Tesla visade i fredags upp vilka framsteg företaget hade gjort inom artificiell intelligens och självkörande bilar. Läs vår sammanfattning av eventet här. Det som visades upp lät ju imponerande – men var det verkligen det? Hur väl positionerar sig Tesla mot andra aktörer som utvecklar artificiell intelligens, neurala nätverk och självkörande bilar? Är det över huvud taget något banbrytande Tesla visat upp eller har andra bolag också kommit lika långt eller till och med längre? Svårt att veta om man inte är expert.
Lex Fridman är en expert. Han är forskare i artificiell intelligens, självkörande bilar, människa-robot interaktion och maskininlärning på ansedda amerikanska universitetet Massachusetts Institute of Technology, MIT. Hans föreläsningar kan ses på deeplearning.mit.edu. Det är han som lärde upp många av de ingenjörer som nu jobbar med att utveckla självkörande bilar.
Efter eventet twittrade han “Tesla AI Day presenterade den mest fantastiska AI- och teknikinsats jag någonsin har sett i mitt liv.”
Sedan gjorde han en YouTube video för att sammanfatta allt han blev imponerad av:
Sättet Tesla designat sitt neurala nätverk beskriver han som briljant och banbrytande. Flera av lösningarna beskriver han som “självklara i efterhand men jättesvåra att implementera”.
Alla som utvecklar självkörande bilar använder idag neurala nätverk för bildigenkänning och förståelse av bilens omgivningar. Men få har kommit lika långt som Tesla enligt Lex Fridman att använda dem även för planering av hur bilen ska åka. “Briljant” är ordet han använder om och om igen i hans bedömning av Teslas lösningar.
Det hörs hur Lex Fridman småfnissar av glädje när han berättar om Teslas kommande Dojo superdator och dess massiva prestanda. Han är imponerad över hur skalbar arkitekturen är och hur den kan användas till alla möjliga artificiell intelligens tillämpningar, inte enbart självkörande bilar.
Lex Fridman skrattade inte alls åt Tesla Bot utan tyckte tvärtom den var väldigt spännande. Teslas utvecklingsverktyg lämpar sig enligt honom för automatisering av allt som har kameror och motorer, inklusive människolika robotar. Även om han hellre skulle vilja utveckla robotar som ska vara sällskap till människor istället för betjänter som ska utföra monotona arbetsuppgifter. Lex Fridman hoppas Tesla ska kunna lösa de tekniska utmaningarna kring att få roboten uppfatta sin omgivning och manövrera sig – och själv kunna bidra med att få robotar interagera med människor.
Han avslutar sina intryck med “allt detta ger mig en bild av en spännande framtid”.
Vi håller med!
På deeplearning.mit.edu finns det många intressanta föreläsningar om AI, neurala nätverk och självkörande bilar. Lex Fridman föreslår alla intresserade av ämnet att börja med dessa två:
Syftet med AI dagen var enligt Tesla att locka duktiga AI-utvecklare att söka jobb hos dem. Det företag som har de bästa utvecklarna har bäst förutsättning att lyckas.
Som flera kommentatorer har påpekat, så verkade Tesla Bot var något Tesla lagt till på slutet av förberedelserna inför eventet, inte något Tesla har arbetat med. Syftet är alltså att locka AI-experter med något extra spännande.
Det finns dock ett antal möjliga applikationer för Tesla-lösning som kanske inte är lika spännande men som kan ge bra med intäkter till bolaget. T.ex. används AI redan i självstyrande fordon inom gruvindustrin, där man försöker få bort människor från gruvan. Möjligheterna att göra detta bättre är stora. Andra exempel där AI redan har gjort sitt intåg är i hamnar för hantering av containrar. Det finns förmodligen en jättemarknad för den teknik redan utvecklat eftersom den är långt bättre än det som andra gjort (även om FSD ännu inte kan köra autonomt själv).
Dessa exempel är dock mer komplexa att beskriva och låter nog inte lika lockande som en Tesla Bot.
Intressant att du tar upp gruvindustrin som ju faktiskt har mycket gemensamt med Elons företag The Boring Company. Jag jobbar inte i den industrin men gissar att allt extrajobb med säkerhet gör allting långsammare. Med ai robotar kan säkerhets rutiner skippas så allt går snabbare.
Säkerhet är en viktig aspekt. Kostnader är en annan. Säkerhet kostar som du är inne på en hel del pengar, bl.a. i tid. I Australien finns stora dagbrott mitt ute i ingenstans, det kostar massor att flyga arbetare till och från dessa. Billigare, och säkrare, ha dem sittande på ett kontrollrum i en större stad.
Liknande gäller gruvor i Sverige. Bättre och billigare om arbetarna kan sitta i ett kontrollrum och övervaka maskinerna medan dessa bryter malmen.
Det är en enorm utmaning att få maskinerna navigera i en gruva, även om det är enklare än att köra en bil i en stad med andra trafikanter. Kan man köpa den här lösningen från Tesla kan man fokusera sina ansträngningar på andra lösningar, som att samla in data och att optimera driften.
Ah, att låta arbetare styra semi autonoma robotar på distans gör också att de kan korrigera robotarna, likt hur förare korrigerar Teslas autopilot, och då träna dess AI. Borde finnas en stor marknad för dessa produkter långt innan full AI är färdig. Potentialen är enorm.
Ja, potentialen är enorm för Tesla. Men det gäller att agera tämligen omgående.
När jag såg QA-segmentet försade sig en av utvecklarna och sade “Optimus” mitt uppe i en mening. Elon anmärkte på det och tillade att Optimus är det interna arbetsnamnet för Tesla Bot.
Här är timestamp (med några sekunder marginal) när han säger det: https://youtu.be/j0z4FweCy4M?t=8304 . Exakt när han säger är 2:18:28
“But before that, we will spinning up a lot of Optimus support…”
Och här förtydligar Elon, “Optimus is code name for the Tesla Bot”
https://youtu.be/j0z4FweCy4M?t=8320
Med allt det här sagt tolkar jag det snarare som att AI-teamet har tänkt på det här med en Tesla Bot mer än att de slängde in det hela som en del av eventet.
Eventet har planerats noga under flera månader, idén kan ha dykt upp i denna process.
Elon brukar vara bra på att göra en sak i taget och få saker klara innan han drar vidare, även om han syndar ibland. Nu måste Teslas fokus vara att få FSD klar (= feature complete). Det är trots allt en produkt de sålt i många år, dags att leverera denna innan kunderna blir förbannade och stämmer dem. Så jag hoppas att de inte lägger tid på annat just nu.
Och det var väl en huvudanledning till eventet – att ge en inblick i hur komplicerat problem det (FSD) är att lösa – och ge en uppsida med förseningen i form av en bild av att de är världsledande inom AI och datorkraft. Kanske även distrahera från de granskningar av “Autopiloten” som är på gång i USA. “Roboten” eller humanoiden verkade mest vara en plojgrej för att roa dem som inte är så insatta i hela AI/neurala nätverk/datorbygge/teraflop-grejen – som tex investerare.
Tesla bot är en dröm, det lär ta 50 år innan den blir verklighet. Om vi inte uppfinner generell AI som kan tala om för oss hur man bygger en.
Det påståendet är nog i klass med “internet är en fluga”, och du kommer få äta upp det innan 2030 :P. Jag tror du underskattar utvecklingen och tror att den är linjär – men tidigare AI-tillämpningar har visat att så inte är fallet.
Slumpmässigt vald AI expert eller den allmänna uppfattningen hos en bredare grupp av AI-experter? Det är upp till läsaren av informationen att kritiskt granska den beroende på bland annat källornas oberoende, ekonomiska intressen, m.m. Men det hade såklart varit mer oväntat om denna site plockat upp en mer kritisk bedömning av eventet.