Elbilars förbrukning i nytt ljus

M3night

Det syns två elförbrukare på bilden ovan: elbilen – och gatubelysningen.

Men hur många gatlyktor motsvarar en elbils årsförbrukning?

En intressant fråga. Låt oss räkna på det. Svaret kan nog överraska.

Enligt Stockholm stads Trafikkontor drar en traditionell gatlykta runt 550 kWh el per år. Visst är de på bara 120-150 watt – men de lyser hela natten 365 dagar om året! En genomsnittlig svensk elbil som åker ca 1 100 mil per år förbrukar ca 2 200 kWh el per år.

En elbil förbrukar lika mycket el per år som fyra gatlyktor. Kolla på bilden ovan igen: bilen på bilden förbrukar lika mycket el som de fyra gatlyktorna!

100 meter gatubelysning drar lika mycket el som alla dina bilresor på ett helt år.

Tittar vi på riksnivå förbrukar Sveriges gatubelysning 1,5 TWh per år enligt Statistiska Centralbyrån. “Skulle man byta ut föråldrade belysningssystem till energieffektiv belysning, kan besparingspotentialen enligt Belysningsbranschen bli 0,4 TWh per år” står det dessutom i rapporten.

I dag finns det drygt 67 000 elbilar i Sverige. Räknar vi med 1 100 mil genomsnittlig körsträcka per år och 2 kWh/mil blir det 0,15 TWh i total årsförbrukning för alla Sveriges elbilar tillsammans.

Sveriges elbilar drar idag en tiondel så mycket el som gatubelysningen.

Den dagen vi har bytt alla bilar i Sverige till elbilar kommer de behöva 11 TWh el per år. Läs mer i vår artikel Om alla bilar i Sverige var elbilar. Tills dess har vi nog även bytt alla gatlyktor till energieffektiva alternativ och fått ner förbrukningen från gatubelysningen till 1,1 TWh per år.

Byter vi ut alla Sveriges bilar till elbilar kommer de dra tio gånger så mycket el som gatubelysningen.

Då kommer alla Sveriges bilar tyst susa runt på våra gator. Och dra allt som allt bara tio gånger så mycket el som det går åt att lysa upp gatorna. Vilket inte är särskilt mycket om man tänker efter, speciellt med tanke på att vi då kommer spara in fyra miljarder liter bränsle per år.

Tagged . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Jerker

    Haha! Det var en underbar analys! Tack för den!

  • Jan-Erik Sebestyen

    Någon som är bra på att räkna, “fyra miljarder liter bränsle per år”, motsvarar det cirka 40TWh?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ja det behövs mer energi i och med förbränningmotorns lägre energieffektivitet. En liter bensin = ca 9 kWh

      Läs mer på https://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar-i-sverige-var-elbilar

      • Spjerne

        Är det med all energi som går åt för att “administrera” bensinen??

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Nej endast ren energiinnehåll i själva vätskan.

          • Marcus Murwall

            Du tappar ca 18% av energin när bensin produceras. Om en liter bensin = 9kWh så har det med andra ord gått åt ca 1,6kWh för produktionen av produkten. Vill du räkna in även detta så innebär 4 miljarder liter bensin = 42,4TWh.

  • Kenneth

    Intressant.
    Artikeln du refererar till “Om alla bilar i Sverige var elbilar”, är den lika aktuell idag?
    Och kan det bli som så att man åker mer om man får billigare drift?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Ja, siffrorna i den har endast ändrats marginellt sedan dess. Enda stora skillnaden är att vindkraft har ökat till 27.6 TWh i fjol, så elbilarna skulle inte längre dra lika mycket el som vindkraften gav utan mindre än hälften av det.

  • Markus

    Knepigt att det inte går att spara mer. En 150w lampa borde väl inte dra mer än 20-30w om den konverteras till LED?

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Enligt Trafikkontoret drar en LED gatlykta ca 210 kWh per år vilket då borde motsvara runt 45 W effekt.

  • UmeSverker

    Kul läsning. Jag producerade 11.000 kW som gick ut på nätet från mitt tak 2020. Räcker till några grannars el bilar, tyvärr har ingen granne elbil än. :(

  • Daniel_777

    Vart vill man komma? Det spelar väl ingen roll om bilen kostar 2kr/mil eller 0 kr/mil eller hur lite el den drar. Det är värdeminskning som utgör den största kostnaden och är avgörande för den som ska ha bilen. Jag skiter inte i miljön, men min ekonomi avgör faktiskt vad jag kan köpa.