Tyvärr sveper det en stöldvåg av Teslor över vårt land. En organiserad liga som stjäl Tesla Model S och X bilar. Sex bilar har stulits hittills:
Halmstad: Natten mellan söndagen den 4 augusti och måndagen den 5 augusti 2019, stals en svart Tesla Model S 100D, årsmodell 2019, regnr NEF94H. Bilen har svart solidlackering, glastaklucka och vit skinnklädsel.
Ljungby: Natten mellan den 5 augusti och 6 augusti 2019, stals en svart Tesla Model X Long Range, årsmodell 2019, regnr BNE84K. Bilen är bland annat utrustad med 20″ tvåfärgade Slipstream-fälgar.
Ljungby: Natten mellan den 8 augusti och 9 augusti 2019, stals en gråmetallic Tesla Model S 75D, årsmodell 2018, regnr YXU945 i Ljungby.
Västra Frölunda: Natten mellan den 15 augusti och 16 augusti 2019 stals en röd metallic Tesla Model S 100D, årsmodell 2019, regnr DCA56X i Västra Frölunda, sydvästra delen av Göteborg. Bilen har svart inredning och mörktonat glastak.
Laholm: Natten mellan den 16 augusti och 17 augusti 2019, stals en pärlemo vit metallic Tesla Model S 90D, årsmodell 2016, regnr UCP380 i Mellbystrand, Laholm. Bilen har en omfattande utrustningslista bland annat glastaklucka panorama, skinnklädsel, 19 tum LM-fälgar m.m.
Löddeköpinge: Natten mellan 20 och 21 augusti stals en blå model S 2017 med reg nr SCP610
Uppgifterna kommer från polisen i Halland som ber dom som har information om stölderna eller har uppmärksammat något som skulle kunna ha med någon av stölderna att göra att kontakta 114 14 eller polisen.se.
Enligt polisen har tjuvarna använt sig av så kallad “keyless relay” attack där man använder sig av en reläsändare för att plocka upp signalerna från ägarens bilnyckel och skicka dem till bilen. Nyckeln kan alltså ligga kvar inne i huset hos bilens ägare medan tjuvarna plockar upp dess radiosignaler utanför och låser upp bilen. Bilden högst uppe i artikeln är en autentisk bild fångad av en bevakningskamera i England som visar hur ena tjuven står med en känslig mottagningsantenn i händerna och mottagarutrustningen på magen utanför ytterdörren medan hans kumpan öppnar bilens dörr. Vill du läsa mer om hur “keyless relay” fungerar kan du läsa vår tidigare artikel om det.
Alla moderna bilar kan stjälas på ovan beskrivna sätt genom att överföra nycklarnas radiosignaler. Alla bilar där man inte behöver stoppa in nyckeln i låset utan kan låsa upp dörr och starta bil med nyckeln i fickan (så kallad keyless entry) är sårbara. Inte enbart Tesla. Även många andra bilmodeller stjäls på detta sätt, hundratals bilar per år. Att tjuvarna nu även börjat stjäla Tesla bilar beror nog av allt att döma för att de ska slaktas och skeppas som reservdelar till forna öststater där mindre nogräknade verkstäder använder delarna. Bilarna kan inte säljas vidare hela för det skulle Tesla få reda på, bilarna står ju i ständig kontakt med Teslas servrar. Tjuvarna fraktar bilarna i avskärmade långtradare så de inte kan kontakta yttervärlden och berätta sin position. I tidigare tillslag mot ligor i Nederländerna såg polisen att bilarna slaktats inom tre timmar efter att de stulits.
Det är nog därför inga Tesla Model 3 som stulits än – behövs inga reservdelar till några än.
Alla moderna bilar kan alltså stjälas så här, och det görs också i stor skala – men det är bara Tesla som kan göra något åt saken. Följande motmedel har släppts av Tesla hittills som trådlösa uppdateringar och som alla Teslaägare rekommenderas aktivera:
PIN to Drive gör att man måste slå in en fyrsiffrig PIN-kod för att kunna starta bilen. Det räcker alltså inte med enbart nyckel för att köra iväg. Som en extra fiffig detalj poppar inmatningsrutan upp på olika platser på mittskärmen varje gång man ska slå koden så tjuvarna kan inte titta på fingeravtrycken på skärmen för att kunna gissa koden. Vi rekommenderar alla Teslaägare att slå på PIN to Drive (och för guds skull välj inte 1234 som kod 😉 )
Passive Entry låser upp bilen bara du kommer i närheten med nyckeln. Väldigt bekvämt – men själva roten till att “keyless relay” attacken fungerar. Model S och X ägare rekommenderas stänga av Passive Entry (funktionen finns inte i Model 3). Då måste man trycka på nyckelfjärren för att låsa upp bilen. Lite mer obekvämt men omöjliggör “keyless relay” attacker av bilen.
Model S ägare kan även stänga av funktionen Auto-Present Handles, som gör att dörrhandtagen åker ut på bilen så snart du kommer i närheten av bilen med nyckeln. Att stänga av den ökar egentligen inte säkerheten i sig bara försvårar det för tjuvarna. De kan då inte lika enkelt se när de har fått kontakt med din nyckelfjärr, dörrhandtagen åker inte ut, utan de måste trycka på dem om och om igen för att kolla. Det är väl alltid skönt att jäklas lite med tjuvar 😉
Det finns även särskilda fickor man kan köpa i många butiker som stoppar signalerna för RFID kort; stoppar man sin bilnyckel i en sådan skärmas radiosignalerna av och tjuvarna kan inte avlyssna din bilnyckel längre. Även en helt vanlig plåtburk kan göra samma sak. Testa om det fungerar genom att gömma nyckeln i dem och gå fram till bilen och försöka låsa upp. Går det inte har nyckelns signaler avskärmats effektivt. (Den lösningen fungerar även för andra drabbade bilmodeller än Tesla.)
Situationen med bilstölderna har utvecklats till en katt-och-råtta lek mellan biltillverkare och biltjuvar.
Unikt för Tesla dock är att de kan även uppdatera äldre, redan sålda och levererade bilar med nya säkerhetslösningar. Förutom ovan beskrivna förbättringar som redan skickats trådlöst ut till alla bilar verkar kommande nästa mjukvaruuppdatering 2019.32 också komma innehålla ytterligare förbättringar genom omprogrammering av nyckelfjärren.
De betatestare som redan har fått nya mjukvaran till sina bilar berättar hur man uppmanas lägga nyckelfjärren på ett särskilt ställe i bilen och aktivera uppdateringen via mittskärmen. Har Tesla lyckats fixa så att även mjukvaran i nyckelfjärren kan uppdateras kan de vinna nödvändig försprång mot tjuvarna.
Tidigare artiklar i ämnet:
Information från Hallandspolisen:
Vad är det för någon grej med att skriva “single speed”? Alla Teslor har bara en växel!
Såg även att “kvh” hade smugit sig in, volt skrivs med V och watt med W, watt är såklart det enda korrekta här, det ska vara kWh
Det har du rätt i. Den texten kopierade jag direkt från polisens information. Nu har jag “tvättat” texten och fixat till den.
Model 3 kan väl inte stjälas med relay-metoden?
Det finns fler sätt.
https://interestingengineering.com/a-tesla-model-3-has-been-stolen-using-just-a-smartphone
His investigations found that the car-hacker contacted Tesla’s customer services and added the Tesla to his Tesla account using its VIN number.
Han var Tesla-ägare sedan tidigare och åkte fast.
“Pin to drive” borde komma med en schema-funktion. Kan tänka mig att många ser detta som besvärligt och låter bli att aktivera. Men om man kan ställa in att detta ska vara aktivt när man vanligtvis inte använder bilen, som på natten, så borde det ge extra säkerhet, utan att bli ett besvärligt extra steg vid vardagligt användande.
Det var ju en lysande idé!
Skicka en feature request till Elon!
Har inte tesla möjlighet till face recognition? Jag vet inte om s och x har kamera inne i bilen men trean har väl en oanvänd kamera? Bara som en extra feature utöver de vanliga.
https://www.youtube.com/watch?v=XeQ2mxI-fR0
Hur fungerar detta med pinkoden? Min far har en model s. Men så fort någon lämnar förarsätet, även med bilen igång. Så måste man slå in pinkoden, även om det bara handlar om att byta förare. De kan väl inte ta sig igenom pinkod systemet?
Passive entry är “utgråad” på min X. Den är på och går inte att stänga av… är den kopplad till någon annan funktion?