Tesla Model 3 SR+ förbättrade laddhastighet

M3_CCS

Sedan december i fjol har Tesla levererat sin instegsmodell Model 3 SR+ från deras fabrik i Shanghai, Kina. Bilarna hade en stor skillnad jämfört med de tidigare bilarna som levererades från USA: de hade inte litiumjon- utan järnfosfat batterier.

Många undrade hur bytet av batteriteknologi skulle påverka bilarna? Fanns det några för- och nackdelar med järnfosfatbatterier?

LiFePO4 batterier, även kallade LFP batterier har litium-järnfosfat istället för nickel, kobolt och andra dyra metaller i sina katoder. Boken Skaffa elbil förklarar skillnaderna mellan batterikemierna och konstaterar att “LiFePO4 batterier anses vara billigare och allmänt säkrare men har inte samma energidensitet, batterierna kan inte lagra lika mycket laddning”. Det är därför Tesla endast använder dem i sin Standard Range modell. Samma batteripack som ger 58 mils räckvidd med litiumjonbatterier ger endast 45 mils räckvidd med LFP batterier.

Till vardags medför LFP batterierna en stor fördel: de tål utan problem att laddas till 100%. Medan litiumjonbatterier åldras snabbare av att stå fulladdade långa tidsperioder tål LFP batterier det utan problem. Vilket medför att medan Tesla Model 3 LR rekommenderas endast laddas till max 90% till vardags får Model 3 SR+ laddas till 100%. Så LR modellens 58 mil är egentligen bara 52 till vardags.

Men ägarna som tog emot de första bilarna upplevde enorma problem kring laddningen. Till att börja med kunde inte bilarna laddas till 100%. Laddningen avbröts ofta innan batterierna blev fulladdade. Och snabbladdning blev en besvikelse med knappa 80 kW laddeffekt.

Det visade sig att batterimanagementsystemet BMS behövde flera laddningar på sig innan den lärt sig hur batterierna beter sig. Det sitter datorer i alla moderna elbilars batteripack som övervakar batterierna. De styr hur mycket el som får laddas i dem och hur mycket el de får leverera. Ett intelligent skyddsmekanism som ska se till att batterierna mår bra och håller länge. När bilarna levereras från fabriken är de fabriksnya (såklart). Batterierna hade monterats färdigladdade i bilarna och sedan har de kört endast några kilometer på fabrikens testbana och på och av färjorna innan de når kunden. De har aldrig laddats eller urladdats. Datorerna i batteriövervakningssystemet behöver däremot några laddningar och urladdningar på sig för att kalibrera systemet och våga släppa på full laddning. Tydligen är litiumjonbatterier lättare att förutspå och behöver inte lika mycket kalibrering som LFP. Det tog ägarna några laddningar innan de kunde nå 100% laddnivå.

Den långsamma snabbladdningen visade sig bero på liknande orsaker, fast på en annan nivå. Tesla hade tydligen strypt maximala laddhastigheten på bilarna innan de samlat tillräckligt med data på hur bilarnas batterier beter sig när de snabbladdas vid olika laddnivåer och temperaturer.
Den långsamma laddhastigheten försvann plötsligt när mjukvara version 2021.4.10 laddades ner till bilarna.

NewChargeCurveM3SR+

Tidigare laddade bilarna som allra mest 120 kW en kort sekund med helt urladdade batterier – sedan sjönk laddhastigheten snabbt till dryga 70 kW. Efter att batterierna var mer än 40% laddade började till och med den laddhastigheten dala.

Med nya 2021.4.10 mjukvaran fick man däremot över 150 kW laddeffekt som max som sedan linjärt dalade i takt med att batterierna blev mer och mer laddade. (Laddhastighet brukar alltid sjunka när batterier blir laddade i och med ökad inre resistans.)

Först misstänkte folk att den snabbare laddningen berodde på vårens ankomst. Batterier laddar långsammare i minusgrader. Men ganska snabbt visade sig att det var den nya mjukvaran som “låst upp” snabbladdningen.
Som vår medlem r33z rapporterade:

MIC_M3_142kW
Precis hemkommen från en 200mils resa Lund – Vemdalen – Lund
Min MiC SR+ med LFP fick uppdateringen 2021.4.10 medan jag var där uppe. Även om resan upp gick fint så gick resan ner ännu bättre. Den laddar fort nu. 10-70% SoC på under 20 min.

Det är skönt att höra att de första skräckrapportera om långsamma och avbrutna laddningar var just bara det, skräckrapporter. Efter några laddningar och en mjukvaruuppdatering får nu även kunder som köpt den billigaste Teslamodellen en pålitlig elbil som kan laddas snabbt och köra långt. Lägg märke till laddhastigheten i km/hr i ovan bild, som är en resultat av hög laddeffekt kombinerad med låg förbrukning.

Bookmark the permalink.