Tesla plockar bort radarn i Europa också

M3radar

Tesla plockar nu bort radarn även från sina europeiska bilar. Radarn som användes av den adaptiva farthållaren plockades bort i amerikanska versionen av Tesla Model 3 redan i fjol, men bilar som skeppades till Europa hade den fortfarande kvar. Teslas europeiska typgodkännandedokument listade radarn så Tesla var tvungna att fortsätta montera komponenten.

Nu har dock Tesla fått godkänt att sälja bilar utan radar i EU också. Nya typgodkännandedokumentet för Model 3 och Y har “radar removal” som en av listpunkterna. Det ger klartecken att börja leverera bilar utan radar, troligtvis redan från och med nästa kvartal med början i april. Tesla har plockat bort framåtriktade radarn från sina svenska informationssidor. Radarn som dök upp i bilarna 2014 har nu åtta år senare spelat ut sin roll enligt företaget.

Bilarna kommer nu förlita sig enbart på sina kameror för att bedöma vilka hinder det finns framför bilen och hur långt det är till bilen framför dig. Ungefär på samma sätt du gör själv med dina ögon.

Problemet var att i takt med att bilens kameravision blivit allt bättre blev radarn mer och mer ett hinder. Det blev allt svårare att förena det väldigt grovkorniga datat från radarn med bilens allt skarpare syn. “När radar och kamera inte är överens vilken ska du tro på?” förklarade Elon Musk det i en tweet i fjol, “Vision har mycket mer precision, därför är det bättre att lita på synen än att försöka kombinera datan från båda.”

Läs mer om vad Elon Musk och Teslas AI chefsarkitekt Andrej Karpathy sagt om varför de tog bort radarn i våra tidigare artiklar om ämnet. Genom att slippa försöka förena det radarn uppfattar sin omgivning med vad kamerorna har Tesla fått till en mer pålitlig autopilot som kör mjukare, utan plötsliga inbromsningar, och i framtiden kan även få en mer kapabel självkörande mjukvara.

Alla är dock inte lika övertygade.

Kamerorna kan nog ge en lika bra bild av sin omgivning när det är fint väder och solsken men radarn kunde även se genom dimma, regn och mörker. Även om Tesla har vässat sina kameror och gett dem övermänsklig nattsyn kan de ändå inte se igenom bilen framför dig.

Teslas radar hade nämligen ett häpnadsväckande partytrick: den kunde studsa strålarna under bilen framför dig så den kunde se bilen framför den bilen – och varna och bromsa ifall den bilen två bilar framför dig till exempel tvärbromsade. Kolla hur den varnar redan innan ens krocken framför bilen inträffat (lyssna när varningspipet kommer!):

Denna övermänskliga förmåga går inte att återskapa med enbart kamerabaserade system. Även i regn och dimma kommer kamerorna påverkas mer än radar. Tesla har dessutom sänkt max hastigheten autopiloten får köra bilen i från 150 till 140 km/h.

Tesla kommer fortfarande klara galant de Euro-NCAP tester av autobromsning som görs i dagsljus. De flesta kunder kommer inte märka någon direkt skillnad i bilarna utan radar. Men lite av sin rentav övermänskliga förmåga kommer bilarna onekligen tappa nu när radarn försvinner.

Samma typgodkännandedokument där radarn försvinner listar dock även en annan nyhet: den nya kontrollenheten för strålkastarna som troligtvis kommer aktivera det adaptiva helljuset. De ledmatrisljus som de nyaste Teslorna utrustats med är kapabla att reglera ljusstyrkan adaptivt, blända av mot mötande trafik fortfarande som de lyser med full ljusstyrka mot vägrenen. Men funktionen har inte aktiverats hittills, troligtvis av samma anledning radarn fanns kvar: företaget väntade på nya typgodkännandet. Nu är det hindret borta.

Bookmark the permalink.