De revolutionerande sommar-och-vinterdäcken

VolvoXC40Recharge

Det väckte stor uppmärksamhet när Volvo för några veckor sedan tillkännagav att deras elbilar kommer levereras med året-runt däck. Många var oroliga för försämrad säkerhet när bilarna ska köra runt med samma däck på sommaren som på vintern.

Nu avslöjas dock detaljerna kring de revolutionernade nya däcken: åretruntdäcken på Volvos elbilar är de första med Pirellis nya QSS™ (Quattro Strato Stagioni) teknologi.

Det som framför allt skiljer sommar- från vinterdäck är gummiblandningen. På vintern måste en mycket mjukare gummiblandning användas, sommardäckens gummiblandning blir för hård i minusgrader.

QSS™ däcken har olika gummiblandning lager på lager. Sommargummi längst ut, vintergummi under den, sedan sommar igen, sedan vinter. De olika gummiblandningarna sitter lager på lager på däcken. I takt med att däcket slits kommer nya gummiblandningen fram lagom till nya årstiden. Man behöver inte längre byta däck – nya gummiblandningen som passar årstiden träder automatiskt fram när däcket sakta slits under sin livstid! Sommar, vinter, sommar, vinter – bytet av gummiblandning sker automatiskt.

M3white20

Glädjande nog tillkännagav även Tesla idag första April att även de går över till Pirellis nya revolutionerande QSS™ däck. Alla Tesla Model 3 som levereras från och med idag kommer få QSS™ däck.

Därför är det jätteviktigt att ange korrekt årlig körsträcka vid beställning. Kommer du köra 1500, 2000, 2500 eller ännu fler mil per år? Körsträckan bestämmer ju varje gummilagers tjocklek. Ett 3000-mila däck kommer ha dubbelt så tjocka lager av sommar- och vintergummi som ett 1500-mila däck.

Har du kört mindre än beräknat behöver du inte oroa dig. Bilhandlarna kommer erbjuda särskilda “däckslipardagar” där de med vinkelslip slipar bort eventuella kvarvarande lager av vintergummi inför sommaren. Första sådan dag hålls idag den 1 April och kommer bli ett årligt event.

Tesla planerar naturligtvis att istället låta autopiloten ta hand om saken. Genom våldsamma accelerationer och plötsliga panikbromsningar kommer bilen automatiskt slipa bort överflödig gummilager inför nya säsongen. Elon Musk avslöjade idag i ett tweet att de plötsliga panikbromsningarna autopiloten då och då gör är inte enbart till för att irritera folk – det var även ett test för att se hur pass bra systemet fungerade inför QSS-däcken.

Nästa gång din Teslas autopilot panikbromsar till synes utan anledning är det alltså för att justera lagertjocklek på dina QSS åretruntdäck. Elon Musk lovar att försöka begränsa sådana inbromsningar till endast 1 April från och med nu.

Mer information om QSS däcken hittar du här.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 5 Responses to De revolutionerande sommar-och-vinterdäcken

    1. Kenneth says:

      Man kan även lägga till om man ofta gör burn out, då blir sommarlagren tjockare. Man gör tydligen inte burn out lika ofta på vintern.

    2. Marcus Murwall says:

      Härligt! För att underlätta får de gärna färga gummilagerna också så att man tydligt ser att man slitet dem korrekt. Förslagsvis blå för vinter och röd för sommar.
      Då blir det väldigt tydligt. När du vårstädar bilen och gör den redo för sommaren är det bara till att ta fram en hyvel och dra lite försiktigt på samtliga däck tills dess att däcken är röda och fina.

    3. Robert Hedström says:

      Jag var på väga att skriva något syrligt men insåg dagens datum. 😀

    Lämna ett svar