Engelska OX Global Vehicle Trust försöker som så många andra ta fram en eldriven lastbil. Men deras lastbil ska inte köra ändlösa mil på motorväg – utan ta sig fram på “väglösa vägar” i tredje världen.
Lastbilen OX är nyskapande på väldigt många sätt. Till att börja med levereras den i platta lådor, mottagaren får montera ihop den som en IKEA-möbel. Två män sägs kunna skruva ihop den på sex timmar.
Istället för att skeppa en eller två lastbilar i en container kan man få plats med 6 byggsatser, vilket minskar leveranskostnaderna. (Och bilen byggs ihop av lägre avlönad lokal arbetskraft.)
Karossen består av spånskivor och lastbilen är designad för att vara lättbyggd och lättservad. Alla tre framfönstren är till exempel exakt lika stora för att kunna bytas sinsemellan, likaså höger- och vänsterdörr. Föraren sitter i mitten för att slippa olika varianter beroende på höger- eller vänstertrafik. Två passagerare kan få plats på var sin sida föraren.
De första OX prototyperna som togs fram 2018 hade förbränningsmotorer men ganska snart insåg företaget bakom eldriftens fördelar och den senaste prototypen som just nu testas live i Rwanda är eldriven.
OX lastbilen är 4.68 meter lång, 2.07 meter bred och 2.39 meter hög. Den har 2.96 meters axelavstånd och 25 cm markfrigång. 8.8 kubikmeter lastutrymme som kan ta 1800 kg last. Trots enbart framhjulsdrift har den enastående terrängegenskaper, klarar 40 grader uppför, 53 graders nerförsluttning och 1.3 meter djupa vattendrag.
OX har inte avslöjat batterpackets storlek men menar att med full last klarar lastbilen 10 mil på en laddning. Tycker du det låter lite kom då ihåg att OX inte kommer tugga motorvägsmil utan skeppa bönders last till närbelägna marknaden.
Förutom själva lastbilen planerar OX skapa en hel ekosystem kring transport. Det är inte bönderna själva som ska köpa lastbilen, de har inte råd med den. De ska istället kunna beställa körning av sina varor till marknaden via 2G telefoner (ja, till och med fattiga bönder i Afrika har tillgång till mobil nuförtiden). OX föraren kan plocka varor från flera bönder på väg till marknaden.
Företaget som tillverkar OX hoppas kunna erbjuda en snabb och billig transportsätt åt bönder i fattiga länder. Där de idag enbart har cykel eller enkla oxkärror som alternativ. Eller gamla dieseldrivna lastbilar. Tack vare eldrift blir OX inte enbart renare för miljön – även driften blir billigare i länder med dyra bränslepriser men gott om solsken för solceller. Många utvecklingsländer satsar även på vatten- och vindkraft. Men till och med om OX laddas med dieselgenerator kommer den förbruka mindre bränsle än om motorn skulle sitta under motorhuven. OX laddar sina batterier i nerförsbacke och står aldrig på tomgång. De första lastbilarna i Rwanda levererar kaffebönor från plantage på höga höjder till inköpare i dalarna. Bromsenergin i de branta nerförsbackarna laddar batterierna inför återfärden uppåt igen.
TCS fyra år sedan: Världens största ellastbil
Världens största ellastbil kan ta 65 ton last och har oändlig räckvidd. Den behöver aldrig laddas utan behöver urladdas med jämna mellanrum för att kunna fungera!