Tesla Motors har öppnat designstudion för Model X på deras svenska hemsida.
Det finns fyra olika modeller att välja mellan: 75D, 90D, P90D och P90D
Tesla Motors har gjort några intressanta förval, som till exempel att det är endast instegsmodellen 75D som kan beställas med vanlig fjädring. Alla 90 kWh modeller kommer med luftfjädring som standard. Och alla Tesla Model X är fyrhjulsdrivna, till och med instegsmodellen.
Priset för instegsmodellen 75D börjar på strax under miljonen, 987,000 kronor. Väljer du minsta lilla extra passerar du miljonstrecket. Och det finns så mycket roligt extra man frestas ta med:
Extra säten: i grundpriset ingår endast 5 säten. De flesta köpare vill nog köpa till tredje sätesraden också, med två nedfällbara extrasäten. Men tredje sätesraden kräver att du även utrustar bilen med luftfjädring! Detta är inget problem i 90 kWh modellerna som har luftfjädring som standard, men fördyrar alltså instegsmodellen med minst 59,800 kronor.
Autopilot: Model S ägare kan intyga att autopiloten är inte bara en gimmick, den underlättar körningen oerhört på motorväg och i bilköer. All nödvändig hårdvara följer dock med i alla bilar så låter du bli att köpa autopiloten för 27,200 kronor när du köper bilen kan du ångra dig senare och köpa den i efterhand, fast då för 32,600 kronor.
Premium uppgraderingspaket: en uppgraderingspaket med många sköna extrafunktioner för 48,900 kronor, med inriktning på komfort. Ventilerade säten och kupéfilter med Bioweapon Defense Mode ser till att hålla dig komfortabel och utan störande lukter och avgaser från omgivningen. Förardörr som öppnar sig automatiskt när du närmar dig bilen. Dim- och kurvljus. Konstläder på instrumentpanel och innertak. Telefondockning. Tänk dock på att skinnklädda ratten, armstödet och instrumentpanelen kräver att du har valt skinnstolar!
Aktiv luftfjädring: ett tillvalspaket för 27,200 kronor endast till instegsmodellen, för alla andra versioner av bilen har den som standard. Till och med instegsmodellen kräver den om du vill ha fler än 5 säten. Tesla Motors verkar verkligen vilja att alla ska köpa Model X med luftfjädring. Att sälja instegsmodellen utan den är verkligen endast ett sätt att få ner skenbara priset på den – men väldigt få kommer köpa en Model X utan luftfjädring.
Köldpaket: vi nordbor kan glädja oss uppvärmd ratt, avfrostning av torkarblad, och sätesvärme i alla säten -även tredje raden- för 10,900 kronor.
Ultra Hi-fi-ljud: som för Model S ingår det en väldigt bra ljudanläggning till Model X också – men vill du få till det ultimata ljudet ska du välja till denna paket av större förstärkare, subwoofer och 16 högtalare för 27,200 kronor. Model S Ultra Hi-fi-ljud har vunnit flera jämförelser, Model X ljudpaket blir nog liknande.
Dragpaket: bor du i villa, eller har cyklar eller båt som du vill kunna frakta, är dragkroken ett välkommet tillskott på Tesla Motors bilar. Dragkroken är löstagbar och kostar endast 8,200 kronor så de flesta Model X kommer nog utrustas med den. Tänk dock på att även dragkroken kräver luftfjädring, och att vill du kunna dra mer än 1,580 kg ska du välja 20 tums fälgarna.
Tillbehörshållare: ska du frakta skidor eller cyklar ska du köpa tillbehörshållaren som passar i dragkroksuttaget. Den kostar 2,200 kronor.
Laddare: som standard har Tesla Model X samma 11 kW laddare som Model S. Mot 16,300 kronor kan du istället få en 16.5 kW laddare monterad, som alltså kan dra 24A på trefas (isf ordinarie 16A). Men betänk att den medföljande laddkabeln fortfarande endast kan ge 16A trefas – du måste ladda från ett Typ 2 uttag (Teslas egen eller från tredja part) som kan leverera minst 24A trefas för att kunna utnyttja extra laddeffekten. Intressant nog har Tesla Motors skrivit “Aktivera efter leverans för 20,700 kr” – innebär detta att starkare laddaren kan eftermonteras, eller att alla bilar egentligen levereras med starkare laddaren, men den är strypt till 16A om du inte har betalat extra?
Tesla Model X färger känner vi igen från Model S, röd, blå och 7 nyanser av gråskalan.
Hjul med 20 tums Slipstream-fälgar ingår i bilens pris. Hjulen med 22 tums turbinfälgarna kostar 60,000 kronor extra. Inga vinterhjul finns i designstudion än.
Skinnsäten isf de tygsäten som ingår standard kostar 27,200 kronor. Väljer man skinn blir även tredje radens säten skinnklädda, och även bilar utan tre sätesrader får betala samma pris för skinnsäten.
Vill man ha annan inredning än mörk askträ får man betala 8,200 kronor, eller 10,900 för kolfiber. Svart pianolack har utgått från sortimentet för både Model S och X.
Sammanfattningsvis känns det att Tesla Motors vill att alla Tesla Model X ska beställas med luftfjädring, det finns ett antal andra tillbehör som kräver dem och 90 kWh bilarna kan inte ens beställas utan dem. Även om instegsmodellens pris börjar från 987,000 blir det få som kommer beställa Tesla Model X utan extrasäten, luftfjädring och dragkrok vilket höjer priset till 1,065,800 – innan man ens har börjat överväga autopilot, premiumpaketet, skinnsäten och andra lockande tillbehör.
Det blir nog fler som beställer en maxad P90D för 1,739,900 kronor än instegsmodellen 75D utan något extra för 987,000 kronor. En “lagom” utrustad Tesla Model X 90D med sju säten, autopilot, premiumpaket, köldpaket, dragpaket och skinnsäten går på runt 1.3 miljoner kronor.
Alla versioner av Tesla Model X har “slutet av 2016” angivet som leveransdatum. Vill du ge dig själv en fin julklapp i år bör du sätta igång och designa den redan nu!
Kommer vi X reservationshållare få förtur om vi beställer X75 tror du? Jag har väntat på att det skulle bli möjligt men nu ska jag ha barn så vet inte om jag har råd längre.. Var tvungen att skaffa nytt boende osv.. Får säga att Tesla har varit ganska dåliga på att höra av sig. Har frågat om en provkörning massor av gånger för jag vill få tjejen med ombord så att säga. De säger att de ska höra av sig men det händer liksom aldrig.
De hade för någon månad sen en träff för de som hade reserverat där de hade möjlighet att se bilen men annars så finns det nog ingen Model X i Europa vilket gör det svårt att erbjuda provkörning. De första leveranserna till de som har signature verkar bli i sommar kring juli men om de kommer Model X till butiker för provkörning vet vi inte. De kanske proiriterar kunder vilket gör att de inte kommer finnas möjlighet för provkörning förrän i höst och det kan vara anledningen till att du inte har hört något från Tesla.
Jo det är sant men jag har bara frågat efter och provköra model S. Sorry att det inte framgick.
Det låter väldigt konstigt att de inte hört av sig då. Jag anmälde intresse för provkörning av Model S i Täby, ganska spontant och i stundens ingivelse, och det dröjde inte länge innan de i det närmaste började stalka mig för att boka in en tid.
Det skiljer ju bara hundra tusen mellan en 75D och en 90D om man vill ha något annat än fem säten, jag undrar om inte det kommer göra 75D väldigt sällsynt?
100 tusen som man hellre lägger på autopilot osv. Det är ju fortfarande rätt mkt pengar..
Kan du kontakta mig via mejl kan jag koppla dig samman med rätt person inom Tesla Motors för testkörning
Tack för hjälpen Tibor!
1,7 mille. Hohoho herrejävlar.
Nog är det en fin bil, men det är verkligen gaaaaaalet mycket pengar.
Å andrasidan så är ju inte en Ferrari direkt billigare, och jag skulle ju hellre ha en X P90DL.
Speciellt med Tesla att man till skillnad från resten av bilvärlden inte kan pruta på priserna. Får jag en offert på Volvo är det lätt 6 % avdraget. Men å andra sidan är det bra med fasta priser, kan ju inte pruta när jag köper en ny Macbook på Apple Store till exempel…
Jag mötte en Model X med saluvagnsskylt (Grön) på vägen mellan Upplands Väsby – Täby i tisdags.
Kan det ha vart en av de första månntro ?