15 vätgasmackar räcker inte långt

everfuel

BB1g9lxA

Karta: Ny Teknik / Jonas Askergren

Danska företaget Everfuel planerar bygga 15 vätgasstationer i Södra Sverige. Åtta av dem delfinansieras av EU projektet som ska etablera en nordisk vätgaskorridor. Resten ska Everfuel försöka finansiera på egen hand eller i samarbete med andra aktörer.

Alla 15 stationerna planeras att byggas i södra Sverige. Den nordligaste skulle hamna i Gimo 8 mil norr om Stockholm.

Som Teslaägare får man starka déjà vu känslor när man tittar på kartan. Den påminner om hur svenska Supercharger kartan såg ut för några år sedan.

Men där märker man också skillnaden mellan el- och vätgasbilar: Det går alldeles utmärkt att äga en Tesla i till exempel Jönköping trots att det finns ingen Supercharger där. Redan när det fanns bara 15 Supercharger stationer i Sverige kunde folk köpa Teslor var som helst i landet. Till vardags laddade man ju bilen hemma, det är endast vid långresor Superchargrarna behövdes användas.

Men även när det planerade vätgasnätverket blivit utbyggt kommer du ändå inte kunna ha en vätgasbil i Jönköping. Ska du behöva åka till Göteborg, Linköping eller Växjö varje gång du ska tanka? Det går ju inte.

Vätgasbilar kan inte slå igenom förrän det finns lika många vätgasmackar som bensinstationer. För du har inget annat sätt att tanka dem. Och inte ens om någon skulle bygga en vätgasmack i varenda stad i Sverige blir bränslecellsbilar lika enkla att använda som elbilar som du kan ladda hemma medan du sover.

Det finns nu 45 vätgasbilar i Sverige. Efter att de här stationerna byggts kan det kanske bli några till. Men inte i Jönköping. Inte i Eskilstuna heller. Inte i någon stad längre bort från stationerna. Att skaffa elbil fungerar däremot alldeles utmärkt.

Tagged , , . Bookmark the permalink.