Tesla har skickat ett brev till de kunder som har beställt Tesla Semi långtradaren och väntar på leverans. Tyska Teslamag har fått läsa brevet en av de tyska kunderna fick i tisdags.
Tesla Semi presenterades redan 2017. På den tiden hoppades Elon Musk att produktionen skulle starta redan 2019. Så blev det dock inte, produktionsstart har senarelagts flera gånger. Senaste budet från Tesla var försiktig produktionsstart mot slutet av i år och volymproduktion kanske nästa år.
Brevet nämner inget datum för produktionsstart. Den bekräftar dock att Tesla har byggt flera nya prototyper av lastbilen i fjol. De nya testfordonen testas nu omfattande. Dessutom samlas data och feedback in för att snabbt utveckla designen och förbättra tillverkningsprocesserna. De nya prototyperna skiljer sig mycket från de första, framför allt under plåten. “De viktigaste förändringarna var tekniska uppdateringar av fordonets arkitektur och körning” står det i brevet. Målet var att öka räckvidd, effektivitet och tillförlitlighet.
Tesla skriver att de är övertygade om att Tesla Semi kommer överskrida värdena på 480 och 800 km räckvidd som uppgavs vid lanseringen. De slutliga uppskattningarna ska publiceras när produktionen närmar sig, står det i e-postmeddelandet. Elon Musk uppgav på en batterikonferens i fjol att Tesla Semi “lätt” kommer överskrida 800 km räckvidd, och kan i framtiden till och med nå 1000 km – med full last.
På Q4 2020 aktieägarmötet berättade han även att Tesla Semi kommer ha runt fem gånger så mycket batterier som en av deras personbilar, vilket i så fall skulle betyda runt 500 kWh (om Elon räknar Model S LR som jämförelseobjekt).
Brevet avslöjar att Tesla Semi kommer få ett MCS (Megawatt Charging System) laddkontakt. MCS standarden utvecklas av samma CharIN konsortium som står bakom CCS laddsystemet för elbilar. Tesla är medlem i CharIN och har varit involverad i utvecklandet och testandet av den nya standarden. Enligt MCS hemsida klarar kontakten upp till 1500 Volt 3000 Ampere DC laddning, dvs upp till 4.5 MW. MCS har stöd för ISO 15118 plug & charge, och V2X bidirectionell laddning. Den är även förberedd för automatisk anslutning. Tesla Semi behöver dock inte nödvändigtvis få full stöd för allt standarden medger.
Genom att redan från början använda en internationell standard kan Tesla slippa behöva bygga ett helt eget laddnätverk för lastbilar. MCS laddare ska kunna användas av olika lastbilsfabrikat.
Brevet uppger Austin, Texas som “slutlig” produktionsplats för lastbilarna, vilket implicerar att ryktena om att de första Tesla Semi kommer byggas i Gigafabriken i Nevada innan fabriken i Texas är färdigbyggd kan vara sanna.
800 km på 500 kWh låter väldigt energisnålt, det är ju bara 625 Wh/km. Men det är kanske batteristorleken för modellen med kortare räckvidd?
Det får mig att tänka på det här konceptet som jag läste om för några år sen (varning för hemsida från 90-talet).
https://www.silvertipdesign.com/#BladeRunner
Idén är att man har en lastbil som även har två nedfällbara järnvägshjul som kan fällas ner i ett järnvägsspår som är nerlagt i mitten av vägbanan och på så sätt avlasta majoriteten av vikten. Man driver och bromsar dock fortfarande med väghjulen, och får därför det mesta av järnvägens lägre rullmotstånd samtidigt som man bevarar lastbilens korta bromssträcka och flexibilitet eftersom den även kan köra på vanliga vägar. Kostnaden för att sänka ner en enskild räl i existerande motorvägar borde också vara avsevärt lägre än att bygga järnväg.
Hur som helst så tycker jag konceptet blir än mer attraktivt kombinerat med batteridrift eftersom man då inte bara får stora energibesparingar utan även kan färdas mycket längre med en given batterikapacitet.