Den senaste veckans galloperande bensin- och dieselpriser visar med all tydlighet att vi är på väg mot en ny oljekris. Det är ingen som vågar ta ordet i sin mun än men utvecklingen är redan ett faktum.
Ni som är tillräckligt gamla kommer ihåg den förra oljekrisen: hösten 1979 steg drivmedelspriserna på grund av oroligheter i mellanöstern. Priserna steg kraftigt och alla var rädda för försörjningsproblem. Det faktiska bortfallet blev i efterhand beskedliga 4% men hela världen höll andan och hamstrade olja, bensin och diesel.
Den oljekrisen blev slutet för svenskt oljeberoende. Jo, du läste rätt. Sverige halverade sin oljeförbrukning efter det och vårt lands oljebehov har aldrig varit detsamma sedan dess. Sveriges “peak oil”, när vi förbrukade som mest råolja var på 1970-talet och har minskat rejält sedan dess:
Efter oljekrisen 1979 halverades Sveriges oljeförbrukning på endast fyra år! Folk gick man ur huse och kastade ut gamla oljepannor man använt för uppvärmningen och ersatte dem med elvärme. Villaägarna övergav sina oljepannor när priset på villaolja tredubblades.
Även priset på bensin närapåtredubblades mellan 1978 och 1983 – men folk behöll sina bensinbilar i alla fall.
Varför bytte folk ut sin oljepanna men inte bensinbilen? Trots att båda priserna gick upp lika mycket?
Helt enkelt för att de hade inga alternativ än, då! Den första litiumjonbatteriet kom först långt senare, år 1991, och moderna elbilar ännu senare. Folk hade inget val. Oljepannan kunde de göra sig av med men till bensinbilen fanns inga andra alternativ då.
Nu finns det.
De senaste dagarna har det varit rusning till bilhandlarna, folk vill köpa elbil. Eller åtminstone laddhybrid. Vad som helst de kan få tag på! Priserna på begagnade elbilar på blocket har också stigit. Folk som bara för en månad sedan fnös åt elbilar försöker nu hitta privatleasing eller begagnade elbilar med så snabb leveransdatum som möjligt.
Visst har elpriset också gått upp. Men folk börjar förstå vilka unika sätt man kan påverka sin elräkning på, som är omöjliga för avgasbilen:
Man kan binda sitt elpris. Få garanterat samma pris i flera år. Försök binda ditt dieselpris på macken! 🙂
Eller så kan man tvärtom skaffa timpris, betala spotpriset på el. Som då blir extremdyr på morgnar och kvällar – men sjunker till en femtedel av priset på natten! Och det är på natten man brukar ladda sin elbil. Åk till macken på natten och försök tanka billigare 🙂
De som kan ladda på dagtid skaffar istället solpaneler. Då kan du ladda din elbil gratis med elen dina egna solpaneler producerar! Medan mina kollegor klagar över hur dyr soppan till deras bilar har blivit berättar jag hur jag laddat min elbil gratis igår tack vare vårsolen och solpanelerna på mitt villatak. Om blickar kunde döda 🙂
Allt fler får upp ögonen för hur billiga elbilar är i drift. Ja, även med dagens elpriser.
Och speciellt kombinationen elbil + solpaneler. Höjd pris på el betyder för mig som har solpanel bara att jag får ännu mer betalt för elen som blir över och som jag säljer till elbolaget! Folk tror att jag skulle oja mig – istället säger man bara “katching”!
Så här kommer tre goda råd:
Har du en avgasbil: gå och tanka den nu idag – för i morgon kommer soppan kosta ännu mer!
Har du en avgasbil: gå och köp en elbil medan de finns att få tag på! Så många håller på att byta nu att väntar du för länge får du räkna med långa leveranstider.
Har du villa: skaffa solpanel! De beräkningar du hört talas om att de betalar sig först efter 8-10 år baserar sig på de gamla elpriserna. Nu kommer det gå betydligt snabbare! Speciellt om du samtidigt skaffar en elbil och behöver aldrig mer besöka en dyr bensinmack sedan.
Drivmedelspriserna höjs – det våras för elbilen
Vårsolen har kommit och blåser liv i solpanelerna. Att kunna ladda sin elbil med gratis solel från egna solceller är en alldeles underbar känsla. Du vet låten “Walking on sunshine” – så känns det bakom ratten hela tiden när man kör!
Omställningen kan gå väldigt snabbt
Läs mer om 1979 års oljekris och vilka enorma förändringar den drev igenom på bara fyra år i vårt land i artikeln “Omställningen kan gå väldigt snabbt“.
Jo visst är det fint med elbilar och solceller, har själv solceller sen 10 år tillbaka som producerar mer än mitt behov samt några elbilar. som började för 7 år sedan när den första vettiga användbara elbilen kom (85D).
Men det finns inga användbara jordbrukstraktorer eller lastbilar (ingen nog kraftig laddinfrastruktur speciellt) än.
En självförsörjningsgrad som är usel, ska man verkligen ta död på jordbruk och transporter med ett onödigt högt skatte uttag och reduktionsplikt (varav man kan ifrågasätta vad det är man blandar i dieseln och var det kommer ifrån).
En annan fara med att hålla ett högre bränslepris än resten av europa förutom konkurrensen är ju vad händer med inflation och ev räntehöjningar? Nån som har höga lån?
“Framtidens jordbruk blir bättre än vi tror”, skriver Tord Karlsson i ATL 7 nov 2021, Det går att kombinera effektiva solpaneler (som följer solen) och högre skördar på samma åker. Att lantbrukaren kan erbjuda snabbladdning Off-grid för tunga lastbilar och egna traktorer direkt med 1 MW och med lagrad överskottsel från dagen i form av ammoniak via direktverkande bränsleceller på natten och den mörka årstiden. Det ger en bra beredskap för kriser, som den vi nu står inför. Att ha egenframställt årsbehov av ammoniak i lager (bränsle och N-gödsel) är inte fel. https://www.atl.nu/onodig-motsattning-mellan-mat-och-energi
Jo visst.
Perfekt vore ju mycket solceller lagringsbatterie och batteridrivna traktorer 100kwh ungefär 30 liter diesel, säg 300kwh batterier i traktorn ung1500kg motsv 90liter diesel. Snabbladdning under lunch från lagringsbatterierna som laddas med solel.
skulle vara perfekt.
Dagens bästa batteridrivna traktor är en fendt vario e100 som inte går att köpa än.
Hjullastare är kineserna bäst på luigong socma etc.
Problemet är att det är dags för flera Elon Musk i maskinbranschen med flera
Utan Elon Musk och tesla skulle vi ha legat ännu mera risigt till
Nja, en tidigare Teslamedarbetare har tagit steget över till att göra en “Tesla” traktor i det nya företaget Monarch https://www.monarchtractor.com/ och den finns att beställa sedan i höstas https://www.youtube.com/watch?v=iCEWAOp1VA0 Traktorn går i produktion nästa år (75 000 USD + 18 000 USD extra batteripack) mer info på denna länk https://www.monarchtractor.com/news-article.html?page=19
Så länge vårt jordbruk är beroende av fossila bränslen så är ju vår förmåga till självförsörjning obefintlig och de fina siffrorna om hur självförsörjande vi är på spannmål, kött eller mjölk etc är ren lögn, ja.
tycker kombinationen elbil+solceller hypas lite väl mycket, att solcellerna ska sitta så nära elbilen som möjligt alltså, om inte på bilen så gärna på elbilens carport eller villan som ägaren bor i.
Både solceller och elbil är jättebra grejer, men det finns inte så starka skäl att kombinera dem på lägsta nivå.
Tekniskt sett så spelar det inte jättestor roll ifall solcellerna sitter på din villa eller grannens villa eller en solkraftspark. Viktigare är att de är nätanslutna och i optimal placering/riktning mot solen.
Ekonomiskt sett så finns det som reglerna är nu inget incitament för att “direktförbruka” sin egenproducerade el jämfört med att sälja den och köpa el när man behöver den. När man köper el från nätet får man betala ca 60öre/kwh (59,50 betalade jag, varierar väl lite beroende på elnätsbolag) i överföringsavgift+energiskatt+moms utöver kostnaden för själva elen, vilket man förstås inte behöver betala om man direktförbrukar egenproducerad el. MEN när man matar ut sin egenproducerade el på elnätet och säljer den så får man ett bidrag i form av skatteavdrag på 60öre/kwh. Bidraget äter alltså upp besparingen man gör vid direktförbrukning. Det spelar ingen roll om man direktförbrukar elen eller säljer den och köper tillbaks senare (/tidigare), man kan använda elnätet som “batteri” helt gratis.
Rådet “De som kan ladda på dagtid skaffar istället solpaneler” känns tveksamt.
Den som har solceller bör sälja sin el dagtid då spotpriset är högt, och sen ladda elbilen på nätterna när elen är billigare.
Alltså, de bör göra precis likadant som de som inte har solceller – ladda bilen på natten!
(ok, jag skulle kunna köpa “De som måste ladda på dagtid (och köra på nätterna?) skaffar istället solpaneler”, men det rådet lär ha en begränsad publik)
Med de höga elpriser som vi nu har i SE3 och SE4 så bör det vara mest lönsamt att ladda bilen på natten, och värma upp huset och varmvattnet samtidigt, om säkringarna tål det, om man har timtaxa och solpaneler. Ska det forsätta så här kan det till och med batterier bli en vettig investering.
Nu har resten av Europa hela sommaren på sig att göra samma sak.
Jo i sverige gick det ju bra då, med kärnkraftverk och mycket vattenkraft.
Men hur ser det ut i resten av europa ifall ex tyskland ska gå från gasuppvärmning till eluppvärmning.
I 40 år har vi nu haft en stark rörelse som sagt nej till allt. Det är dags att välja framtid och säga ja till någonting.
Det billigaste och snabbast är att bygga sol, vind, batterier och mycket mer el-förbindelse. Det går att göra på några år. Och det råkar vare det som nej-sägarna förespråkar. Och det är det billigaste, billigare än att inte gör någonting.
Att som idag inte göra något är också ett val. Och det valet får konsekvenser, och vilka de konsekvenserna är vet vi alla.
Innan vi går över till mer el-värme i Europa måste vi få garantier från Frankrike att inte 1/3 av deras kärnkraft står stilla nästa vinter.
Denna vinter har ca 20GW kärnkrafts saknas i Frankrike. Mer än hela sverige elbehov har saknats time-för-time-dag-för-dag-månad-för-månad.
Under 4 månaders perioden oktober till januari har det saknats ca 50TWh (ungefär 1/3 av sveriges årsförbrukning). Detta behövs ersättas med något, mest troligen har det varit naturgas.
Jag vill inte gå i nästa vinter med samma problem, med de franska kärnkraftverken.
Emmanuel Macron har en hel del frågetecken att rätta ut.
Källa på det tack.
När jag kollade 20 januari på https://www.rte-france.com/en/eco2mix/power-generation-energy-source#
så producerades 48GW av 61 installerade.
Hur mycket har Frankrike importerat under denna period?
Hur mycket naturgas har de använt jämfört med Tyskland?
Länk (finns de flesta länder i Europa, både energi och effekt):
https://energy-charts.info/charts/power/chart.htm?l=en&c=FR&stacking=stacked_absolute_area&interval=month&month=12&year=2021
Där har du december. Du kan klicka dig igenom resterna av månader eller välja energi istället för effekt om du är nyfiken.
Frankrike har bara 12GW naturgaskraftverk. Så kan klara inte det.
Sämsta dagen så importera Frankrike 13GW. Så grannländerna har fått köra sina naturgaskraftverk och skicka el till Frankrike.
Jag tror vi är i en oljekris nu.
Min plan för elbil började för ca 5år sen. Jag åker bara 700-800mil per år så jag behöver en enkel elbil.
ID3 med 45KWh batteri såg ut som det perfekta valet för mig.
Men den gick inte att beställa vid lanseringen. Kontakta VW, men de ville inte get något datum. Så efter ca 2år väntan upptäckte jag av en slump under sommaren 2021 att den gick det att beställa med 45KWh batteri. Men samtidigt var det en massa artiklar att bonus pengarna var slut. Snål och dum som jag var så tänkte jag att jag avvaktar. Kort efter detta så plockade VW bort 45KWh från hemsidan i kölvattnet av chip-krisen.
VW vägrar självklart svara när den kommer tillbaka, någon på supporten till och med ljuger för mig och påstår den plockades bort på grund av dålig försäljning. Ja om inte VW berättar för kunderna att den finns och plockar bort den direkt, lär den inte sälja mycket.
Nu lär mitt elbils köp ligga 1-2 år fram i tiden. Tråkigt.
Men det finns folk som lider hårdare än mig av bensinpriset som är i behov av en elbil som jag släpper före i kön.
Om man vill tränga undan så mycket Olja som möjligt på kortast tid så tror jag plugin-hybrider. Men detta bör vara en övergripande stategi från EU i samarbete med länderna bonus-regler och biltillverkare. Vi behöver inga fåniga lyxbilar, vi behöver bra bruksbilar.
Dra ner bonus från 500’000kr och uppåt. De bilar över en miljon klarar sig utan bonusen.