Tesla har nu levererat 50 000 bilar i Sverige. Bolaget har haft representation i Sverige sedan 2013. I början bara en provkörningsbil, sedan en popup-butik, och till slut första permanenta utställningslokalen i Täby Centrum utanför Stockholm.
Men riktiga mass-leveranserna kom med först Tesla Model 3 och sedan framför allt Model Y. 2018 fanns det fortfarande mindre än fem tusen Teslor i Sverige. Under 2019, när de första Model 3 nådde Sverige fördubblades antalet till över tio tusen. Men den riktiga boomen kom i år då antalet ökade från 34 tusen till nu 50 tusen på knappt tio månader.
Av de 50 tusen Teslorna är nästan hälften en Tesla Model Y. En tredjedel är Model 3, resten några Model S, Model X – och en handfull gamla Roadsters.
Statistiken från car.info bryter ner beståndet i olika facelift versioner. Model 3 första facelift kom år 2020 och gav bland annat värmepump och svarta lister.
Model S första facelift gjorde av med noskonen år 2016. Andra faceliftet år 2019 var Model S “Raven” projektet.
Det är extra roligt att antalet original Tesla Roadster har ökat i Sverige på sistone, nu har vi hela 15 stycken av dem i landet. Den senaste importerades så sent som i fjol.
Och så finns det en Tesla Model 3 1st Generation 2nd Facelift registrerad i Sverige nu – utställningsbilen vi fick tjuvtitta på förra månaden. Snart blir det många fler av dem.
Uppmärksamma läsare med kalkylator kan snabbt konstatera att siffrornas summa blir inte exakt 50 000. Det beror på att under åren har tyvärr 155 Tesla bilar strukit med, krockat och behövts skrotas. Förvånande få egentligen. Det betyder att 99,7% av alla Teslor fortfarande kör runt på våra gator. Låga olyckstalet kan bero på Teslas omfattande säkerhetssystem.
Under åren har 1640 Teslor exporterats – å andra sidan har 1644 också importerats, så den balansen ligger faktiskt på ett litet plus.
Fortsätter utvecklingen kan vi nå hundratusen Teslor i Sverige redan under 2025.