Tesla Model S har fått CCS, LED matrix och Track Mode

MS_CCS

Nya versionen av Tesla Model S och X har äntligen fått CCS laddkontakter. När de nya Plaid och Long Range modellerna lanserades i USA hade de samma proprietär laddkontakt som alla andra amerikanska Teslor har. Europeiska Tesla Model S och X hade förut en variant av Typ 2 kontakt medan Model 3 och Y hade CCS kontakter. När Model 3 introducerades i Europa blev den den första Tesla modellen med CCS laddkontakt och kontinentens alla Supercharger stolpar fick utrustas med dubbla laddkablar.

Nu har Tesla visat upp de första nya Model S och X bilarna utanför USA och Canada, i deras showroom i Taiwan. De bilarna är utrustade med nya större laddluckor som ger plats åt CCS kontakten bakom. Av allt att döma kommer även de Teslor som ska till Europa få dessa CCS laddkontakter.

När både Model 3, Y och nu de nya S och X kommer utrustas med CCS laddkontakt kommer de enkelt kunna använda Teslas Supercharger V3 stolpar som ju enbart har CCS kabel. Plus att de kan ladda på Ionity och andra laddnätverk utan några adaptrar.

MS_matrix

Den Tesla Model S (men förvånansvärt inte Model X) som visades upp hade även Teslas nya LED matrix strålkastare som i framtiden förhoppningsvis kan erbjuda adaptiv helljus i stil med europeiska premium märken. (Anledningen amerikanska biltillverkaren Tesla är sen på bollen med sådana strålkastare är att de är fortfarande förbjudna i USA, trots alla deras fördelar.)

Det är fortfarande osäkert när vi kan hoppas få se de första nya Tesla Model S och X på våra gator men av dessa tecken att döma har Tesla nu kommit långt i att anpassa modellerna till de internationella marknaderna. Alla Model S och X kommer dock även i framtiden att tillverkas i Fremont fabriken i USA och skeppas över haven.

MS_trackmode

Tesla har även släppt Track Mode till Tesla Model S Plaid. Precis som den för Model 3 Performance är den avsedd att användas på tävlingsbanor. I Track Mode optimeras kylningen för hård belastning, regenerativ bromsning ökas till max för att avlasta bromsskivorna, och fjädringen sänks till lägsta läget. Dessutom börjar de två bakre motorerna med torque vectoring: att i till exempel högersväng gasar den vänstra motorn på lite extra för att på så sätt hjälpa bilen vrida sig åt höger.

Med hjälp av Track Mode inställningarna på bilens mittskärm kan man även finjustera bilens balans, om den ska driva mer på fram- eller bakhjulen, hur mycket sladd som tillåts, med mera. På så sätt kan bilen ha helt olika beteenden, som dessutom kan appliceras till olika ställen på banan. Det finns en detaljerad beskrivning av Plaid Track Mode på Teslas hemsida, där de även rekommenderar att de som vill tävla på allvar på bana ska köpa Teslas kolfiber bromssats och Trackpaketet.

Bookmark the permalink.
  • martinot

    Skönt att de löst det snyggt. Väldigt trevligt att det inte blev en “kinalucka” eller en adapterlösning.

    Nu fattas bara att de kan fixa en vettig ratt utan så mycket touchknappar…