Oro över utvecklingen i Ukraina har drivit upp bränslepriserna. Bensin kostar runt 20 kronor nu, diesel över 22. Och det pratas om att det kan bli ännu högre priser inom snar framtid. Bilister inom Sverige och övriga världen är oroliga över den skenande prisutvecklingen.
Samtidigt har vårsolen kommit i stora delar av landet och blåser liv i de solpaneler allt fler svenskar har på sina tak. Att kunna ladda sin elbil med gratis solel från egna solceller är en alldeles underbar känsla. Du vet låten “Walking on sunshine” – så känns det bakom ratten hela tiden när man kör 🙂
Allt fler bilister får upp ögonen för kombinationen elbil och solceller. Att kunna tillverka sin egen drivmedel bekvämt hemma. Slippa åka iväg till dyra bensinmack. Slippa leta efter en som säljer soppan några få ören billigare. En underbar känsla av frihet. Och det där med miljön får man på köpet liksom.
– Men jag är på jobbet på dan! Då kan jag inte ladda solel.
Så brukar det låta ibland. Fast med hjälp av elnätet och våra vattenkraftverk går det att lösa problemet. Läs mer här.
Frågan är när lagringstjänsten som elnät plus vattenmagasin utgör börjar prissättas mot alternativkostnaden? Dvs en extra uppsättning batterier motsvarande en dagsproduktion solel alternativt en full laddning på elbilen. Alternativt jobba natt och sova på dagen medan elbilen står och laddar vid solcellerna.
SVK betalar ca 100 miljoner för oljekraftverket i Karlshamn ska köras 3 ggr per år.
Räkna ut antal kwh och dela det på 100 miljoner.
Några Megapacks batteribank löser detta lätt till ett mycket lägre pris.
Igår så laddade jag bilen på natten 14öre/kwh och sålde underdagen lika mycket (50kwh) men för 150öre…. Man tjänar mycket på kombinationen solceller/elbil.
Jag är avundsjuk på dig.
Önskar jag hade en elbil oxå, med vw är inte direkt samarbetsvilliga.
Samma här sedan 2008 solceller hemma och på jobbet. 2014 Model S nu 3 stycken Model S och en Model 3 i familjen, men svårt att få sista pusselbiten på plats V2H/V2G. Batterierna i bilen borde användas så man inte behöver så många Powerwalls när man redan har köpt ett gigantiskt batteri.
Kan inte Tibor räkna ut hur man kunde ersätta oljekraftverket i Karlshamn med elbilar ?
Svenska kraftnät har beordrat dom att sätta igång 3 ggr under 2021. Under några få timmar.
Jag tror SVK betalar ca 100 miljoner till Karlshamn. Kunde inte SVK betala dessa pengar till elbilar som ställer upp med reserven istället.
Man eldade 28000 ton olja under 2021 och förbrukar ca 140000 liter/h. Det ger ca 250 timmars drift. Säg att man kallade på ett block (340 MW) under som längst 10 h, dvs 3400 MWh, eller motsvarande 34000 elbilar med stort batteri. De skulle då få vars ca 3000 kr/år för att närhelst SvK kallar under vintern bistå med hela sin laddning om siffran 100 MSEK stämmer. Hur många elbilar med teknik för V2G finns i Sverige? Sedan är jag inte säker på att SvK i sina villkor för reserven accepterar en begränsning på 10 timmars drift, men det får du ta med dem…
Siffran 250 timmar är inte relevant.
I denna siffra ingår många timmar som uniper’s lednings själv startar kraftverket.
Hur många timmar har SVK beordrat Karlshamn är mer relevant.
Mindre än 10 timmar ?
Kraftverket går ju många gånger på tomgång i timmar ifall behov skulle uppstå.
Avtalet med Karlshamn löper ut 2025. Hur många elbilar finns det då?
Vet ej, men beräkningen bygger på 1 block i 10 timmar. Nu handlar ju SvK upp två block om jag minns rätt och vet inte om de ger någon möjlighet att begränsa hur länge reserven skall vara tillgänglig i tid. Så 1 block i 10 timmar motsvarar 34000 elbilar med 100 kWh batteri. 2 block i 24 timmar blir 163000 elbilar med 100 kWh batteri. Osv.
Skulle aldrig låta Svenska Kraftnät slita på mitt elbilsbatteri,
Jag tycker verkligen synd om dig.
Om du tycker det är ett problem att hjälpa SVK 3 ggr / år för att kunna slippa elda olja i Karlshamn.
Det lär säljas rätt mycket elbilar och solceller framöver får vi hoppas!
Stämmer inte, mycket är tomgång / beredskap när det kommer till Karlshamn och oljeeldning, Mega Pack batteribank är ständigt beredd utan tomgång. Du jämför äpplen och päron.
Kolla med SvK hur mycket effekt och hur länge den skall kunna leverera och kom tillbaks sedan. Men det är äpplen och päron. Den ena kan köra 3, 10 eller 48 timmar medan den andra behöver fyllas på efter att ha tömts.
Buden till SvK skall vara minst 10 MW och kunna leverera under perioden 16 nov till 15 mars. Det står inget om hur kort period man kan leverera, men sannolikt tolereras inget mindre än 2-siffrigt antal timmar, vilket ger en minsta anläggning på 100 MWh, eller ca 300 miljoner. Då löser den en bråkdel (3%) av vad ett block i Karlshamn löser. Slutsatsen kan inte bli annat än att Megapacks är ett fantastiskt dyrt sätt att lösa ett sällanbehov som effektreserven. Sedan kan de vara bra till att lösa andra problem.
Just nu kostar elen 4,42kr/kWh, men det är ju ändå hyfsat billigt jämfört med bensin och diesel. Nu ligger min förbrukning på höga 3,4kWh per mil, ca. 15kr per mil. Men vem laddar när det är som dyrast… Får vänta med att ladda till solcellerna börjar mata.
Är det någon som vet hur det är med backupen till den nya finska reaktorn OL3, hur finansieras dom ?
90MW batterier (Europas största), lär inte var billigt.
338 MW nybyggd oljekraftverk.
300 MW reservat kapacitet ledningar till sverige, som vi inte kan använda.