Basmodellen av Tesla Model 3 kommer att ha mindre än 60 kWh batterier, avslöjade Jeff Evanson, Tesla Motors chef för Investor Relations på ett möte med investerare tidigare i veckan.
Stora frågan nu är förstås hur mycket mindre än 60 kWh, och vad det kommer betyda för Model 3?
När Elon Musk visade upp bilen på eventet snart en månad sedan lovade han en räckvidd på 215 amerikanska miles (35 svenska mil) “på riktigt”. 35 mil på 60 kWh batterier skulle ha betytt en elförbrukning på ca 1.7 kWh per mil vilket är lägre än Tesla Model S förbrukning men i nivå med vissa andra mindre elbilars. OBS att vi inte pratar om överoptimistiska NEDC siffror här utan om “riktiga livet”, dvs körning i motorvägsfarter.
Jeff Evanson sa inte hur mycket mindre än 60 kWh Model 3 batterier kommer bli, men de flesta bedömare tycker att ska räckvidden på 35 mil kunna uppnås kan batterierna inte gärna vara mindre än 55 kWh. Då är elförbrukningen nere på nivåer runt 1.5 kWh per mil, kanske rentav 1.4 om man räknar med att batterierna kommer att ha en säkerhetsbuffert på 5 kWh i botten för att skydda mot total urladdning som skulle skada dem.
Har Tesla Model 3 någon chans att komma ner till sådana låga förbrukningssiffror – speciellt i motorvägsfart? Ja, det som räddar bilen är dess extremt låga Cd-värde på 0.21 enligt Elon Musk. Det som framför allt ökar elbilars förbrukning i höga farter är luftmotståndet – det är därför tex Nissan Leaf har ganska moderata förbrukningssiffror i låga farter som snabbt ökar i motorvägsfart.
Tesla Model 3 kommer dessutom säkerligen erbjudas med större batteripack också, precis som dagens Model S och X. Det är endast basmodellen som kommer ha mindre än 60 kWh batteripack. Om det stämmer att basmodellen kommer att ha 55 kWh batteripack kommer större modellen kanske erbjuda 70 kWh – ett rejält steg uppåt i räckvidd (och pris…)
Så vad spelar det egentligen för roll om Tesla Model 3 kommer att ha 60 eller 55 kWh batterier? Det är väl räckvidden som ändå spelar roll?
Problemet är att vi är på väg mot samma kWh hysteri som gamla tiders megapixeljakt på digitalkameror. Linser, bildkvalitet spelade ingen roll, bara man kunde stoltsera med så många megapixlar som möjligt.
Och Chevrolet Bolt och dess europeiska systerbil Opel Ampera-e kommer att ha 60 kWh batterier. Fast deras räckvidd kommer faktiskt bli mindre, endast 30 mil. Hur kommer det sig?
Bolt/Ampera-e är inte lika aerodynamiska, de har inte samma låga luftmotstånd som Tesla Model 3. Enligt deras form kommer de drabbas av samma problem som Nissan Leaf, vars förbrukning ökar markant med högre fart, och räckvidden minskar snabbt på motorväg.
Som det ser ut nu kommer Bolt/Ampera-e bli något dyrare än Tesla Model 3, ha något mindre räckvidd – men kommer kunna visa upp ett “snyggare” batterikapacitetssiffra. Kommer det spela någon roll? Det borde inte – men var så säkra på att GM-s och Opels reklammakare kommer att spela ut batteristorlekskortet mot Tesla Model 3!
Vad har du fått informationen att Bolt kommer vara dyrare än Model S?? 😮 🙂
3… ändrat
Kommer Bolt få bättre räckvidd enligt NEDC?
Än så länge är det EPA-typen av räckvidd det diskuteras. Ingen av bilarna har fått officiell rating från EPA, men båda tillverkarna är amerikanska och tänker i de termerna.
Både Bolt och Model 3 kommer få bättre räckvidd enligt NEDC, där är det ju fantasisiffror som gäller. Och ifall Opel lyckas fuska till nåt kan det rentav bli så att Ampera-e får något bättre NEDC siffra på pappret, ja. DET skulle onekligen skapa en intressant situation 🙂
Nedc kör mer i lägre hastigheter tror jag, där luftmotstånd inte är riktigt lika viktigt så därför skulle opel kunna få högre räckvidd i nedc.
Tack fö en bra artikel.
Med tanke på att Model 3 är subjektivt så mycket snyggare och heter just “Tesla” kanske antalet kWh inte är så betydelsefull.
Kom också ihåg att 3 kommer att ha tillgång till Superchargers, inte Bolt. Och det vet framtida kunder om.
Nej jag väljer att st kvar på väntelistan och kör Model S då länge.
Intressant är att utredningen kring ett Bonus malus system kom idag. Efter 2018 så blir supermiljöbil-premien på 60kkr för en bil som släpper ut 0 gram koldioxid. Man kanske får råd med ett större batteri ändå 🙂 http://www.regeringen.se/rattsdokument/statens-offentliga-utredningar/2016/04/sou-201633/
Låter intressant! får hålla tummarna för de kommer nog blir ett väldigt vändande på pengarna när vi får veta ungefär vad tillbehören o batterier kommer o kosta, jag kommer inte o ha råd med allt men hoppas kanske på att kunna skrapa ihop lite mer än basic.
Ja, det blir intressant att se priset per kwh för model 3. Igår kom information om BMW i3 nya batteriuppgradering från 22kwh till 33 kwh, som ska kosta 1950 $ extra vilket blir ca 16kkr för 11kwh. Frågan är om vi kan se liknande priser för större batteri, då känns det iaf som en nobrainer att ta det större batteripaketet…
Det känns som en screw-up att ge supermiljöbilspremie på 45 000 kr till hybrid-köpare.
Bättre om elbilarna får en ännu större premie och hybrider inget alls för att göra elbilar mer attraktiva och konkurrenskraftiga och därmed påskynda övergången.
Jag håller med dig. Tanken är att detta ska gälla nybilsköp efter 1 Jan 2018, och då kommer Ampera-E, Model 3 och säkert flera andra elbilar med längre räckvidd. Då kan inte folk ursäkta sig längre med räckvidden, och då hade det varit trevligt om man fått 100k istället för 60k i premie. Men förslaget är ett förslag, inte skrivet i sten ännu…vi får helt enkelt vänta och se vad vår regering beslutar…(och rösta bort dom om dom gör fel 😉 )
Tesla Club Sweden växer ju rätt så fort, så sekten får väl helt enkelt skapa ett eget parti och starta en kampanj inför nästa val 😉
Jag blir gärna finansminister 😉
Håller också med dig. Bonus malus systemet anpassas utefter hur långt Volvo Cars kommit i sin teknikutveckling, that´s my guess. Läste ni förresten om Volvo-ingenjörens sågning av Tesla? http://www.idg.se/2.1085/1.657090/tesla-volvo-autopilot
Ja, det känns onekligen som att utredningens resultat är anpassat för att förbättra Volvos förutsättningar. How convenient…
Det verkar vara en oskriven regel att alla måste bråka med Tesla! Åter igen passar Ghandis citat så otroligt bra. First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, and then you win.
Jag har ingen bra koll på hur mycket av Volvos autonoma teknik som finns tillgänglig för allmänheten, men det kan inte vara mycket. Jag förstår inte poängen med att ens försöka jämföra en produkt under utveckling med en produkt som finns tillgänglig att använda.
Vi får se hur det går med Volvos stora hybrid-satsning, men mitt hopp ligger iallafall hos NEVS 🙂
Många som ska komma med elbilar runt 2019…
http://www.nyteknik.se/fordon/ford-e-ska-utmana-tesla-3-och-bolt-6544031
Oh no they didn’t!
“Ford (Model) E”… 🙂
Så här gör tyskarna…
http://etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=62211&catid=29:nyheter&Itemid=171
Om jag räknar lite snabbt på rullmotstånd och luftmotstånd för tesla model s jämfört med model 3 och för in följande i ekvationen:
10% mindre frontarea och 12,5% bättre Cd-tal
20% lättare
Då blir model 3 i i princip alla farter 20% mer energisnål. Nu kanske det blir mer stål i model 3 än model s men jag tror även att model 3 kommer att få lite mindre teknik som då väger lite mindre.
Model s 70 = 234 miles EPA => 300Wh/mile
Model 3 => 240Wh/mile (150Wh/km) inkl buffert
Model 3 batteri = 240Wh/mile * 215miles = 51,4kWh
Detta är alltså med batteribuffert räknat. Model 3 behöver alltså inte större batteri än 51,4kWh!
P.S. En sak man ska komma ihåg när bilarna blir effektivare i framdrivningen är att värme och kyla slår mer på räckvidden än om bilen hade varit mindre effektiv. En Renault zoe kan dra ungefär 7kW vid färd medan en model s ofta drar runt 15kW, då betyder 6kW värme klart mer i Zoen.
Kul analys, men jag är nyfiken! 🙂 Hålls inte batterierna uppvärmda/nedkylda till viss utsträckning, eller har jag missuppfattat? Är 6 kW värme, 12,5% < CD-tal och 20% lättare riktiga data eller var har du fått dom ifrån?
Värmaren i kupé menade jag. Batterierna kyls och värms i teslan men värms bara i Bolt tror jag. Har inte så bra koll på det där.
6kW värme till kupén tog jag från model s tror jag det är.
12,5% är riktigt utifrån cd 0,24 för model s och 0,21 från model 3. Den är 20% mindre volymmässigt och arenan ovanifrån så då borde den kunna vara 20% lättare var min tanke.
Marknadföringsmässigt är det ju helt fel att komma med ett mindre batteri. Fast det kanske är så att Tesla vill att så få som möjligt av de där 400 000 förbokningarna inte blir på basmodellen?
Jag är ganska säkert på att jag kommer växla upp till ett större batteri, eftersom jag ska använda dragkroken.
Tesla Model 3 kommer väl hamna på över 35 000 USD vad det verkar, att jämföra med Bolt som ska kosta 30 000 USD. Varifrån kommer uppgiften om att Bolt skulle vara dyrare?