– Om det blir krig, jordbävning eller någon annan katastrof vad ska du göra med din elbil då? Du kan ju inte ladda den!
Ja så brukar det ofta låta när folk pratar om elbilar i kristider. Ett ämne som tyvärr har blivit högaktuellt de senaste veckorna. Men hittills har elbilar faktiskt klarat sig galant i alla möjliga kriser:
Det började redan 2011 när Tsunamin sköljde in över Japan och omvandlade hela samhällen till bråte. De första moderna elbilarna som då precis nått marknaden visade sig vara de enda som snabbt kunde komma igång. Elförsörjningen återställdes inom dagar men att röja upp vägarna och reparera de skadade oljeraffinaderierna och bensinmackarna tog veckor och månader.
Likadant var det när orkanerna Irma och Florence drabbade USA-s västkust 2017 och 2018: de bensinstationer som inte förstördes av vindarna fick istället slut på bensin eller chockhöjde sina priser. 65% av bensinstationerna i Florida tvingades stänga. Samtidigt fungerade 17 av delstatens (på den tiden) 18 Supercharger stationer. Efter stormarna tog det månader innan alla bensinstationer kunde repareras.
När pipelinen som försåg hela USA-s västkust med bränsle tvingades stänga ner i en vecka i maj i fjol stod folk i ändlösa köer för att hamstra bensin. Det blev bensinkris i 12 delstater.
Medan elbilisterna kunde obehindrat köra vidare.
Likaså var det vid eldsvådorna i Kalifornien: bensinbrist men inga problem att ladda elbilen.
Gång på gång ser man samma mönster upprepas: det första som händer så snart det inträffar en kris någonstans är att mackarna får slut på bensin. Och folk tvingas köra runt och köa i timmar för att hitta bränsle någonstans. Stormar, jordbävningar, strömavbrott, alla får bensinmackarna att slå igen. Utan ström fungerar inte pumpen på macken. Får macken slut på bensin tar det lång tid att få påfyllning från tankbilar – som kanske inte ens kan komma fram till det katastrofdrabbade området.
Medan elbilister kan fortsätta ladda bilen hemma, på publika laddplatser eller var som helst de kan hitta ett fungerande vägguttag.
Paradoxalt nog är elbilar bäst även när det är strömavbrott! När delstaten Texas lamslogs av ett femdagars strömavbrott i februari 2021 var det de med elbil som klarade sig bäst. När temperaturen kröp neråt 18 minusgrader var det flera personer som frös ihjäl. Andra försökte värma sig med gasspisar eller genom att starta bilen på tomgång, med resultat att flera personer dog av kolmonoxidförgiftning.
De med elbilar berättade istället hur de flyttade in i sina bilar och kunde värma sig dag efter dag på ett säkert sätt utan risk för kolmonoxidförgiftning. Som en av ägarna skrev: “om vi ändå hade en sovplats med 75 kWh batteribackup som kunde hålla oss varma över natten… men vänta det har vi ju!”. Då och då kom strömmen tillbaka och de kunde då passa på att ladda sina bilar inför nästa natts sömn.
Vi får liknande rapporter nu från Ukraina. Innan krigsutbrottet fanns det runt 30 tusen elbilar i landet. Elbilar utgjorde runt 1% av försäljningen. Mest populär var modellen Nissan Leaf med en fjärdedel i marknadsandel.
Elbilister i Kiev rapporterar nu hur bra de klarar sig i kristider. “Nu när bränsle inte alltid finns tillgängligt har elbilar blivit särskilt oumbärliga i staden” skriver Bogdan Golovatiuk på Facebook. “Tesla med Camping mode har blivit ett hem för många.”
Ägarna kör runt i staden och hjälper till att dela ut mat och förnödenheter utan att behöva tulla på de allt mer krympande bränslereserverna. Istället för kalla lägenheter där centralvärmen lagt av kan de övernatta i sina elektriskt uppvärmda bilar.
Även om elektricitet kommer och går i perioder kan de passa på att ladda när det finns ström. Kolla i bakgrunden nästa gång du ser rapporter från krig eller naturkatastrofer: om du ser lampor lysa så finns det el – och då kan elbilar laddas.
Ifall folk blir tvungna att fly kan de passa på att ladda sina bilar på vilken gård som helst som råkar ha ström istället för att tröstlöst försöka hitta någon bensinmack som fortfarande har några droppar bränsle kvar. Laddnätverk i Ukraina, Polen, Ungern och Slovakien har alla släppt sina avgifter fria, alla elbilister kan ladda gratis medan de flyr. Tesla har öppnat sina Superchargers närmast Ukrainska gränsen så alla elbilister oavsett märke kan ladda.
Är du en prepper och bunkrat 100 liter bensin i reservdunkar kan du fly med din bensinbil. Men då ska du ha förberett dig i förväg: när krisen väl är ett faktum och alla rusar till bensinmackarna för att bunkra är det för sent påtänkt. Kör bilkolonnen med flyktingar i snigelfart kommer du inte alls lika långt som du trodde på de där litrarna. Behöver du övernatta i bilen och hålla värmen kommer du oroa dig över kolmonoxidförgiftning. Alla bensinmackar längs flyktvägen har för länge sedan fått slut på bensin. Kör du elbil kommer du däremot bli förvånad över hur ofta det finns el även i krisdrabbade områden, åtminstone någon timme per dag så du hinner ladda din bils batterier.
– Om du kör avgasbil och det blir krig, jordbävning eller någon annan katastrof vad ska du göra då? Du kan ju inte tanka den!
Konstigt att man aldrig hört talas om att bensinkedjorna ger bort bensin gratis. För det måste de väl göra i sådana här tider? Eller…?
Ja just det, nej, bensin är ju inte gratis. Tvärtom, man köper in olja från Putin och sponsrar hans “operation”. Sååå fel det kan bli.
…men, man ska ha viss respekt för att elbilar bara är typ 1% av marknaden. När batteribilar når 99% av marknaden kommer det komma en del utmaningar med det också.
Det är svårt att tillverka “bränsle” till en vanlig bil.
Under andra världskriget byggde man om bilar med gengasaggregat och elda dom med ved.
Har svårt att tro att det går att konvertera en fossilbil idag till detta med alla sensor som kontrollerar förbränning, lär bli slagsmål på skrotarna efter de gamla bilar som kan konverteras.
Att tillverka sin egen el är enkelt med solceller. Dock får man inte glömma bort att de nätansluta solceller som saknar batterier inte fungerar utan nät-anslutning och referens från nätet.
Energikris i Frankrike
https://energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=en&c=FR&stacking=stacked_absolute_area&interval=month&year=2022&month=03
2022-03-26 08:00 Kärnkraft 29’321MW av 61’000MW
Mindre än hälften av Frankrike fungerar denna helg. Timmen ovan importerar de 2.597MW.
Hur ska Europa kunna göra sig kvitt Rysslands gas ?
När vi denna fina vårdag är tvungna att köra gaskraftverk i grannländerna till Frankrike och skicka ström till Frankrike.