Självkörande Teslan övervakar dig

M3camElon

Varje Tesla Model 3 har en liten kamera ovanför den inre backspegeln som hittills varit mest oanvänt. Nu rapporterar dock hackaren @greentheonly att Tesla har börjat använda kameran för att övervaka förarna som medverkade i beta-testningen av företagets självkörningsmjukvara.

Beta-releaset av fullständiga självkörningsförmågan har hittills skickats ut till drygt 2000 testförare. Nya versioner av mjukvaran har blivit bättre och bättre på att hantera även svåra trafiksituationer. Snart sägs alla (amerikanska) Tesla kunder kunna ladda hem mjukvaran till sina bilar. Men trots att bilarna då sägs bli “självkörande” måste fortfarande föraren hålla i ratten och övervaka färden. Föraren är fortfarande ansvarig och förväntas ta över vid behov.

För att undvika situationer där föraren distraheras och missar ta över ratten vid farliga situationer har Tesla börjat använda bilarnas inre kamera för att övervaka föraren. Bilderna bearbetas av självkörningsdatorns neurala nätverk och kollar om föraren verkligen är uppmärksam.

Kameran används endast vid beta-testningen av Teslas självkörningsmjukvara, inte i reguljära bilar. Men Tesla sägs redan ha kickat ut flera deltagare från beta-testprogrammet på grund av bristande uppmärksamhet.

Kameran övervakar endast föraren, och returnerar ett antal parametrar som beskriver vad denne håller på med. Ovan bild detekterar att “föraren” har blicken fäst framåt (men kanske ännu mer intressant är att den även detekterar att något inte står helt rätt till, för den ger bara 79.258% sannolikhet för “Driver Eyes Nominal”).

M3camPhone

Det systemet framför allt verkar vara inställd för att detektera är “Phone Use”, som hoppar till 100% när försökspersonen börjar pilla på mobilen. Intressant nog verkar att ha mobilen vid örat och prata räknas som godkänt beteende. Så länge man tittar framåt medan man pratar är “Driver Eyes Nominal” på 99% och “Phone Use” mindre än 50%. Man kan prata i telefon men ändå vara uppmärksam på bilens omgivning.

Kan det vara så att Tesla försöker lätta på kravet att föraren alltid måste hålla i ratten? Andra autopilot system som till exempel Cadillac Super Cruise använder redan idag en liknande kameralösning för att övervaka föraren. Aktiverar man den behöver man inte hålla i ratten – men måste fortfarande ha blicken riktad mot vägen. Dagens regelverk föreskriver enbart att bilen måste säkerställa att föraren fortfarande är uppmärksam – men har inga åsikter om hur bilen gör det: via rattsensor, kamera eller andra sätt.

Vad tycker du? Känns det OK att bilens dator tittar på dig med kamera? Det finns ändå ingen igenkänning av “gräva i näsan efter snorkråka” eller liknande. Eller vill du hellre fortsätta hålla i ratten för att indikera att du är där och övervakar körningen? Skriv din åsikt i kommentarfältet nedan!

Tagged , , . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Jan-Erik Sebestyen

    Jag tror det kommer att vara nödvändigt för Tesla och andra tillverkare att använda kameraövervakning av vad som händer i bilen ju mer automatiserad den blir. Folk gör extremt korkade saker idag och det lär knappast upphöra. När ansvaret flyttas från föraren till Tesla måste Tesla lägga till funktioner som har koll på säkerheten.
    Idag kan vi t.ex. läsa om en model S som kraschat i Texas, där ingen verkar ha suttit bakom ratten. Två dog och Tesla får skulden i media.

  • Mocke

    Inkräktar det privatlivet. Ja.
    Kan det användas emot en. Ja.
    Vilken tjänar på att övervaka användaren. Inte är det användaren iallafall.

    • MJ

      Den som slipper bli påkörd och lemlästad av en ouppmärksam förare

  • sesundbackl

    Jag använder själkörningen överallt där det är möjligt och försöker hela tiden hålla i ratten på rätt sätt men ändå händer det ibland att den inte tycker att jag gör det. Med kameraövervakning tror jag det kan göras mer intelligent. Tycker man det inkräktar på privatlivet får man väl vänta till nivå 5.