Tesla Model 3 kommer ha mindre batterier än Bolt

Basmodellen av Tesla Model 3 kommer att ha mindre än 60 kWh batterier, avslöjade Jeff Evanson, Tesla Motors chef för Investor Relations på ett möte med investerare tidigare i veckan.

Stora frågan nu är förstås hur mycket mindre än 60 kWh, och vad det kommer betyda för Model 3?

När Elon Musk visade upp bilen på eventet snart en månad sedan lovade han en räckvidd på 215 amerikanska miles (35 svenska mil) “på riktigt”. 35 mil på 60 kWh batterier skulle ha betytt en elförbrukning på ca 1.7 kWh per mil vilket är lägre än Tesla Model S förbrukning men i nivå med vissa andra mindre elbilars. OBS att vi inte pratar om överoptimistiska NEDC siffror här utan om “riktiga livet”, dvs körning i motorvägsfarter.

Jeff Evanson sa inte hur mycket mindre än 60 kWh Model 3 batterier kommer bli, men de flesta bedömare tycker att ska räckvidden på 35 mil kunna uppnås kan batterierna inte gärna vara mindre än 55 kWh. Då är elförbrukningen nere på nivåer runt 1.5 kWh per mil, kanske rentav 1.4 om man räknar med att batterierna kommer att ha en säkerhetsbuffert på 5 kWh i botten för att skydda mot total urladdning som skulle skada dem.

Har Tesla Model 3 någon chans att komma ner till sådana låga förbrukningssiffror – speciellt i motorvägsfart? Ja, det som räddar bilen är dess extremt låga Cd-värde på 0.21 enligt Elon Musk. Det som framför allt ökar elbilars förbrukning i höga farter är luftmotståndet – det är därför tex Nissan Leaf har ganska moderata förbrukningssiffror i låga farter som snabbt ökar i motorvägsfart.

Tesla Model 3 kommer dessutom säkerligen erbjudas med större batteripack också, precis som dagens Model S och X. Det är endast basmodellen som kommer ha mindre än 60 kWh batteripack. Om det stämmer att basmodellen kommer att ha 55 kWh batteripack kommer större modellen kanske erbjuda 70 kWh – ett rejält steg uppåt i räckvidd (och pris…)

Ampera-e

Så vad spelar det egentligen för roll om Tesla Model 3 kommer att ha 60 eller 55 kWh batterier? Det är väl räckvidden som ändå spelar roll?

Problemet är att vi är på väg mot samma kWh hysteri som gamla tiders megapixeljakt på digitalkameror. Linser, bildkvalitet spelade ingen roll, bara man kunde stoltsera med så många megapixlar som möjligt.

Och Chevrolet Bolt och dess europeiska systerbil Opel Ampera-e kommer att ha 60 kWh batterier. Fast deras räckvidd kommer faktiskt bli mindre, endast 30 mil. Hur kommer det sig?

Bolt/Ampera-e är inte lika aerodynamiska, de har inte samma låga luftmotstånd som Tesla Model 3. Enligt deras form kommer de drabbas av samma problem som Nissan Leaf, vars förbrukning ökar markant med högre fart, och räckvidden minskar snabbt på motorväg.

Som det ser ut nu kommer Bolt/Ampera-e bli något dyrare än Tesla Model 3, ha något mindre räckvidd – men kommer kunna visa upp ett “snyggare” batterikapacitetssiffra. Kommer det spela någon roll? Det borde inte – men var så säkra på att GM-s och Opels reklammakare kommer att spela ut batteristorlekskortet mot Tesla Model 3!

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.