Sveriges mest sålda bilmodell i december var Tesla Model Y. Den vann med bred marginal över Volvo XC60 i nyregistreringar under fjolårets sista månad.
Nästan ännu mer imponerande var att bortsett från Volvos modeller dominerade elbilar topp 10 listan nästan totalt. De blåa staplarna visar andelen rena elbilar, streckade visar laddhybrider. Volvo är en av få biltillverkare som fortfarande levererar stora mängder helt bensin- och dieseldrivna bilar.
34% av alla nyregistrerade bilar under december månad var en ren elbil. Plus 22% laddhybrider. Sammanlagt var 56% av alla sålda bilar laddbara.
Tittar vi på hela 2021 utgjorde elbilar 18% av all bilförsäljning, plus 23% laddhybrider. Omställningen till elbilar tog extra fart under årets andra hälft.
Teslas leveranser var stötvisa under året med toppar i sista månaden i varje kvartal och sedan stiltje mellan topparna. Vi visste att det var en stor sändning av Teslor på väg mot Europa i november så toppnoteringen i december har sin förklaring där.
När Teslas nya bilfabrik utanför Berlin äntligen kör i gång i år kommer vi se mer jämna leveranser av Tesla Model Y. Även Tesla Model 3 kan få mer normalt flöde när Tesla överger kvartalshetsen.
Vi gratulerar Teslas svenska team som ensam levererade både den mest sålda bilmodellen och den åttonde mest sålda i Sverige förra månaden. Tre leveranscentrum i landet som levererade 8% av alla Sveriges nyregistrerade bilar förra månaden! Hoppas ni fick nån julvila i alla fall.
Och du som överväger köpa en bensin- eller dieselbil i år: ta en titt på topplistan ovan, är du verkligen säker på att du fortfarande vågar köpa en så föråldrad teknologi?
skall bli intressant att se när berlin får igång fabriken. (för nu hänger det på att skeppen kommer) och jag tycker det är bra att de struntar i kvartalshetsen så de anställda får lite jämnare tryck å det inte blir panik i slutet av kvartalet och sedan rullar de tummarna tills nästa batch.
Ja vi har redan en elbil och kommer byta den andra herrgårdsvagnen mot en begagnad Model 3 om några år. Det största “hotet” mot att elbilar tar över är inte modellerna, det är utan tvekan den urusla laddinfrastrukturen. Jag trodde jag drömde när jag var på IKEA Kalmar och de fortfarande har två Shukos som laddare. Har inte varit där sen Covid men trodde i min enfald att dessa för länge sedan var utbytta mot ett antal moderna 22kW-stolpar. Renat allmänt var det dåligt med laddstolpar i det området, det fanns några vid Liljas Bil, men de var givetvis upptagna av hybrider.
Pingback: Året som gått 2022 – del 1 – Tesla Club Sweden