Det ser ut som försäljningen av Teslor kommer få en rejäl sista spurt i december i Europa. 17 stora båtar lastade med Tesla Model 3 och Y har seglat från fabriken i Shanghai mot Europa. Det kan betyda att uppemot 50 tusen nya bilar är på väg mot oss. Teslas personal i Europa kommer ha fullt upp under den sista månaden på året.
Tesla brukar alltid tillverka bilar för export under första halvan av varje kvartal. Så de hinner skeppas till slutkund i tid innan kvartalet är slut. Sedan tillverkar de bilar för lokala marknaden, bilar de hinner leverera i tid. Innan slutet av kvartalet måste alla bilar ha levererats så siffrorna ser fina ut. Egentligen spelar det ingen roll om en tillverkad bil når sin köpare den 25 december eller 5 januari – men för bokföringen är det två helt olika fall där januaribilen inte får räknas till Q4 kvartalets inkomster.
Majoriteten av båtarna har redan nått våra hamnar men kollar man på Tesla Carriers Map kan man se “eftersläntrarna”, kaptener som får skrika i sina talrör om “full fart framåt!” (eller hur man gör sånt nuförtiden).
Har du beställt en Tesla Model 3 eller Y och ska få leverans under december månad kan du kolla upp vilken båt den befinner sig på genom att gå till Höegh Autoliners hemsida och ange bilens VIN nummer. Den fungerar inte för alla VIN nummer och båtar men får du napp kan du sedan kolla var båten befinner sig på Tesla Carriers Map.
VIN nummer är det unika serienumret varje bil har. Efter att du beställt en bil tilldelar Tesla dig det exakta fordonet på någon av båtarna som motsvarar din beställning genom att knyta fordonets VIN nummer till dig. Det syns inte på en gång på Teslas hemsida men genom lite “hackning” kan du få fram numret: logga in på Teslas hemsida, klicka på “Min beställda bil”, högerklicka på sidan, välj “Visa Sidkälla” och sök sedan efter “vin” (inklusive citattecken) på sidan. Hittar du inget sådant nummer har Tesla inte tilldelat dig en exakt bil än. Hittar du inte VIN numret på Höegh Autoliners hemsida har din bil antingen skeppats med någon annan rederis färja eller har redan ankommit hamnen Zeebrugge i Belgien dit bilarna skeppas med båt. Därifrån körs de sedan vidare på lastbilar.
När Teslas fabrik i Berlin kör i gång nästa år kommer Tesla äntligen slippa denna kvartalshets utan kan börja leverera bilarna till europeiska kunder i mer jämn takt. De kommer köras med tåg från fabriken enligt plan. Samtidigt håller även fabriken i Shanghai på att byggas ut. Den tredje etappen av utbyggnaden av fabriken har påbörjats. Fabriken i Texas börjar också bli färdig. Teslas produktionskapacitet kan fördubblas till nästa år.
Diseldrivna fartyg fraktar sk miljöbilar.
Bunkerolja, som är en restprodukt från tillverkningen av drivmedel till avgasbilar.
Ja, äcklig surolja. Blir slut på det när byråkraterna i Tyskland släpper lös den nya fabriken.
Det finns planer på att använda segelbåtar i framtiden:
https://teslaclubsweden.se/segelbat-for-bilfrakt/
Intressant att se hur det kommer att gå
Nu har Elon, klokt nog, gått ut med att Tesla inte till varje pris ska leverera innan kvartalsslutet. Se https://www.cnbc.com/2021/11/27/read-the-e-mail-elon-musk-sent-tesla-workers-on-cutting-delivery-costs.html