Storbritannien kommer tillåta självkörande bilar på motorväg?

UKautopilot

Storbritannien kan snart tillåta viss självkörning på motorväg” fick vi läsa i flera tidningar förra veckan. “Redan i år kan Storbritannien tillåta förare att släppa ratten på motorvägen, i vissa lägen” basunerades ut i medierna och farhågorna kring självkörande bilar började dyka upp i kommentarfälten.

Är det sant? Kan Storbritannien verkligen bli det första landet i världen som tillåter självkörande bilar på sina motorvägar?

Nej tyvärr. Läser man bestämmelsen på regeringens hemsida ser man att de har beslutat godkänna ALKS, Automated Lane Keeping Systems i enlighet med förordning UN/ECE R157 framtagen av Förenta Nationernas Ekonomiska Kommission för Europa UNECE. (Samma organ som för två år sedan tvingade begränsningar på europeiska bilars autonomifunktioner.)

I korthet går UN/ECE R157 ut på följande:

Bilar tillåts vara självstyrande, det vill säga på egen hand följa filmarkeringar och trafikrytm på motorvägar i upp till 60 km/h hastighet. Föraren ska övervaka körningen, bilen måste kontrollera att föraren är uppmärksam och beredd att ta över styrningen vid behov. Detta kan antingen göras genom att med kamera övervaka att förarens ögon är riktade mot vägen eller genom att kontrollera att föraren håller i ratten minst var trettionde sekund. Om föraren öppnar sitt bälte, lämnar stolen i mer än en sekund eller anses ej längre övervaka färden kopplas systemet ifrån. Likaså kan bilen när som helst be föraren ta över om den hamnar i en situation den inte klarar av själv.

Långt ifrån “självkörande bilar” alltså. Snarare det Teslas autopilot har kunnat göra de senaste fem åren. Med två viktiga skillnader:

Först och främst får bilen köra i högst 60 km/h på motorväg. Det inte ofta bilar gör, i stort sett endast vid köbildning.

Föraren måste fortfarande övervaka körningen, men förutom Teslas metod med att be föraren röra ratten då och då godkänns även att en kamera kontrollerar förarens uppmärksamhet. Det är nog därför Tesla har börjat experimentera med den inre kameran.

Talande för situationen är att media (som vanligt) har blandat ihop självstyrande och självkörande bilar. Storbritannien kommer inte tillåta självkörande bilar än, alltså bilar som kan köra helt själva utan mänsklig övervakning. De kommer tillåta självstyrande bilar, som följer filen de färdas i och undviker att krocka med andra bilar – men som fortfarande måste övervakas av föraren, ständigt beredd att ingripa.

Teslas autopilot är redan idag kvalificerad att utföra allt den nya engelska lagen kommer tillåta. Faktiskt till och med överkvalificerad för den klarar styra själv i upp till 150 km/h, inte 60. Men de nya reglerna tillåter att föraren behöver röra ratten endast var trettionde sekund (så som autopiloten var när den kom i början) eller att låta bilens kamera övervaka föraren. Då kommer man kunna släppa ratten helt – fast måste ändå ha blicken på vägen och vara beredd att ta över när som helst.

Inga stora banbrytande genombrott alltså, endast smärre förändringar för Teslaägarna.

Det syns förresten väldigt tydligt att de som utformade lagen tänkte just på Teslas autopilot när de gjorde det. Bilden till denna artikel högst uppe är faktiskt hämtad från engelska regeringens hemsida!

(Apropå bilden jag visste inte att Tesla hade inte ens gjort sig besväret att byta plats på hastighetsmätaren och kartan på mittskärmen i högerstyrda bilar. Att laddluckan är på samma sida som i övriga bilar är ju hårdvara som kostar att ändra men mjukvaran kunde de ha anpassat bättre.)

Bookmark the permalink.