Det gör så ont i mitt hjärta varje gång jag hör någon berätta om hur de har blivit attackerade av “Teslasekten”. Som nu senast händelserna Jan “Flash” Nilsson skrev om i sin krönika på Auto Motor & Sport: “Hatet i diskussionen elbil vs fossilbränsle ökar”
I mars skrev han en krönika “Jag hatar batterier!” där han berättade att han iofs gillar bilar som går på el men hatar batterier. Han har dålig erfarenhet av att ständigt behöva köpa nya startbatterier till sina bilar och även batterier till andra eldrivna prylar. Han skrev att han har “noll förtroende för batterier och sist men inte minst, jag har väldigt många negativa erfarenheter av just batterier”. Han gillade heller inte elmotorsport.
“Vad hände när jag skrev det i min krönika?” skriver Jan i sin uppföljningsartikel. “Jo, påhoppen haglade! Jag var gammal, hade noll koll, var kvar i historien och fattade inte framtiden, jag var teknikfientlig och gillade inte utveckling. Jag var också IQ-befriad och helt enkelt dum i huvudet, och en tydlig föredetting som inget förstod och inte skulle ha respekt.”
Liknande tendenser ser man även på annat håll. Som när en Teslaägare(!) ger en positiv recension av elbilen Mustang Mach-E och får ta emot hot på sociala medier. Eller när skribenten Fred Lambert på sajten Electrek efter tusentals positiva artiklar skrev några som granskade Teslas arbetsmiljöförhållanden och bilbränder. Även han blev överöst av negativa kommentarer, personangrepp och rena hot.
“Vad har skapat denna polarisering” undrar Jan Nilsson i sin krönika. “Att gilla elbilar eller inte delar upp bilköpare i två grupper.” “Ordkriget mellan de två lagen ‘el vs bensin’ trappas upp hela tiden.”
Av många uppfattas jag som “sektledare för den där Tesla-sekten”. Låt mig därför en gång för alla vara helt kristallklar: man ska aldrig mobba eller hota någon på grund av hans åsikter eller bilval!
Tycker jag personligen att Jan Nilsson har helt fel om batterier i sin artikel? Javisst! Kan jag tänka mig att försöka överbevisa honom genom att radda upp fakta som motsäger hans ståndpunkt? Javisst! Kallar jag honom för dum i huvudet för det? Nej, naturligtvis inte. Skickar jag hot och dumma kommentarer till honom? Nej, aldrig i livet.
Som elbilist får man nästan dagligen höra skeptiska människor uttala sig negativt om elbilar. Då gäller det att på ett hövligt sätt försöka bemöta kritiken. Mota myt med fakta. Berätta hur elbilen passar ens behov samtidigt som man ska vara ödmjuk inför faktum att andra människor kanske har andra behov.
Det brukar sägas att gemene man ligger runt fem år efter utvecklingen inom områden man inte är intresserad av. Jag erkänner villigt att jag har ingen aning om de senaste nyheterna inom säg till exempel skidskytte. Om jag träffar någon som kan mycket om ämnet, kanske tävlar inom skidskytte blir jag bara glad om hon fyller i mina kunskapsluckor och berättar om de senaste häftiga gevär som har kommit eller ny teknik att kasta den på ryggen eller vad som kan ha hänt där (som sagt, ingen aning). Men jag blir bara ledsen om skidskytten kallar mig för en IQ-befriad bakåtsträvare. Och känner då inget nöje i att försöka ta reda på mer om skidskytte heller.
Man måste ha ett öppet sinne och vara hövlig. Jag mejlväxlar till exempel ofta med Per. Per hatar elbilar i allmänhet, Tesla i synnerhet och företagets VD Elon Musk framför alla andra här på vår jordklot. Han brukar skicka mig länkar till kritiska artiklar, beskriva vilket bluff han anser elbilar är. Jag brukar då svara honom med länkar till andra artiklar. Vi har diametralt olika åsikter – men ingen av oss har någonsin uttalat några okvädesord om den andre. Tvärtom brukar vi önska varandra God Jul, Glad Påsk mm.
Vi på Tesla Club Sweden har ett onlineforum, öppet för alla. Vår viktigaste regel står på forumets förstasida: “När du skriver inlägg håll hövlig ton. Personpåhopp modereras och kan resultera i avstängning.” Jag som forum-moderator har aldrig någonsin stängt av någon för att de har skrivit skit om elbilar. Däremot har jag stängt av flera elbilister som har gått till personangrepp. Man ska diskutera det någon säger – inte vad man anser om personen som säger det.
Det finns folk som sprider uppenbart felaktiga myter om elbilar. Ibland för att de inte har hängt med i den enormt snabba utvecklingen. Det de säger stämde kanske för några år sedan men inte längre. Det rätta sättet att bemöta dem är att på ett hövligt sätt berätta om hur det egentligen ligger till. Gärna genom att hänvisa till utredningar och andra fakta om elbilsmyter.
Det finns de som anser att elbilar inte passar deras behov. (Som då dessutom ibland drar slutsatsen att de då inte kan passa någons behov.) Ska man då kalla dem saker – eller inse att olika människor kanske faktiskt har olika behov? Det är nog bättre att få dem inse att folk har olika behov, det som inte passar dem kanske passar andra. (Och fråga sen hur pass säkra de är att de verkligen har sådana behov att ingen nuvarande eller framtida elbil kan passa dem?)
Ännu mer konstigt blir det när vissa tycker att en elbil måste ha ett Tesla-märke i nosen annars är den inte bra. Vi måste inse att alla bilar har olika för- och nackdelar. Som sammantaget passar olika människors behov olika bra. Annars skulle ju alla här i världen köra en och samma bilmodell. Att klanka ner på andra elbilar är inte rätt väg till att “påskynda världens övergång till hållbar energi” – för det är det som är Teslas motto, inte att bli enda elbilstillverkaren i världen.
Polarisering är en mycket oroande tendens inom samhället. Folk samlas i olika grupperingar och det pratas mycket om “vi” och “de där andra”. Man har tappat förmågan att förstå att människor kan ha olika uppfattningar om saker utan att för den skull vara dumma i huvudet. Verkligheten är sällan så svart och vitt som man inom gruppen vill tro. Tendensen finns tyvärr både inom politiska partier, organisationer som till exempel Bensinupproret och ja, även bland elbilister och oss på Tesla Club Sweden. Vi måste göra allt i vår makt att motverka den utvecklingen.
Nästa gång någon säger något helt uppåt väggarna fel om elbilar tänk på att det är en människa av kött och blod som har sagt det. Han har sagt något som du vet är fel inte för att han är IQ befriad dum i huvudet – utan för att han tror sig veta annorlunda än dig. Då gäller det att bemöta det han säger med fakta, inte med en amatörpsykologisk analys av hans mentala status.
TCS ett år sedan: AI världsherravälde
“Vad har skapat denna polarisering” undrar Jan Nilsson i sin krönika. Författaren Stuart Russel har en kanske något överraskande teori om det i sin bok Human Compatible: det är artificiell intelligens som har tagit över världen – utan att vi märkt det! Tyvärr verkar han ha en poäng där.
Bra artikel. Säger man något kritiskt så har man alltid fel. Som typ, att Teslas självkörning kaske inte är bäst i världen.
https://www.di.se/nyheter/ny-ranking-google-bolaget-bast-pa-sjalvkorande-bilar-tesla-samst/
Nu menade jag när de säger något uppenbart fel. Att Waymos självkörande teknologi (just nu) ligger före Teslas är inget att argumentera om: de har ju självkörande robotaxis ute på vägarna utan mänsklig chaufför – Tesla har det inte.
Nja. Det är som att säga att 20 balter med spadar ligger före när det gäller att bygga fibernät, eftersom de redan börjat handgräva ett dike. Till skillnad från mig, som byggt en kabelplog med trumhållare, som automatiskt förlägger fiberdukten på rätt djup och kan plöja ner flera kilometer om dagen bästa fall. Jag ska bara svetsa ihop det sista och montera trumhållaren och tanka traktorn…
Vem har bäst _teknologi_? Och spelar det någon som helst roll vem som är först ute på åkern och gräver i det läget?
Spelar det någon roll när det handlar om vilka som är före med robottaxi som är ute och kör? Att jämföra det med balter låter som en som är bitter. Det skulle vara om balterna lagt flera mil och kopplat in hushåll medans du testar din traktor. bäst teknologi är oväsentligt i sammanhanget.
Min stad var först (en av de första då det finns missunnsamma personer) med att elektrifieras i Europa. Men det betyder inte att staden blivit Silicon Valley för det.
Jag menar att bäst teknologi är ALLT i sammanhanget. Man bygger inte fibernät snabbt genom att uppfinna bättre spadar och ha mycket folk som använder dem. Då blir det inte fiber till alla pga för dyrt. Det kanske funkar i begränsade villaområden, men inte mer. Och likaså självkörande bilar – den så kallade rankingen ovan tar tex hänsyn till en massa oväsentliga parametrar som företagets ekonomi, marknadsföring, och verkar ge höga poäng bara man har testförare som övervakar “autonom” körning. Samtidigt som Tesla inte rapporterar några autonoma mil alls, pga inte så de jobbar.
Ska man jämföra så måste man fokusera på det väsentliga för målet att alla bilar om 10 år ska kunna vara självkörande överallt: Skalbarhet och kostnad. Den tänkta lösningen måste fungera överallt, utan en massa specialhjälpmedel, och kunna byggas in i alla bilar till en rimlig kostnad. Det pekar på en datadriven lösning – och då behöver man samla in enorma mängder kördata. Och hur löser man det…
@disqus_vXNqsliGEs:disqus Jag vet att du är hyffsat objektiv men en del menar att det finns inget bättre än Teslas FSD. Om jag förstått det hela rätt så är självkörningen rätt bra men övervakningen av föraren är det inte. Vad är det som definierar självkörning? Själv tror jag dock Tesla valt en svår väg med bara kameror. Oj , det blev lite off topic här.
Själv så vet jag inte vilken lösning som är bäst och kommer gå vinnande ut (trots att jag jobbat med detta i ett par år), men att jag kan köpa Teslas argument att det kan vara en poäng att de kan slippa komplexiteten mjukvarumässigt (behöver ingen komplett sensor fusion) och hårdvarumässigt (billigare att tillverka bilarna).
Sensor Fusion är ett extremt komplext och svårt område att få till på ett tillförlitligt sätt (men bra i just de scenarion där det väl fungerar). Kan vara så att det är bättre strategi att komma framåt genom att helt enkelt skippa den delen.
Så svaret på din fråga kan vara främst fyra (4) olika huvudorsaker att medvetet inte använda flera olika typer av sensortekniker för full AD; kostnad för mjukvarustacken (som blir högre med ökad komplexitet att få till Sensor Fusion), kostnad för hårdvaran i bilarna, säkerhet (att fusionera sensordatan kan vara svårt och mer oförutsägbart, och därmed svårare att garantera rätt beslutsprocess), och time to market (förutom ökad kostnad pga. ökad komplexitet att få till Sensor Fusion, så fördröjer man även kalendertiden att komma ut med fungerande system på marknaden).
Säger inte att det är rätt väg att gå. Det får framtiden avgöra, och är som sagt själv till skillnad från alla svart/vita åsikter om detta på TCS av många medlemmar, osäker på detta (fast jag jobbat med det). Vad jag däremot skulle påstå är att det absolut kan finnas flera logiska rationella skäl till att det eventuellt skulle kunna vara så.
Ajaj, nu gjorde du nästan en Fredelectric-hädelse… Bra artikel!
Jag skulle vilja hävda att båda leder. Waymo är ledande inom att leverara robotaxis till konsumenter. Tesla är ledande inom att leverera självkörande funktioner till konsumenters bilar.
Tyvärr är det så att media – både affärspress och vanliga tidningar – ofta har med rena faktafel när de skriver om Tesla. Jag är själv både journalist och expert på ett helt annat område och förstod redan tidigt hur många missförstånd som kan leta sig in i en artikel bara för att journalisten inte är påläst. Missförstånd och fel som gemene man kanske inte reagerar över, men väl jag som är extremt påläst.
Så jag skulle vilja säga att påstås det något kritiskt om Tesla i en artikel så är det i regel fel eller överdrivet. Pga oinsatg journalist, eller värre, pga medveten vinkling för att få många klick.
Jag brukar artigt mejla och rätta. Utan att kalla motparten för idiot. Det går det med.
Har märkt sista åren hur mängden elbils/Teslahatare som hänger på olika elbilsforum ökat. Varför undrar jag? Jag hänger inte på olika ICE-forum och skapar dålig stämning där.
De som kommer kritiska in på elbilsform är antagligen i större mån de som visserligen är kritiska och som tidigare aldrig kunde tänka sig elbil som nu börjar få upp ögonen och vill lära sig lite mer. Bästa sätt att ta emot dessa är inte att kalla dem för troll eller andra skällsord utan att försöka bemöta dem hövligt som Tibor skriver. Det kommer antagligen inte dröja så länge innan dessa är elbilister…
En sak är säker de kommer att köra elbil själva en dag som sagt. Jag struntar bara i de. Du kanske har rätt att några börjat få upp ögonen. Men ibland så börjar man misstänka att några få elbilshatare ser som sin livsuppgift att bekämpa elbilar.
Stämmer väldigt bra tyvärr. Ofta man hör ordet elbilsmaffian men sällan fossilbilsmaffian. Sysslar lite med banracing och har i de sammanhangen inte orkat berätta att jag kör Tesla till vardags. Istället står man med handen i fickan och lyssnar på myter om elbilar och försöker ibland försiktigt påpeka när de drar de största myterna. Problemet är att det är lätt att hamna i en föreläsarroll där man direkt hamnar i facket elbilsfanatiker och då spelar det ingen roll vad man säger.
Jag har haft olika elbilar sedan 2013. Idag är folk enormt mycket mer öppna för elbilar, och vet generellt att det pågår en “elektrifiering” och “omställning” av bilparken.
För 7 år sedan blev folk väldigt provocerade av att jag körde elbil. Ofta stod sura gubbar jag aldrig träffat innan och kikade på bilen utanför ICA butiken, och “hoppade på” mig med diverse kommentarer och “frågor” som pekade mot att jag skulle ha blivit lurad, att bilen egentligen var en miljöbomb, att kvaliten var usel osv.osv.
Tröttsamt ibland, men också lite skojigt att folk kunde bli så otroligt bajsnödiga över en sån sak.
Det gäller att förstå och kunna relatera till personer som exvis är elbilshatare.
Som det har varit så har folk med fossilbilar blivit pådyvlade skattehöjningar på skattehöjningar på bränsle med motivering för miljön och en hånfull kommentar att det bara är att skaffa en elbil typ. Det är klart att det känns som ett hån när man inte har råd med och eller det inte finns någon lämplig elbil att välja.
Elbilar och andra batteridrivna verktyg är ju ofrånkomliga pga deras praktikalitet bland annat.
Jag själv har kört elbil sen 2015 och har en större solcellsanläggning sedan 2012, och försöker att allteftersom byta till batteridrift när tekniken fungerar. Eftersom det blir mindre underhåll och driftskostnader etc.
Sen att man slipper köpa jihadjuice etc, göra att man ofta får en samsyn på saker och ting med elbilshatarna.
Tyvärr finns det de som ser produkter, inklusive bilar, mer som religion. I det synsättet finns ju ofta en kollektivistisk tanke att alla måste tycka lika, och att alla har exakt samma behov som en själv.
Även inom energipolitik och miljöpolitik så finns mycket förutfattade meningar och en tyvärr närmast religiös hållning, och där fakta är mindre intressant eller av lägre rang.
Då har jag haft tur sedan 2012 alla har varit vänliga, nyfikna och frågat massor genom åren. Jag berättar gärna, så man har ju lånat lite tid från alla som orkat lyssna. Men aldrig några arga hatare, men å andra sidan har jag alltid lindat in min information till dom nyfikna ICE ägarna. Det finns ju fördelar och nackdelar med allt och man måste bjuda lite på sig själv i dessa sammanhang, så de också känner lite ” precis vad jag misstänkte, elbil är inte bara guld och gröna skogar “. Men med det rasande tempot som har varit i utvecklingen inom BEV har dom flesta av dessa farhågor blivit överbevisade genom massmedia. Tack YouTube och Tibor !
Lite extremare tilltag av ICE-folk som ogillar elbilar:
https://futurism.com/the-byte/vandals-are-stuffing-meat-into-electric-vehicle-charging-stations
Det är lite märkligt varför folk har så starka åsikter om just elbilar. Har råkat på ett antal, ofta äldre personer, som blir direkt vansinniga när man berättar hur bra ens elbil är jämfört med den tidigare fossilbilen.
Rökbilar kommer antagligen att ses som kuriosa inom en snar framtid, ungefär som dagens veteranbilar. Varför köra runt med en komplicerad anordning, med 70 liter brännbar vätska i en tank, och oräknerligt antal rörliga delar som är dyrt och komplicerat att underhålla, när man kan rulla runt i en avgasfri elektrisk drivlina. De får gärna ha kvar sina veteranbilar, de stör mig inte alls. Antagligen kostar bensinen 20 kr/liter inom några år, och skatterna är fördubblade. Om ytterligare några år finns det inte många fossilbilar att köpa som nya heller.
Kommer onekligen att tänka på dinosaurierna, ett årtionde eller så innan en viss sten slog ner…
Klart man ska hålla en hövlig ton. Men när en proffessioell skribent sprider hat (“Jag hatar batterier”) och sedan klagar på hat i kommentarerna blir det ju bara löjligt. Visst, de som kallar honom idiot borde kanske hålla en bättre ton, men till skillnad från Jan Nilsson får de inte betalt för sina ord, så man borde rimligen ställa betydligt högre krav på honom än på dem.