Tesla Motors butik i Täby Centrum har fått nya förbättrade Model S med nya nosen. Än så länge finns det bara en bil till i Sverige med nya nosen, som kommer visas i Tesla Motors lokaler i Mölndal i Göteborg.
Det som slår en så snart man går in i lokalen och ser bilen är hur pass snyggare nya nosen är än gamla noskonen. För en gång skull medverkar till och med svenska registreringsskylten till att skapa en snyggare nos än på de amerikanska bilderna. Står man bredvid bilen märker man inte de nerlackade sparklådorna lika mycket som på bild. De var svarta förut – men sitter så långt nere på bilen, under sidodörrarna, att man ser knappt de uppifrån huvudhöjd.
Radarn som satt längst nere i grillen förut har nu flyttats in bakom plåten i nosen. Ljusen har bytts till LED-lampor, som lyser märkbart starkare till och med i upplysta butikslokalen. Bakom T-et i bilens front finns ett ca 5 cm djupt tomrum utan märkbar funktion – dömd att fyllas med snö och slask på vintern.
Blinkersen är som ett smalt band på sidan av strålkastaren. Och tyvärr fortfarande inga strålkastarspolare.
Öppnar man frunken blir man faktiskt lite besviken. Utrymmet verkar krympa för varje ny modell. Det som döljer sig under den stora plastlocket med TESLA på är den nya HEPA-filtret för Bioweapon Defense Mode. Tyvärr får man inte större utrymme ens i bilar utan HEPA-filter eller fyrhjulsdrift.
Inne i bilen är största förändringen den fast monterade mittkonsolen. Den går inte att ta loss.
Mittkonsolen har två förvaringsutrymmen. Den främre täcks av ett glidlock som åker åt sidan och avslöjar ett stort utrymme som kan avdelas med flyttbara väggar. Den bakre har ett roterande lock. Båda locken glider undan långsamt och coolt när man öppnar dem.
De bakre lamporna är oförändrade, men nedre diffusern är annorlunda och kromlisterna färre.
Sammanfattningsvis är nya designen en spännande och välkommen nyhet. Synd bara på den minskade frunken och vi undrar hur bilens nos kommer se ut helt igensatt med snömodd på vintern?
Tesla Motors har igår släppt information om sin Bioweapon Defense Mode där de visar hur pass snabbt den arbetar – och att den faktiskt funkar!
De har stoppat in en Tesla Model X i en gigantisk plast-bubbla och fyllt den med extremt förorenad luft. Den uppgivna 1,000 µg/m3 PM 2,5 betyder partiklar mindre än 2.5 mikrometrar stora – sporer, bakterier, oljerök, damm. (Virus är dock ännu mindre än så.)
På två minuter rensade Bioweapon Defence filtret kupéluften på skadliga partiklar. Sedan började bilen till och med rensa luften utanför, i plastbubblan 🙂
Är det nån som verkligen saknar spolare till strålkastarna? Det är min mest hatade funktion på min GTI, det enda den gör är o ge mig en motorhuv full med skum att tvätta om jag råkar vilja spola rutan med lyset på…
Skulle vara om den hade en egen knapp då så man fick välja, de går inte på GTIn om man inte slår av lyset då.
Det har väl att göra med EU-regler för hur ljusstarka lampor man får ha om man inte har spolare på strålkastarna. Saknas detta så är ljusstyrkan begränsad till 2000 lumen. https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=4273&p=79312
Jo känner till de, trodde de bara va Norge som hade de men de e ju inte ens med i EU. Fast Tesla vill väl inte bygga olika modeller för Europa. Begriper dock inte varför de ska finnas en sån lag, måste man kunna blöta ned glaset för i få ha ljusstarkare lampor på helljuset? För de är väl i princip de enda min bil gör, speciellt rent blir de då inte.
Strålkastar spolare är enligt mig mest till mest bekymmer, har haft flera olika modeller genom åren och har haft problem med alla. De fryser fast och slutar att fungera. En sprayflaska med spolarvätska och en microduk i bilen funkar fint.
Blir väl bara ännu mindre luftmotstånd om utrymmet i grillen blir packat med snö. 🙂