Det har ryktats flera gånger förut att Tesla skulle kunna öppna upp sin Supercharger nätverk även för andra elbilar. Det senaste veckan har det kommit nya rykten om detta, fast med en lite annorlunda twist.
Redan när konceptet med Superchargers presenterades påstod Elon Musk att andra biltillverkare är välkomna att köpa in sig i laddnätverket. Tesla försökte få kontakt med andra biltillverkare för samarbete. Redan 2015 ryktades det om att en “europeisk, icke-tysk biltillverkare” var intresserad av samarbete. Senare ryktades det även om andra. Åren gick dock utan några avtal i hamn.
Redan 2015 i vår artikel Samarbete om Superchargers diskuterade vi främsta orsaken till varför ingen annan biltillverkare velat hoppa på Supercharger tåget:
Största problemet tror vi ligger på det psykologiska planet. De flesta biltillverkare skulle hellre såga av sig handen med en rostig slö morakniv än att låta sin framtids-halo-elbil bli fotograferad bredvid en laddare med värsta konkurrentens namn på. Det står ju TESLA med stora bokstäver på laddarna! Ingen vill deras kunder ska ens börja tänka på konkurrentens bilmodell!
Enligt de senaste rykten verkar Tesla nu vända sig direkt till slutkund istället. Vi måste betona att det fortfarande är väldigt vaga rykten men de kommer från Twitteranvändare som verkar ha insyn i Teslas planer.
Enligt dessa lösa rykten håller Tesla på att ta fram en adapter och en mobilapp. Kunder som har köpt en elbil från andra tillverkare ska kunna köpa adaptern och stoppa den i sina bilars ladduttag. Med adaptern ska de kunna ladda sina elbilar på Teslas Superchargers och betala sedan med mobilappen.
I USA har Tesla en helt egenpåhittad ladduttag som inte passar någon annan elbil än Tesla. Där kan inte säg en Volkswagen ID.3 ägare köra fram till en Supercharger och stoppa in sladden. De passar inte fysiskt.
Enligt ryktet ska då VW ID.3 ägaren i framtiden kunna köpa en Tesla adapter, skaffa Tesla appen och registrera sin kreditkort på den. Då kommer han kunna ladda sin VW ID.3 på Teslas Superchargers.
Märk väl att Tesla skulle i så fall inte göra någon affär med företaget Volkswagen utan gå direkt på slutkunderna. Privatpersoner som köpt en elbil skulle kunna skaffa Tesla-laddabonnemang på ungefär samma sätt de idag skaffar hos säg Electrify America som är en stor laddoperatör i USA.
Vi vet ingenting om ifall Tesla tänker öppna upp endast sitt amerikanska nätverk eller globalt. (Eller, som sagt var, ens om de verkligen tänker göra det öht.) Men vi vet att i Europa är det enklare:
När Tesla började montera sina nya Supercharger V3 snabbladdare i Europa märkte förvånade elbilister att alla kunde ladda på dem! Europeiska Superchargers är utrustade med standard CCS laddkontakt som rent fysiskt passar in i de flesta elbilars ladduttag. De gamla Supercharger V2 var låsta till att endast ladda Teslas bilar men för V3 verkade Tesla glömt begränsningen. Eller var det bara ett test? Tesla täppte efter någon vecka till möjligheten, nu kan inga andra bilar än Tesla ladda på europeiska Superchargers – men nu vet vi att det endast är en ren mjukvarubegränsning.
I Europa skulle Tesla kunna erbjuda laddning av andra tillverkares elbilar så länge de har CCS laddkontakt. Här skulle det inte ens behövas en adapter, bara att kunden skaffar Teslas app och öppnar konto.
Men vill vi att alla ska kunna ladda på Tesla Supercharger?
Som Teslaägare skulle det kännas surt att anlända till en Supercharger station full med andra bilar som laddar långsamt och blockerar. Det finns dock flera lösningar på det: Tesla skulle kunna öppna upp för andra bilar endast om de klarar minst säg 100 kW laddeffekt. Inga gamla Leaf som blockerar laddaren i timmar. (De har dessutom CHAdeMO uttag som ändå inte passar Supercharger.)
Eller att andra elbilar skulle ha en tidslimit, att de får ladda i max en halvtimme. Eller att endast ett fåtal stolpar per station öppnas upp för allmänheten. Säg att av 12 Supercharger stolpar är 4 öppna för alla medan övriga 8 är fortfarande reserverade endast för Teslaägare. Tack vare extra inkomsterna skulle Tesla kunna snabba på utbyggnaden av sitt laddnätverk. Fler Superchargers på fler ställen kommer även befintliga Tesla-kunder kunna njuta av.
Som ägare av någon annan elbil skulle man plötsligt få tillgång till ordentlig laddlösning över hela Sverige, hela Europa. Plötsligt skulle man kunna använda elbilen även till långresor. Tesla kommer säkert ha både en startavgift för att gå med i nätverket och dyrare kWh-avgifter men många kommer ändå lockas att skaffa sig tillgång till laddnätverket. Säg att de som äger en Audi, Volkswagen, Polestar eller annan elbil skulle behöva köpa tillgång till Supercharger nätverket för 2000 kronor och sedan betala 6 kronor per kWh. Många skulle nog nappa på ett sånt erbjudande.
Men är det en bra affär för Tesla? De skulle ju tappa en av sina främsta fördelar jämfört med konkurrenterna? Många väljer Teslas elbilar idag på grund av laddnätverket? Kommer inte Tesla tappa marknadsandelar?
Teslas filosofi sägs vara “påskynda världens övergång till hållbar energi”. Att släppa in även andra elbilar i laddnätverket är ju ett bra sätt att göra det. Men är det inte finansiellt självmord?
Tesla tjänar X antal kronor på varje bil de säljer. Kan de tjäna lika mycket pengar på någon annans elbil spelar det då ingen roll att det inte var just de som tillverkat bilen. Nu kommer Tesla inte tjäna lika mycket pengar, men de kanske räknar med att de ökade inkomsterna från Supercharger nätverket skulle kunna kompensera inkomsterna från minskade bilförsäljningen?
Tesla räknar kanske dessutom med att tillräckligt många kommer köpa deras bilar även på andra meriter än laddnätverket. Då kan de fortsätta expandera i rekordfart även i framtiden, trots ökad konkurrens. Drygt 9% av alla bilar sålda 2020 var elbilar i Sverige. Vilket betyder att elbilar fortfarande har över 90% kvar att erövra. Tesla kommer inte kunna göra det ensam.
Så, alla vinner? Nja, det finns faktiskt en förlorare ifall Tesla verkligen skulle öppna upp för alla: de andra laddoperatörerna. Det blir svårt för dem att motivera och finansiera utbyggnaden av sina laddnätverk om kunderna istället väljer Teslas. Ionity har de tyska biltillverkarna bakom sig – men hur ska det gå för de andra? Och om några laddoperatörer går under (eller bara slutar bygga ut sina nät), har vi då verkligen kommit närmare att “påskynda världens övergång till hållbar energi”?
Vi får se hur det blir med det här ryktet. Ifall det finns någon substans bakom det hela.
Vad tycker du? Skulle det vara en bra idé av Tesla att erbjuda slutkunder, de som köpt en annan elbil än Tesla att få ladda på Superchargers? Berätta vad du tycker i kommentarsfältet nedan!