Tesla Club Sweden 2021

2021: The year of the Plaid

Tesla visade upp sin nya superbil Model S Plaid den 11 juni 2021. 0-100 på två sekunder och maxhastighet på 320 km/h var helt spektakulära data för en femsitsig familjebil med enormt bagageutrymme. Senare under året satte den också rekord på Nürburgring.

De höll även sitt första AI day där Tesla presenterade helt häpnadsveckande teknologiska framsteg – som media som vanligt inte fattade.

Tesla blev färdig med sin nya bilfabrik utanför Berlin och bjöd in oss på en hejdundrande invigningsfest där vi även fick gå en rundtur i fabriken.

I Sverige blev det för första gången någonsin en elbil den mest sålda bilen. Volkswagen ID.3. Branschorganisationen BilSweden fick skrämselhicka.

I USA lamslogs Texas av extrem vinterväder med temperaturer neråt -18 C° och en veckolång strömavbrott. Paradoxalt nog var det de som hade elbilar som klarade sig bäst! De flyttade in i sina bilar och höll sig varma utan fara för koldioxidförgiftning. Senare samma år drabbades hela östkusten av bensinbrist. Åter igen var det elbilisterna som klarade sig bäst.

I Sverige fanns det i början av 2021 drygt 65 tusen elbilar – varav drygt 15 tusen Teslor. Tesla Model 3 gick om Renault Zoe som den vanligaste elbilen i landet.

Äntligen kom det en bra bok om elbilar på svenska! Många var intresserad av elbilar men det fanns inga bra böcker om dem – så jag var tvungen att skriva en.

Boken “Skaffa elbil” förklarar allt från räckvidd till motor- och batteriteknologi. Från laddning till elbilens historia. Vad man ska tänka på när man väljer batteristorlek, köper begagnad elbil eller fixar laddplats hemma.

Den är ute i en andra, uppdaterad upplaga och finns i bokhandeln. Köp den gärna själv eller ge bort den till någon du tycker borde läsa på om elbilar.

Årets upplaga av SECC, Swedish Electric Car Championship var en långdistanstävling för elbilar Ystad – Haparanda – Ystad, 3300 km tur och retur längs hela vårt avlånga land, som vanns av Jesper E. (Segelflygaren) med tiden 37:47 timmar.

Årets aprilskämt var “De revolutionerande sommar-och-vinterdäcken” som gör att man aldrig behöver byta mellan sommar- och vinterdäck!

En annan rolig (men tänkvärd) artikel var “Nu är det vetenskapligt bevisat: du är 110% vackrare bredvid en Tesla“.

En uppmärksammad artikel var “Elbilars förbrukning i nytt ljus” där vi undrade hur många gatlyktor motsvarar en elbils årsförbrukning? Svaret överraskar.

Vi tipsade om reservdunken du har i din elbil, som gör att du kan köra nån mil till efter att du nått nollan på batterivisaren.

Även artikeln “Så fungerar självkörande bilar” var väldigt uppskattad. Den gick i detalj igenom hur man kan få en bil att köra själv och skillnaden mellan Teslas sätt att lösa problemet jämfört med Waymo mfl.

Vi berättade om pumplagen som sedan 2005 effektivt hindrar bensinmackar att sätta upp snabbladdare.

Tyvärr var vi tvungna att skriva en artikel “Folk som inte gillar elbilar är inte idioter” där vi manade till mindre hat och mer dialog mellan folk som tycker annorlunda. (Och undrar du varför det verkar bli allt mer online-hat i världen bör du läsa artikeln “AI världsherravälde“.)

Årets fake news stod Sveriges Radio för som påstod att urladdade elbilar stoppade upp trafiken på E6 under vinterns snökaos. Vilket helt enkelt inte var sant. När vi spårade källan, Trafikverkets vägtrafikledare framkom att det som skapade köerna var lastbilar som fastnat på grund av deras blankslitna däck. Fast enligt honom var Sveriges Radios reporter inte särskild intresserad av sådana “tråkiga” förklaringar utan hittade på det där om elbilar istället.

 


Med anledning av Tesla Club Swedens 10 års jubileum går vi i en serie artiklar igenom allt som hänt under dessa år:

2014: The year of the Supercharger

2015: The year of the Autopilot

2016: The year of the Model 3

2017: The year of the Semi

2018: The year of the Profit

2019: The year of the Cybertruck

2020: The year of the TSLA (and Covid)

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar