Eldriven bärplansbåt i Stockholms lokaltrafik

Candela_P-30

Svenska elbåttillverkaren Candela kommer nästa år sjösätta första prototypen av en eldriven färja. Vi har tidigare skrivit om deras exklusiva elbåt Candela 7 och vi har även haft provkörningsevent med den.

Candela 7 var -som namnet antydde- 7 meter lång. Med sina 42 kWh batterier kom den runt 50 nautiska mil i 22 knop (9 mil i 40 km/h).

Candela P-30 kommer bli 12 meter lång, ha en kapacitet på 30 personer och en räckvidd på 60 sjömil i 23 knop (111 km i 42 km/h). Toppfarten blir 30 knop, 55 km/h.

Sjösättning sker fjärde kvartalet 2022, varefter fartyget ska gå i sex månaders testtrafik hos tillverkaren. Projektet på 20 miljoner kronor finansieras till hälften av Trafikverkets Forsknings- och Innovationsportfölj och till hälften av tillverkaren. Om projektet går som beräknat är det meningen att båten ska börja åka reguljär lokaltrafik i Stockholm 2023. Med förhoppningsvis fler båtar sen både lokalt och internationellt. Designen sägs vara skalbar ända upp till 300 passagerare.

Candela_P-30_2

Elbilar brukar få kortare räckvidd ju snabbare man åker. Det är luftmotståndet som ökar när man kör fortare och det går åt mer och mer energi för att övervinna den. Vätskor bjuder på oerhört mycket mer motstånd än gaser, båtmotorns förbrukning sticker snabbt iväg med ökad fart. I stort sett allt över 10 km/h kräver enorma mängder energi. Vill man åka långt får man köra sakta. Vill man åka snabbt kommer man inte så långt. Det skulle behövas gigantiska batteripack. Naturens lagar är hårda.

Candela har hittat en väg att “fuska” sig runt naturlagarna: går det åt mycket energi att driva båten i vattnet får väl båten låta bli att åka i vattnet. Elon Musk brukar ofta prata om “first principle”, att spåra problem ända tillbaka till de grundläggande naturlagarna för att hitta nya lösningar. Candelas ingenjörer gick ett steg längre: istället för de naturlagar de inte gillade valde de nya, bättre.

Tvärs under skrovet har de placerat en stor vinge i kolfiber. När båten accelererar genererar vingprofilen lyftkraft som lyfter hela båten ur vattnet. Bak vid de båda propellrarna finns två mindre vingar för balansens skull.

Candela 7 var byggd helt i kolfiber för att få en lätt med vridstyv skrov. Tillverkaren har inte berättat än om även P-30 kommer få kolfiberskrov eller om den kommer att tillverkas av enklare, billigare material.

Förutom hastighet kommer eldriften och bärvingarna även ge båten lägre driftskostnader. Var fartyget sätts in är ännu ej klart, men beräkningar tyder på att  till exempel på linjen 83X Vaxholm – Slussen skulle Candela P-30 kunna spara 5,2 miljoner SEK i driftskostnader per år. Det är en besparing på 40%. Restiden kortas med 15 minuter.

Enligt företagets hemsida kostar bränslet för en dieselfärja med 30 passagerare runt €35 i timmen, plus €10 i timmen för servicekostnader. Med eldrift minskar förbrukningen till endast €5 i timmen och tack vare elmotorernas mindre servicebehov minskas även servicekostnaderna till €1. Dieselbåten spyr dessutom ut avgaser, drygt 152 kg CO2 i timmen.

Candela_P-30_int

Candela P-30 nos är utformad för enkel och snabb angöring vid brygga. Det finns 28 sittplatser för passagerare plus utrymme för rullstol, cykel eller barnvagn.

Redan när vi testkörde Candela 7 slogs vi av hur annorlunda den är mot andra båtar. Candela pratar om “takeoff”, “flyga” och “landning” och redan efter första “takeoff” är det lätt att förstå varför. Man ger full gas och båten börjar accelerera. Efter några sekunder övergår dock skutt-skutt-skuttandet över vågorna till stillhet när båten höjer sig. Man flyger fram helt vibrationsfritt över vågorna, utan ens en svallvåg efter sig. Trots full fart kan man prata i normal samtalston. Plötsligt ter sig alla andra båtar som rena stenåldern jämfört med Candela. Elektrifieringen är inte bara där för att minska på utsläppen. Vingen är inte där bara för att öka på räckvidden. De två kombinerat ger en helt annan åkupplevelse än konventionella båtar. Man får samma aha-upplevelse som första gången man körde en Tesla.

Passagerarna ombord på P-30 kommer uppleva en mjukare åktur än allt annat, inklusive tunnelbana och stadsbussar. Så länge vågorna är mindre än en halv meter i alla fall. För träffar båten en meterhög våg slår den emot skrovet, bromsar ner båten och får den att tappa lyftkraft så båten ramlar ner i vattnet med en plums liknande Flumeride på Liseberg. Tur att P-30 kommer ha tak på passagerarutrymmet.

Candela är ett litet företag på Lidingö med 50 anställda som har specialiserat sig på elbåtar. Förutom att ha anställt flera före detta Tesla-anställda verkar de även följa Teslas utvecklingsfilosofi: att först utveckla en sportbil/båt i kolfiber och sedan låta inkomsterna från den bekosta utvecklingen av större, billigare mer tillgängliga fordon.

 


Candela7TCS ett år sedan: Elbåten Candela 7

Läs mer om elbåten Candela 7 och vår provkörning av den!

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 4 Responses to Eldriven bärplansbåt i Stockholms lokaltrafik

    1. Jan-Erik Sebestyen says:

      Ska bli superroligt att följa detta. Inte hänt mycket nytt på båtfronten sedan Samuel Owen, Kanske kan bli en renässans får båttrafik i Stockholms skärgård (som sträcker sig från Arboga i väster till Sandhamn).
      Storhetstiden får skärgårdstrafiken var annars årtiondena kring sekelskiftet 1900, som vi f.ö. kommer att ha en liten utställning om i Museet Kvarnvikens Kvarn & såg framöver.

    2. Peter S says:

      Jag hoppas verkligen det här slår igenom. Det enda som gör mig lite frågande är varför bärplansbåtar aldrig riktigt slagit igenom tidigare. Även om de har en väldigt kraftig synergi tillsammans med eldrift så skulle ju dieseldrivna bärplansbåtar också vara ett stort lyft jämfört med dagens konventionella båtar när det gäller hastighet och bränsleförbrukning.

      • Axel Holm says:

        Min uppfattning (som följer båtvärlden lite på kvartsfart) är att båtvärlden är ganska konservativ och även bärplan/hydrofoils funnits ett tag så har det betraktats lite som sciencefiction och som alltför avancerad teknik för att använda till bruks/nöjes båtar utan enbart till prestandamonster som de nya americas cup båtarna.

      • Filip says:

        Det är svårt att få till bra. De med fasta hydrofoils går djupt och går lätt sönder om man kör på någonting. För större båtar är vinsten inte lika stor.

    Lämna ett svar