Tesla fixar värmen

M3front400

Nya versionen av Tesla Model 3 och Y utrustade med luftvärmepump hade problem med värmen nu i vinter. Många av våra medlemmar rapporterade besviket hur värmen ibland plötsligt försvann när det var minusgrader ute. Sitta och åka i en allt mer iskall kupé var ingen premiumupplevelse precis.

Tesla SMS-ade i slutet av förra månaden ut information till berörda ägare om att de snart kommer få ny mjukvara till deras bilar som fixar problemet. “Du kan inom kort uppdatera din fordonsprogramvara till version 2021.44.30 för förbättrad funktionalitet under vinterförhållanden.”

Och i onsdags fick vi en mer utförlig förklaring till vad problemet med luftvärmepumpen egentligen beror på: spjället i bilarnas nos.

Inne bakom luftintaget under främre registreringsskylten sitter det ett spjäll som bilens mjukvara automatiskt kan stänga om luften utanför är alldeles för kall.

Problemet på vintern är att i minusgrader, när snö och is blåser in där kan spjället frysa fast i öppet läge. När bilen inte längre kan stänga det blåser det in för mycket kalluft där när man kör, vilket stör värmepumpsystemet. Med hjälp av en sensor märker bilen av att spjället inte gick att stänga, vilket resulterade i ett felmeddelande och att värmesystemet stängdes av.

Den nya mjukvaran som nu har börjat skickas ut till kunder låter värmepumpen fortsätta arbeta även när spjället har frusit fast. Reaktionerna på vårt forum har hittills varit positiva, värmen verkar fungera bättre nu. Det verkar vara mjukvara 2022.44.30.6 som löste problemet.

För att underlätta funktionaliteten bör ägarna dock borsta bort snö och is som lägger sig i luftintaget och blockerar spjället.

Tesla har ett utvecklarteam i Alaska nu som ska komma med en mer permanent lösning på problemet. De rapporterar att värmepumpsystemet faktiskt har förmåga att fungera riktigt bra även i temperaturer kallare än -30° C eftersom det finns två slingor som använder komprimering och expansion av köldmediet (som går från vätska till gas till vätska) och de slingorna kan producera värme även i extrem kyla. Värmepumpar brukar annars fungera väldigt dåligt i så låga temperaturer.

Teslaägare verkar inte vara ensamma. Bland andra rapporteras även Toyota RAV4 ägare ha problem med sina värmesystem. Fast det är bara Tesla som snabbt kan skicka ut ett fix trådlöst till alla sina bilar.

Bookmark the permalink.