Manualen för de nya Tesla Model 3 berättar om en ny finess på bilarna: Varning för dåsig förare
“Varningen för dåsig förare är utformat för att meddela förare som verkar dåsiga genom att övervaka
kännetecken i förarens ansikte och körbeteende för att fastställa mönster som tyder på dåsighet” skriver manualen. “När förardåsighet upptäcks visas en varning på pekskärmen i sektionen med kort och en varning hörs.”
Bilarna kommer med hjälp av kupékameran ovanför den inre backspegeln att övervaka förarens ögonrörelser, gäspningar och andra tecken på trötthet. Det tillsammans med andra sensorer som övervakar bilens position inom körfältet kommer användas till att avgöra om föraren är trött eller ouppmärksam.
Tesla tog fram systemet redan i början av 2021 som ett sätt att detektera folk som använde FSD beta (“Total Självkörningsförmåga”) utan att övervaka körningen. Den varnade om man till exempel pillade på mobilen istället för att titta framåt. Nu verkar Tesla ha anpassat kameraövervakningen till att även övervaka föraren för trötthetssignaler när bilen körs manuellt.
Varningssystemet för dåsig förare kommer enligt manualen att aktiveras när man kör över 65 km/h, efter minst 10 minuters körning och när autopiloten inte är inkopplad. Det går visserligen att manuellt avaktivera systemet men det kommer automatiskt åter aktiveras vid nästa körning.
Tesla har inte officiellt släppt någon mjukvara än till sina bilar med varning för dåsig förare funktionen listad bland förbättringarna men att funktionen har kommit med i alla nya europeiska manualer, så även den svenska indikerar starkt att funktionen är på väg att införas. Kommer den enbart finnas i nya Tesla Model 3? Att det är enbart den manualen som beskriver funktionen kan vara ett tecken på det – eller helt enkelt att det var den manualen som senast bearbetats och uppdaterats.
Vi får se när funktionen dyker upp på nya Tesla Model 3 – och om den även kommer till de andra Teslorna.
Det blir dock en välkommen säkerhetsfiness, att bilen piper och varnar om den märker att föraren börjar bli trött. Liknande funktioner finns även på andra moderna bilar, dock med enklare bildbehandlingprogram som oftast enbart följer förarens ögas blinkfrekvens. Tesla använder istället neurala nätverk som ska titta efter fler tecken på dåsighet och minskad koncentrationsförmåga. Ett tydligt nackdel med systemet är dock att medan konkurrerande teknologier oftast använder infraröda kameror filmar Teslas kabinkamera i synligt ljus. Det är tveksamt hur bra systemet kommer fungera på natten, i mörker – då de flesta fall av dåsiga förare ju inträffar.