15 vätgasmackar räcker inte långt

everfuel

BB1g9lxA

Karta: Ny Teknik / Jonas Askergren

Danska företaget Everfuel planerar bygga 15 vätgasstationer i Södra Sverige. Åtta av dem delfinansieras av EU projektet som ska etablera en nordisk vätgaskorridor. Resten ska Everfuel försöka finansiera på egen hand eller i samarbete med andra aktörer.

Alla 15 stationerna planeras att byggas i södra Sverige. Den nordligaste skulle hamna i Gimo 8 mil norr om Stockholm.

Som Teslaägare får man starka déjà vu känslor när man tittar på kartan. Den påminner om hur svenska Supercharger kartan såg ut för några år sedan.

Men där märker man också skillnaden mellan el- och vätgasbilar: Det går alldeles utmärkt att äga en Tesla i till exempel Jönköping trots att det finns ingen Supercharger där. Redan när det fanns bara 15 Supercharger stationer i Sverige kunde folk köpa Teslor var som helst i landet. Till vardags laddade man ju bilen hemma, det är endast vid långresor Superchargrarna behövdes användas.

Men även när det planerade vätgasnätverket blivit utbyggt kommer du ändå inte kunna ha en vätgasbil i Jönköping. Ska du behöva åka till Göteborg, Linköping eller Växjö varje gång du ska tanka? Det går ju inte.

Vätgasbilar kan inte slå igenom förrän det finns lika många vätgasmackar som bensinstationer. För du har inget annat sätt att tanka dem. Och inte ens om någon skulle bygga en vätgasmack i varenda stad i Sverige blir bränslecellsbilar lika enkla att använda som elbilar som du kan ladda hemma medan du sover.

Det finns nu 45 vätgasbilar i Sverige. Efter att de här stationerna byggts kan det kanske bli några till. Men inte i Jönköping. Inte i Eskilstuna heller. Inte i någon stad längre bort från stationerna. Att skaffa elbil fungerar däremot alldeles utmärkt.

Tagged , , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 8 Responses to 15 vätgasmackar räcker inte långt

    1. Axel Holm says:

      Ja håller med,där jag ser att vätgasen kan ha en chans är i lastbilar på standardrutter som mellan 2 logistikterminaler etc. Men hittils är det inte det som marknadsförts…

      • Björn Johansson says:

        Jag tänker linjebussar. Det måste ju vara det optimala. Främst då på lite längre sträckor som Malmö-Sthlm eller liknande.

        • Av informationen från Everfuel verkar det faktiskt som att vissa av stationerna kommer vara främst avsedda bussar.

          Fast linjebussar på långa sträckor brukar ha längre stopp med bensträckare ca varannan timme – perfekta tillfällen att snabbladda bussen.

    2. Axel Svensson says:

      Om de där mackarna byggs så kommer det finnas nästan 2 vätgasmackar per registrerad vätgasbil och ändå så kommer det vara för få…

    3. sesundbackl says:

      Ja, det känns bara så onödigt att det läggs pengar på projekt som detta!

    4. martinot says:

      Påminner om Ionitys utbyggnad. Fast sämre. Lär också bli svårare och mer kostsamt att bygga ut.

    5. Moggen says:

      Sorry mack, men storstilade planer kring vätgas utbyggnad (både EU, Norden, Sverige..) har duggat tätt de senaste 15åren. Det har aldrig blivit något av dessa planer. Att det idag, med den batteriutveckling som pågår, skulle investeras privata medel i detta, tror jag inte en sekund på.
      Idag hålls vätgasmackar i EU öppna tack vare generösa stödpaket från EU. Ofta har man en “trappmodell” med minskande stöd per mack under de första 5åren. Resultatet är att mackarna stängs efter något år, och utrustningen säljs vidare så att en “ny” mack öppnar på annan lokation. I takt med att elbilarna ökar, och vätgasbilarna stagnerat helt, så kommer naturligtvis EU-stöden att dras in.

    6. tolvman says:

      Gimo? Vad har de gjort eller ska göra, en korsning med 3k invånare 4mil ut i upplandskogen, det nya mariestad?

    Lämna ett svar