Tesla Model 3 SR+ förbättrade laddhastighet

M3_CCS

Sedan december i fjol har Tesla levererat sin instegsmodell Model 3 SR+ från deras fabrik i Shanghai, Kina. Bilarna hade en stor skillnad jämfört med de tidigare bilarna som levererades från USA: de hade inte litiumjon- utan järnfosfat batterier.

Många undrade hur bytet av batteriteknologi skulle påverka bilarna? Fanns det några för- och nackdelar med järnfosfatbatterier?

LiFePO4 batterier, även kallade LFP batterier har litium-järnfosfat istället för nickel, kobolt och andra dyra metaller i sina katoder. Boken Skaffa elbil förklarar skillnaderna mellan batterikemierna och konstaterar att “LiFePO4 batterier anses vara billigare och allmänt säkrare men har inte samma energidensitet, batterierna kan inte lagra lika mycket laddning”. Det är därför Tesla endast använder dem i sin Standard Range modell. Samma batteripack som ger 58 mils räckvidd med litiumjonbatterier ger endast 45 mils räckvidd med LFP batterier.

Till vardags medför LFP batterierna en stor fördel: de tål utan problem att laddas till 100%. Medan litiumjonbatterier åldras snabbare av att stå fulladdade långa tidsperioder tål LFP batterier det utan problem. Vilket medför att medan Tesla Model 3 LR rekommenderas endast laddas till max 90% till vardags får Model 3 SR+ laddas till 100%. Så LR modellens 58 mil är egentligen bara 52 till vardags.

Men ägarna som tog emot de första bilarna upplevde enorma problem kring laddningen. Till att börja med kunde inte bilarna laddas till 100%. Laddningen avbröts ofta innan batterierna blev fulladdade. Och snabbladdning blev en besvikelse med knappa 80 kW laddeffekt.

Det visade sig att batterimanagementsystemet BMS behövde flera laddningar på sig innan den lärt sig hur batterierna beter sig. Det sitter datorer i alla moderna elbilars batteripack som övervakar batterierna. De styr hur mycket el som får laddas i dem och hur mycket el de får leverera. Ett intelligent skyddsmekanism som ska se till att batterierna mår bra och håller länge. När bilarna levereras från fabriken är de fabriksnya (såklart). Batterierna hade monterats färdigladdade i bilarna och sedan har de kört endast några kilometer på fabrikens testbana och på och av färjorna innan de når kunden. De har aldrig laddats eller urladdats. Datorerna i batteriövervakningssystemet behöver däremot några laddningar och urladdningar på sig för att kalibrera systemet och våga släppa på full laddning. Tydligen är litiumjonbatterier lättare att förutspå och behöver inte lika mycket kalibrering som LFP. Det tog ägarna några laddningar innan de kunde nå 100% laddnivå.

Den långsamma snabbladdningen visade sig bero på liknande orsaker, fast på en annan nivå. Tesla hade tydligen strypt maximala laddhastigheten på bilarna innan de samlat tillräckligt med data på hur bilarnas batterier beter sig när de snabbladdas vid olika laddnivåer och temperaturer.
Den långsamma laddhastigheten försvann plötsligt när mjukvara version 2021.4.10 laddades ner till bilarna.

NewChargeCurveM3SR+

Tidigare laddade bilarna som allra mest 120 kW en kort sekund med helt urladdade batterier – sedan sjönk laddhastigheten snabbt till dryga 70 kW. Efter att batterierna var mer än 40% laddade började till och med den laddhastigheten dala.

Med nya 2021.4.10 mjukvaran fick man däremot över 150 kW laddeffekt som max som sedan linjärt dalade i takt med att batterierna blev mer och mer laddade. (Laddhastighet brukar alltid sjunka när batterier blir laddade i och med ökad inre resistans.)

Först misstänkte folk att den snabbare laddningen berodde på vårens ankomst. Batterier laddar långsammare i minusgrader. Men ganska snabbt visade sig att det var den nya mjukvaran som “låst upp” snabbladdningen.
Som vår medlem r33z rapporterade:

MIC_M3_142kW
Precis hemkommen från en 200mils resa Lund – Vemdalen – Lund
Min MiC SR+ med LFP fick uppdateringen 2021.4.10 medan jag var där uppe. Även om resan upp gick fint så gick resan ner ännu bättre. Den laddar fort nu. 10-70% SoC på under 20 min.

Det är skönt att höra att de första skräckrapportera om långsamma och avbrutna laddningar var just bara det, skräckrapporter. Efter några laddningar och en mjukvaruuppdatering får nu även kunder som köpt den billigaste Teslamodellen en pålitlig elbil som kan laddas snabbt och köra långt. Lägg märke till laddhastigheten i km/hr i ovan bild, som är en resultat av hög laddeffekt kombinerad med låg förbrukning.

Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • martinot

    OTA FTW

  • UmeSverker

    LifePo4 är betydligt billigare batterier och det borde återspeglas i priset.
    Jag har absolut inget negativt att säga om LFP tvärtom. Men priset borde återspegla att de är betydligt billigare.

    • Jonas Mellkvist

      Känns som Tesla tagit betydligt högre i vinstmarginaler & detta ser man redan på att i Usa har SR+ sjunkit med 5000 USD & SEK har stärkts med 1.50 Sek vs Dollarn. Kina batterierna är dessutom -30 USD/Kwh.

      Hur kan det skilja 160 000 SEK mellan Sverige & Tyskland på en Tesla modell 3 SR+ undrar iallafall jag

      • DeltaJesus

        Kan det vara att i Tyskland så har Tesla tagit höjd för kompensation från staten i sina beräkningar. För annars är det sjuk skillnad i pris…

        • Jonas Mellkvist

          Tesla priser anges innan premier som Umwelts Bonus & statlig premie & fått detta bekräftat från personer i Tyskland som bor där & köpt elbilar.

          39 990 Euro kostar Modell 3 SR+ idag i Tyskland = 404 560 SEK.

          Så Tesla har sänkt priset med 2000 Euro från senaste gången jag jämförde.

          Denna ställs direkt mot VW ID3 58 Kwh där och ligger i samma prisklass.

          Även frågat Svenska Transport styrelsen om man kan nyttja Svenska miljöpremien på en import bil inom Eu & detta funkar om bilen är helt ny & aldrig intagen i registret.

          • Axel Svensson

            Dels skiljer ju momsen så efter att ha dragit av den tyska momsen på 17% och lagt på svensk på 25% så har man ett pris på €42 724. Sedan är det bara att byta till Deutschland och konfigurera en Model 3 eller annan bil så ser man att Tesla har en bonus på €3 000 inbakad i priset som presenteras. Man måste alltså lägga på ytterligare €3 000 vilket ger oss priset €45 724 utan bonus. Omräknat till kronor får man då ca 463 000 kronor. Lägg på ytterligare 20 000 för det svenska fenomenet Vagnskadegaranti och du har ett pris på 483 000. Fortfarande en bra bit under 579 900 men det är inga 160 000:-. Finns ett antal trådar på forumet för detta. Ska du frakta bilen till Sverige utan inregistrering kostar det ytterligare ett antal tusenlappar och sedan får man räkna med sämre andrahandsvärde pga importerad bil. Detta gör att inte så många tycker att det är värt bekymren med import.

          • Jonas Mellkvist

            Tyskland moms är 19% sedan års skiftet 2021.

            Umwelt Bonus på 3240€ i Tyskland är på alla Elbilar sålda nya i Tyskland & ej kopplat till statliga Bonus systemet som man istället ansöker om & får senare som våran miljöpremie.

            Så borde logiskt inte vara några problem att få Umwelt Bonus om bilen säljs i Tyskland men detta måste självklart testas innan man vet om det stämmer.
            tisdag 9 mars 2021 skrev Disqus :

    • martinot

      Jag vet inte hur mycket billigare de är. Enligt Elon så ville de köpa andra batterier från Panasonic i Japan till deras fabrik i Kina, men de fick inte köpa batterier från utlandet för CCP. Så de kanske inte har full frihet gällande vilka batterier att köpa och till vilket pris, även om de säkert är lägre i inköpsris.

      • UmeSverker

        Dessa batterier är tillverkade i Kina Elon har haft som mål att komma under $100.00 per kW med sin och Panasonics tillverkning. Kina LFP lär klara under $50.00 per kW. Sen sparar Tesla även in enormt mycket på frakter. Speciellt med dagens Covid priser på frakt.

    • Axel Svensson

      Tesla tar betalt vad de kan ta betalt för bilarna, inte vad materialkostnaden i dem är. Ökar produktionskapaciteten efterfrågan så kommer de sänka priset.

    • Johnny Rosenberg

      Det är väl det som kallas marknadsekonomi? Om tillräckligt många betalar ett för högt pris finns ju ingen anledning att sänka. Så köp inte saker ni tycker är för dyra, så borde det väl lösa sig, eller?

      • Axel Svensson

        De som betalar tycker ju inte att priset är för högt, då hade de inte betalat. Det betyder dock inte att det saknas personer som tycker att det är för dyrt. De flesta tycker troligen att Teslas bilar är för dyra men tillräckligt många tycker inte det för att Tesla kan sälja det som de producerar.

  • Jolv

    Kul läsning. Hur ser laddkurvan ut för de nya 82kWh packen?

  • Mike

    Vet man något om det fortsatt kommer levereras SR+ från Kina med dessa batterier eller är det amerikanska bilar som gäller igen?