasar ut subventionerna för de “sämre” laddhybriderna, och då gör elbilar mer attraktiva.
Sedan att en gräns på 700 000 kr sätts som tak för att få supermiljöbilspremie är nog både positivt och negativt. Men tror att det blir svårt för en regering som lutar åt vänster att i längden att subventionera bilar i millionklassen då det finns bra/okej miljöbilar för 500 000 kr. Sedan så fokuserar biltillverkarna på eldriva premium modeller just nu. Detta kan hjälpa till att få ut fler prisvärda modeller på marknaden.
Sedan kan det förstås vara så att det bidrar till att några färre elbilar än vad det skulle gjort utan taket, och det är ju negativt.
Sedan att taket sänks med tiden är nog nödvändigt då försäljningen av elbilar bör öka med tiden och kostnader sticker iväg.
När budgeten för bonus slår i taket är ett sätt att se att det blivit många miljöbilar och att satsen varit lyckad.
Dock tyclker jag det är för tidigt att sänka gränsen. De borde istället höja bonus delen (till ca 100 000) men minska taket. (till 600 000). Elbilar är fortfarande ca 2-300 000 för dyra för många. begagnade är fortfarande för dyra (högt andrahandsvärde är både bra och dåligt)
I och med att bonusen är ett fast belopp idag, så får ju dyrare elbilar mindre bonus relativt sett, jämfört med billigare elbilar. Jag fick 10% av bilens pris som bonus på min M3P, och min sambo fick ju nästan 16% bonus på sin ID3.
Det är alltså en progressivitet i denna bonus, i likhet med vårt inkomstskattesystem.
“Subventionera miljonärer”-argumentet ser jag som ren vänsterpopulism!
Att förslaget gör det bråttom att köpa bil för att få bonusen ÄR ju faktiskt ett sätt att (på kort sikt) skynda på klimatomställningen…
Sen skulle ju 700k i tak kunna få tillverkare att sänka priserna, t.ex Tesla att sänka det svenska model Y priset så det matchade övriga europeiska länder.
Detta ingenjörstänk på detta forum upprepar sig ständigt. Att alla här verkar tro att Tesla sätter sina priser med kostnad plus marginal och att varje kostnadsbesparing de gör resulterar i en prissänkning. Ledsen att behöva berätta det men Tesla sätter liksom övriga biltillverkare marknadspriser, d.v.s. det kunderna är beredda att betala. Troligen innebär det likväl att de sänker priserna till under 700 000 då marknaden skulle minska för mycket annars.
Tibor har verkligen ansträngt sig för att skriva en negativ artikel om något som verkligen är positivt. Att han inte gillar regeringen lyser verkligen igenom, tråkigt.
1. Bonusen till laddhybrider sänks vilket är bra då fler kommer välja rena elbilar. Sorry Volvo ni har er själva att skylla.
2. Bonusen sänks till 50 000kr 2023 är rimligt då fler billigare elbilar kommer ut på marknaden.
3. Bonus utgår inte för elbilar över 700 000kr är bra. Varför ska skatte pengar användas för lyxkonsumtion när det finns billigare alternativ? Biltillverkarna kommer garanterat sänka sina priser också pga detta bara för att sälja mer.
Hela texten gnäller om att det är så synd att man inte kan välja en lyxbil för över 700 000kr, de som har råd att köpa så dyrt kommer garanterat köpa ändå även utan bonus, allt för sin image och status. Svindyra företagsbilar kan den enskilda betala mer för om hen själv vill också.
Med denna politik kommer det säljas mindre bränslebilar och mer rena elbilar = väldigt bra.
Mycket vill ha mer, jisses.
2018 höger politik: stödet för elbilar minskar.
https://uploads.disquscdn.com/images/11b8171e8a02d06840ffdfc2f079e10031cc5fa79870e7e2514b2a844d72ec16.jpg