Det har ryktats flera gånger förut att Tesla skulle kunna öppna upp sin Supercharger nätverk även för andra elbilar. Det senaste veckan har det kommit nya rykten om detta, fast med en lite annorlunda twist.
Redan när konceptet med Superchargers presenterades påstod Elon Musk att andra biltillverkare är välkomna att köpa in sig i laddnätverket. Tesla försökte få kontakt med andra biltillverkare för samarbete. Redan 2015 ryktades det om att en “europeisk, icke-tysk biltillverkare” var intresserad av samarbete. Senare ryktades det även om andra. Åren gick dock utan några avtal i hamn.
Redan 2015 i vår artikel Samarbete om Superchargers diskuterade vi främsta orsaken till varför ingen annan biltillverkare velat hoppa på Supercharger tåget:
Största problemet tror vi ligger på det psykologiska planet. De flesta biltillverkare skulle hellre såga av sig handen med en rostig slö morakniv än att låta sin framtids-halo-elbil bli fotograferad bredvid en laddare med värsta konkurrentens namn på. Det står ju TESLA med stora bokstäver på laddarna! Ingen vill deras kunder ska ens börja tänka på konkurrentens bilmodell!
Enligt de senaste rykten verkar Tesla nu vända sig direkt till slutkund istället. Vi måste betona att det fortfarande är väldigt vaga rykten men de kommer från Twitteranvändare som verkar ha insyn i Teslas planer.
Enligt dessa lösa rykten håller Tesla på att ta fram en adapter och en mobilapp. Kunder som har köpt en elbil från andra tillverkare ska kunna köpa adaptern och stoppa den i sina bilars ladduttag. Med adaptern ska de kunna ladda sina elbilar på Teslas Superchargers och betala sedan med mobilappen.
I USA har Tesla en helt egenpåhittad ladduttag som inte passar någon annan elbil än Tesla. Där kan inte säg en Volkswagen ID.3 ägare köra fram till en Supercharger och stoppa in sladden. De passar inte fysiskt.
Enligt ryktet ska då VW ID.3 ägaren i framtiden kunna köpa en Tesla adapter, skaffa Tesla appen och registrera sin kreditkort på den. Då kommer han kunna ladda sin VW ID.3 på Teslas Superchargers.
Märk väl att Tesla skulle i så fall inte göra någon affär med företaget Volkswagen utan gå direkt på slutkunderna. Privatpersoner som köpt en elbil skulle kunna skaffa Tesla-laddabonnemang på ungefär samma sätt de idag skaffar hos säg Electrify America som är en stor laddoperatör i USA.
Vi vet ingenting om ifall Tesla tänker öppna upp endast sitt amerikanska nätverk eller globalt. (Eller, som sagt var, ens om de verkligen tänker göra det öht.) Men vi vet att i Europa är det enklare:
När Tesla började montera sina nya Supercharger V3 snabbladdare i Europa märkte förvånade elbilister att alla kunde ladda på dem! Europeiska Superchargers är utrustade med standard CCS laddkontakt som rent fysiskt passar in i de flesta elbilars ladduttag. De gamla Supercharger V2 var låsta till att endast ladda Teslas bilar men för V3 verkade Tesla glömt begränsningen. Eller var det bara ett test? Tesla täppte efter någon vecka till möjligheten, nu kan inga andra bilar än Tesla ladda på europeiska Superchargers – men nu vet vi att det endast är en ren mjukvarubegränsning.
I Europa skulle Tesla kunna erbjuda laddning av andra tillverkares elbilar så länge de har CCS laddkontakt. Här skulle det inte ens behövas en adapter, bara att kunden skaffar Teslas app och öppnar konto.
Men vill vi att alla ska kunna ladda på Tesla Supercharger?
Som Teslaägare skulle det kännas surt att anlända till en Supercharger station full med andra bilar som laddar långsamt och blockerar. Det finns dock flera lösningar på det: Tesla skulle kunna öppna upp för andra bilar endast om de klarar minst säg 100 kW laddeffekt. Inga gamla Leaf som blockerar laddaren i timmar. (De har dessutom CHAdeMO uttag som ändå inte passar Supercharger.)
Eller att andra elbilar skulle ha en tidslimit, att de får ladda i max en halvtimme. Eller att endast ett fåtal stolpar per station öppnas upp för allmänheten. Säg att av 12 Supercharger stolpar är 4 öppna för alla medan övriga 8 är fortfarande reserverade endast för Teslaägare. Tack vare extra inkomsterna skulle Tesla kunna snabba på utbyggnaden av sitt laddnätverk. Fler Superchargers på fler ställen kommer även befintliga Tesla-kunder kunna njuta av.
Som ägare av någon annan elbil skulle man plötsligt få tillgång till ordentlig laddlösning över hela Sverige, hela Europa. Plötsligt skulle man kunna använda elbilen även till långresor. Tesla kommer säkert ha både en startavgift för att gå med i nätverket och dyrare kWh-avgifter men många kommer ändå lockas att skaffa sig tillgång till laddnätverket. Säg att de som äger en Audi, Volkswagen, Polestar eller annan elbil skulle behöva köpa tillgång till Supercharger nätverket för 2000 kronor och sedan betala 6 kronor per kWh. Många skulle nog nappa på ett sånt erbjudande.
Men är det en bra affär för Tesla? De skulle ju tappa en av sina främsta fördelar jämfört med konkurrenterna? Många väljer Teslas elbilar idag på grund av laddnätverket? Kommer inte Tesla tappa marknadsandelar?
Teslas filosofi sägs vara “påskynda världens övergång till hållbar energi”. Att släppa in även andra elbilar i laddnätverket är ju ett bra sätt att göra det. Men är det inte finansiellt självmord?
Tesla tjänar X antal kronor på varje bil de säljer. Kan de tjäna lika mycket pengar på någon annans elbil spelar det då ingen roll att det inte var just de som tillverkat bilen. Nu kommer Tesla inte tjäna lika mycket pengar, men de kanske räknar med att de ökade inkomsterna från Supercharger nätverket skulle kunna kompensera inkomsterna från minskade bilförsäljningen?
Tesla räknar kanske dessutom med att tillräckligt många kommer köpa deras bilar även på andra meriter än laddnätverket. Då kan de fortsätta expandera i rekordfart även i framtiden, trots ökad konkurrens. Drygt 9% av alla bilar sålda 2020 var elbilar i Sverige. Vilket betyder att elbilar fortfarande har över 90% kvar att erövra. Tesla kommer inte kunna göra det ensam.
Så, alla vinner? Nja, det finns faktiskt en förlorare ifall Tesla verkligen skulle öppna upp för alla: de andra laddoperatörerna. Det blir svårt för dem att motivera och finansiera utbyggnaden av sina laddnätverk om kunderna istället väljer Teslas. Ionity har de tyska biltillverkarna bakom sig – men hur ska det gå för de andra? Och om några laddoperatörer går under (eller bara slutar bygga ut sina nät), har vi då verkligen kommit närmare att “påskynda världens övergång till hållbar energi”?
Vi får se hur det blir med det här ryktet. Ifall det finns någon substans bakom det hela.
Vad tycker du? Skulle det vara en bra idé av Tesla att erbjuda slutkunder, de som köpt en annan elbil än Tesla att få ladda på Superchargers? Berätta vad du tycker i kommentarsfältet nedan!
Funderar på att köpa en Tesla just pga deras Laddningsnätverk är överlägset.
Om dessa öppnas för andra märken kan jag mycket väl tänka mig att köpa ett annat märke (som säkert inte är lika bra, men betydlig billigare) eftersom merparten av alla laddningar kommer ske hemma, men de gånger som man åker på långresor vill man ha ett bra laddningsnätverk att tillgå, speciellt om man köper en bil med kortare räckvidd än Tesla’s.
Med fler betalande kunder kan Tesla öka takten i utbyggnad av sina supercharger. Det kan bli en vinn-vinn situation för alla med Tesla bilar att det blir ett större nät. Tesla kommer knappast att öppna nätet för dropp-in kunder. Jag tror att det kommer att krävas ett premium abonnemang för att få ladda, vilket per automatik tar bort rätt många långsamt laddande bilar.
Jag tror det vore bra om Tesla öppnade upp sitt laddnätverk för andra bilar. Dock så bör prissättningen vara sådan att andra aktörer kan konkurera, de måste gå med ordentligt med vinst. Det vore nog också smart om de gjorde det som en stängd beta lösning där de undan för undan bjuder in nya användare så att deras laddnätverk inte blir överfullt från en dag till en annan.
Först känner jag mig kluven men på sikt är det säkert rätt väg att gå. Man ser ju redan idag att det väldigt ofta är glest med bilar som laddar och det kostar mycket för Tesla att underhålla och framförallt expandera nätverket. Så, jag tror det är ett måste i framtiden att de öppnar upp nätverket!
Köpte nyss model 3, och en av de främsta anledningarna var laddnätverket. Hade inte Teslas nätverk funnits hade jag kört med en hybridbil. Om nätverket öppnas så hade kanske en annan elbil varit aktuell, dock är det få som matchar räckvidden + kvalitén/bilens känsla +pris. Antingen har de bättre kvalité, men då är räckvidden kass, eller så är priset väldigt mycket dyrare. Är räckvidden ok, och priset billigare eller runt samma som Model 3 så är bilens kvalité/känsla oftast sämre, åtminstone enligt mig. Tänk Hyundai Kona
Tror ID.4 hade varit det bästa valet om för mig, dock tråkigare än Teslan. Så öppnar de laddnätverket finns det en liten risk för Tesla att de förlorar mig som bilkund. Dock måste de andra tillverkarna jobba på interiören och infotainmentsystemet. De är så sjukt kassa på det
Jag tror personligen att laddnätverken kommer spela mindre roll ju bättre batteritekniken blir, vilket kanske är en av orsakerna till möjligheten att öppna upp SuC för andra märken. Idag kör jag till vardags ofta sträckan Stockholm-Övik (47 mil) mellan mina två boenden, med ett laddstopp som ofta sker i Hudiksvall. Har beställt plaid+ och när den väl kommer så behöver jag förmodligen inte stanna för att ladda över huvud taget, så där blir det då en plats över till någon annan på SuC. Men såklart, ska man använda sin elbil istället för flyget för semester (vilket jag hoppas blir verklighet för allt fler) så kommer en bättre infrastruktur vara en stor fördel.
Tror det är rätt i sak men fel i tid. Just nu “väller” det ut konkurrenter på marknaden och då är SuC-nätverket en klar konkurensfördel. I framtiden kommer marknaden vara mer mättad och elbilar inte så hipt då kan det bli en bra inkomstkälla.
Då kan man fråga sig om ionity är ett finansiellt självmord. de låter andra (inkl testa, eller rättare sagt framför allt tesla eftersom de är många och är de som mest kan tillgodogöra sig laddhastigheten).
Men detta kan bli en inkomstström. (istället för en kostnad). Det gör inget om de utnyttjas. En hav av laddställen som inte används är inte bra det heller.
Deras affärsmotto är att accelerera omställningen och då är det ett bra sätt. Andra har öppnat upp sina nätverk.
Om det innebär att fler SuC stationer byggs så är det ju kanon att andra får tillgång. Det största hindret många ser med elbilar (även Teslas nätverk måste byggas ut även om det är bäst i klassen) är ju att antalet snabbladdare är på tok för få. Räckvidden behöver inte bli bättre än vad Tesla har idag om det fanns fler SuC. Bättre då att fokusera på att bilarna blir lättare ju bättre batterierna blir samt att laddhastigheten kan ökas under hela laddcykeln.
Vore bra om bilar med laddkapacitet under 100 kW inte hade tillgång. Det går ju också ha högre kostnad efter tex 30 min som nämnts.
Om detta skulle genomföras ”idag” skulle nog en del välja andra märken än Tesla. När/Om det blir ett likvärdigt nätverk på marknaden så står de inför samma dilemma så det gäller att ha bilar som kan konkurrera utan fördelen med ett eget laddnätverk. Bättre för oss alla som gillar elbilar!
Nu säljs ju inte ID3 i USA…… Skämt åsido, i USA säljs ID4 med 3 års fri laddning på Electrify America stationer så under den tiden blir det nog i huvudsak EA för VW ägare.
Hur skulle det funka rent praktiskt kan man undra? Redan nu kan det på vissa ställen vara knepigt att placera bilen rätt vid laddaren, i synnerhet när det är otydliga markeringar på marken. Alla Teslor har i alla fall samma förutsättningar vad gäller ladduttagets placering så hur stort kaos skulle det bli när andra tillverkares bilar börjar parkera utifrån vad som passar bäst för just den bilen? Ja, möjligen att tillåta bilar med ladduttaget vänster bak eller höger fram (kanske tom mitten fram/bak kunde funka) övriga bilar? Nja, jag är skeptisk att det alls skulle bli aktuellt. Skulle vara om man fick med en 2 meters adapterkabel isf.