Det finns många sätt att ta reda på hur pass bra en självkörande bil kör. Det mest uppenbara sättet har dock ingen gjort hittills: köra upp med bilen.
Innan en människa får köra bil ensam måste hon köra upp och bevisa att hon kan. Sedan får man körkort vilket egentligen inte betyder att man är fullärd, men “tillräckligt bra” för att få bege sig ut i trafiken på egen hand.
Youtubern Aaron som driver Charging Chats bad sin vän Dean som är körskolelärare att följa med en åktur där Dean skulle bedöma hur pass bra förare Teslas Full Self Drive är. Han skulle bedöma bilens beteende som om den vore en körskoleelev. Skulle bilen klara en uppkörning?
Aaron är en av de några tusen Teslaägare i USA som har fått beta-releaset av Teslas fullständiga självkörningsförmåga, Full Self Drive, som ska klara av att framföra bilen inte enbart på motorväg utan även i stadstrafik.
Nedan kan du se hela “uppkörningen” men det viktiga börjar först 38 minuter in i videon: sammanfattningen av vad Dean tyckte om bilens körstil.
Det var inte full pott. Det körskoleläraren framför allt anmärkte på var ett antal något för kraftiga inbromsningar bilen gjorde. Instruktörer brukar kolla hur mjukt eleven kör, mjuka inbromsningar tyder på lång framförhållning.
Han anmärkte även på bilens beteende vid ovan situation. Enfiliga vägen delar sig i två filer, en för vänstersväng och en för att fortsätta rakt framåt. Teslan valde korrekt den högra filen för att fortsätta rakt framåt – men den blinkade inte för det som rent tekniskt är ett filbyte. Likaså efter korsningen blinkade den inte när vägen blev enfilig igen.
Den gjorde även andra smärre misstag som att inte minska hastigheten tillräckligt innan en hastighetsskylt. Bilen började bromsa in men hann inte få ner hastigheten till under 40 mph när skylten passerades.
I Michigan där testet gjordes får eleverna poängavdrag för varje misstag de gör under uppkörningen, olika många poäng beroende på hur pass allvarligt misstaget är. Man kan få upp till 25 poäng avdrag och ändå få körkort. Teslas självkörande mjukvara körde inte perfekt men klarade poänggränsen och skulle alltså ha klarat en “riktig” uppkörning.
Roligaste situationen inträffar 39:03 in i videon när körskoleläraren sittandes i en självkörande bil pekar ut hur en mänsklig förare i bilen bredvid gör ett misstag: han stannar inte vid stopplinjen i en korsning utan kör längre fram. “En polis kan bötfälla dig för det där” berättar han medan den självkörande Teslan stannar laglydigt på rätt ställe.
Se hela videon nedan:
Och nu börjar 10.5 rulla ut med rätt stora förbättringar.
Vi lär komma dit. Råder nog ingen tvekan om det. Dåligt väder kommer nog ställa till en del, men det gäller ju även vid manuell körning.